• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3750 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱ اسفند

چرا روزنامه 2 تومان شد؟

كارشناسان مي‌گويند روزنامه يك واحد اقتصادي است كه كالاي فرهنگي توليد مي‌كند. اين كالا را كه به صورت انبوه توليد مي‌شود، مردم مي‌خرند. بر اساس گفته همين كارشناسان كالاي توليدي بايد مرغوب باشد تا با استقبال روبه‌رو شود. واحد اقتصادي به اين معنا است كه از نظر درآمد بتواند خود را اداره كند. كالاي فرهنگي همان روزنامه است و مرغوبيت نيز با نظر و استقبال خوانندگان مشخص مي‌شود.با اين حساب روزنامه‌هايي را كه از كيوسك‌هاي مطبوعاتي مي‌خريد از نظر سازوكار اقتصادي براي توليد فرقي با ساير كالاها ندارد با اين تفاوت كه با فرهنگ مردم در ارتباط است و اتفاقا اين موضع فرهنگي توليدكننده را وادار مي‌كند كه در محاسبات خود فرهنگي بينديشد و اين نوع انديشيدن فارغ از نگاه صرف اقتصادي به توليد است. با اين مقدمه بايد بگويم كه روزنامه اعتماد طي 15 سالي كه از انتشارش مي‌گذرد تمامي تلاش‌هاي خود را به كار گرفته است، در جامعه‌اي كه توليدكنندگان مختلف با افزايش نرخ تورم قيمت كالاي خود را درصدي افزايش مي‌دهند، با صرفه‌جويي و استفاده از ابزاري به نام تبليغات، قيمت يك نسخه روزنامه را ثابت نگه دارد.
اينك به شرايطي رسيده‌ايم كه تمامي ابزارهاي موجود براي جلوگيري از زيان‌دهي روزنامه با قيمتي كه عرضه مي‌شود پاسخگوي ما نيستند چرا كه قيمت موجود روزنامه بيش از شش سال است كه ثابت بوده است و گفتني است با افزايش شديد قيمت‌ها در سال‌هاي 90، 91 و سه ماه اول 92، كه در دوره دولت مهرورزي اتفاق افتاد در عمل رياضت اقتصادي به روزنامه تحميل شد و با سر كار آمدن دولت يازدهم در حالي كه روزنامه براساس تمامي محاسبات بايد افزايش قيمت مي‌يافت،‌براي حفظ فضاي همكاري با دولت رياضت اقتصادي را تا امروز ادامه داديم و امروز متوجه شده‌ايم كه ادامه آن به اعتبار روزنامه زيان مي‌زند، چرا كه هزينه مطالب توليدي در كنار ساير نهادهاي روزنامه كه كاغذ و چاپ و ساير خدماتي است كه هر سال، افزايش يافته و مديريت روزنامه براي اينكه همچنان محصولي خواندني در اختيار خوانندگان خود بگذارد ناچار است بر قيمت موجود بيفزايد.

 

اينك از خوانندگان فرهيخته روزنامه كه به عقيده ما صاحبان اصلي آن هستند تقاضا داريم در اين زمينه ما را ياري كنند. در صورتي كه خوانندگان ما افزايش قيمت را بپذيرند، ما نيز كوشش خواهيم كرد با خيالي آسوده‌تر از گذشته روزنامه را آنچنان كه در شأن نام «اعتماد» است و شما براي 15 سال با آن دمخور بوده‌ايد، منتشر كنيم. با اين حساب، از امروز هر شماره روزنامه 2 تومان عرضه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون