• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3752 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳ اسفند

تجمع رانندگان آژانس‌ها در برابر مجلس

صف‌آرايي در اعتراض به تاكسي‌هاي‌آنلاين

اعتماد| «ما رانندگان آژانس مدت‌ها است نسبت به فعاليت اسنپ و تپسي در سطح شهر اعتراض داريم زيرا اين شركت‌ها كاملا غيرقانوني هستند. ما خواهان رسيدگي مجلس شوراي اسلامي به اين موضوع و جمع‌آوري اسنپ و تپسي در سطح شهر هستيم.» اين حرف يكي از رانندگان حاضر در تجمع ديروز بود كه به خبرگزاري ايرنا گفت. جمعي از رانندگان عضو موسسات اتومبيل كرايه، در اعتراض به گسترش فعاليت «اسنپ» و «تپسي» مقابل مجلس تجمع كردند و خواستار ورود نمايندگان تهران و اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس به موضوع و تصميم‌گيري در اين زمينه شدند. موضوع فعاليت اين سرويس‌هاي خدمات‌رسان اينترنتي ماه‌ها است كه باعث شده روند نارضايتي در ميان فعالان صنف اتومبيل‌هاي كرايه افزايش پيدا كند، در حالي كه به دليل استقبال مردم پايتخت از اين اپليكيشن‌هاي موبايلي، كسب‌وكار تاكسي‌هاي آنلاين هر روز رونقي بيشتري پيدا مي‌كند.
ماه گذشته زمزمه‌هايي در مورد برخورد با تاكسي‌هاي آنلاين در رسانه‌ها منتشر شد اما در دو هفته گذشته نهادهاي مختلف در خصوص ادامه فعاليت اين شركت‌ها اظهارنظر كردند. رييس شوراي شهر تهران روز 26 بهمن گفت كه در صحن علني شوراي شهر تهران تصميمي براي تاكسي‌هاي آنلاين گرفته نشده است. يك روز بعد رييس پليس راهور ناجا موضع پليس درباره فعاليت دو شركت «اسنپ» و «تپسي» را تشريح كرد. سردار تقي مهري در واكنش به انتشار اخباري مبني بر مخالفت پليس با فعاليت تاكسي‌هاي اينترنتي و برخورد با رانندگان اين خودروها به خبرگزاري تسنيم گفت: «پليس هيچ‌گونه مخالفتي با اين روش ندارد و ما با اين موضوع موافقيم. در قوانين مربوطه تصريح شده كه مسوولان امر بايد علاوه بر كنترل استاندارد اين خودروها، صلاحيت رانندگاني كه قصد جابه‌جايي مسافران را دارند، تاييد كنند و اين در حيطه وظايف شهرداري‌ها است. طبق قانون، پليس موظف به برخورد با مسافركش‌هاي غيرمجاز است و اين برخورد، مختص به رانندگان دو شركت اسنپ و تپسي نيست.»
10 دقيقه‌اي از صحبتش مي‌گذرد كه در پس‌زمينه صداي زنگ تلفن مي‌آيد: «الان چند دقيقه است كه داريم صحبت مي‌كنيم؟ اين نخستين تلفني است كه در اين زمان به آژانس شد، اين هم لابد مي‌خواهد قيمت بگيرد و ببيند با نرخ اسنپ چقدر تفاوت دارد.» اميرحسن اسداللهي 28 سال سابقه كار دارد و مدير يكي از آژانس‌هاي كرايه اتومبيل در غرب تهران است. يكي از بسيار مديراني كه در اين صنف به فعاليت تاكسي‌هاي آنلاين معترض هستند. او در مورد فعاليت آژانس‌ها در شهر تهران مي‌گويد: «ما 1750 موسسه كددار كرايه اتومبيل در تهران داريم. حدود 90 هزار ماشين مسافربري در اين موسسات مشغول كار هستند كه از اين تعداد 10 هزار ماشين آرم طرح ترافيك دارند. اگر ميانگين يك همسر و يك فرزند را براي رانندگان در نظر بگيريد يعني اين موسسات دارند معيشت 270 هزار نفر را تامين مي‌كنند. حالا چند جوان با مجوز برنامه‌نويسي كامپيوتر آمده‌اند و بدون اينكه از اتحاديه ما يا سازمان تاكسيراني مجوز بگيرند وارد اين صنف شده‌اند، روزي ما را مي‌برند و سنخيتي هم با اين حوزه كاري ندارند.» اسداللهي مي‌گويد كه در يك سال گذشته و همزمان با قوت گرفتن كار تاكسي‌هاي آنلاين ميزان تماس با آژانس او به‌شدت كاهش پيدا كرده است: «امروز 162 نفر با آژانس ما تماس گرفتند، الان بر اساس آنچه در سيستم ثبت شده سال گذشته در همين روز 390 تماس داشتيم. در طول اين يك سال حداقل 200 مورد از تعداد تماس‌هاي روزانه ما كاسته شده.» دليل واضح اين كاسته شدن تعداد مراجعان به آژانس‌ها مساله نرخ كرايه است، نقطه‌قوت تاكسي‌هاي آنلاين كه باعث شده هر روز استقبال بيشتري از آنها صورت بگيرد تبديل شده به مساله‌اي جدي براي كار موسسات اتومبيل كرايه. اين مدير آژانس مي‌گويد كه تاكسي‌هاي آنلاين با نرخ‌هاي‌شان مشتريان را «بدعادت» كرده‌اند: «خانومي همين چند روز گذشته آمد و پرسيد از ميدان توحيد تا شوش چند مي‌گيريد؟ گفتم 16 تومان، گفت اسنپ اين مسير را با 10 تومان مي‌برد. ما يك نرخ و تعرفه سازماني داريم، بر اساس آن عمل مي‌كنيم. من الان براي هر آرم 100 هزار تومان به اتحاديه مي‌دهم، سالانه 600 هزار تومان حق عضويت اتحاديه را مي‌پردازم، ماليات تابلو، ماليات سرقفلي و مغازه و... دفترمان مانند ساير موسسات همكار مرتب مورد بازرسي و نظارت قرار مي‌گيرد. اين شركت‌هاي آنلاين كدام يك از اينها را دارند؟ از طرف ديگر بحث امنيت مطرح است. ببينيد با همه حساسيتي كه ما روي خانواده‌مان داريم، وقتي آژانس مطمئن داريم به حساب اعتماد همسر و بچه‌هاي‌مان را به دست‌شان مي‌سپاريم، من نمي‌دانم مردم با چه اعتمادي عزيزان‌شان را دست اين تاكسي‌ها مي‌سپارند. من يك بار از اين تاكسي استفاده كردم، از راننده پرسيدم چه مداركي براي استخدام داديد؟ گفت سوءپيشينه، حتي سند و شناسنامه‌شان را هم نگه نمي‌دارند.»

رضايت مردم بر انتقادات مي‌چربد
مشكلي كه مديران موسسات كرايه اتومبيل دارند تنها محدود به از دست دادن مشتري نيست، امير، مدير يكي از آژانس‌هاي مركز شهر تهران مي‌گويد كه در چند ماه اخير بسياري از رنندگان آژانس هم ترجيح داده‌اند به جاي رانندگي براي آژانس به تيم رانندگان تاكسي آنلاين بپيوندند: «من در جريان تجمع مقابل مجلس نبودم، به نظرم كار درستي هم نيست چون حرف را بايد با نامه زد نه تجمع اما مگر مي‌شود از اين شرايط ناراضي نباشيم؟ قطعا اعتراض داريم چون اينجا ديگر بحث رقابت مطرح نيست، اين نرخ‌شكني كه توسط اسنپ و تپسي انجام شده فاجعه است. الان ما خيلي از رانندگان‌مان را از دست داديم چون ترجيح داده‌اند به خاطر مزاياي ظاهري كه كار در اين شركت‌ها دارد به تيم آنها ملحق شوند و حالا موسساتي كه سال‌ها است عوارض و ماليات مي‌پردازند گرفتار شده‌اند.» امير مي‌گويد كه راهي براي رقابت آژانس‌ها با تاكسي‌هاي آنلاين وجود ندارد: «وقتي از خيابان بهار تا ميدان انقلاب مي‌گوييم كرايه 12 تومان است جواب مي‌دهند كه اسنپ اين مسير را با 8 هزار تومان مي‌برد. خب با اين قيمت نمي‌شود رقابت كرد. اين قيمت‌ها يعني نابود كردن همكاران اين صنف. تنها راه‌حلي كه به ذهنم مي‌رسد اين است كه نرخ همه تاكسي‌ها
از هر دسته‌اي كه باشند در هر استان يكسان‌سازي شود كه ديگر نه كسي بالاي اين نرخ بگيرد نه پايين‌تر از آن.»
اما همه دغدغه‌هاي صنفي صاحبان و رانندگان موسسات اتومبيل كرايه در چارچوب همان صنف مانده است. مشتريان قديمي اين آژانس‌ها هر چند هنوز هم از خدمات آنها استفاده مي‌كنند اما ترجيح مي‌دهند كه از مزاياي نرخ‌هاي پايين و برخورد خوب رانندگان تاكسي‌هاي‌ آنلاين هم استفاده كنند. به نظر مي‌رسد كه رضايت عمومي نسبت به خدمات اين شركت‌ها آنقدر قدرتمند بوده است كه مسوولان را هم با خود همراه كند. در حالي كه اتحاديه اتومبيل‌هاي كرايه مدام مشغول برگزاري جلسه و رجوع به نهادهاي مختلف براي رسيدگي به وضعيت به وجودآمده است، رييس كميته حمل و نقل و ترافيك شوراي اسلامي شهر تهران اعلام كرد كه به دعوت اين كميته شركت‌هاي اسنپ و تپسي در سالن اختصاصي حمل ونقل پاك نمايشگاه بين‌المللي خودروي تهران حضور يافته‌اند، محسن سرخو 29 بهمن گفت: «رضايت مردم براي ما بسيار مهم است، بنابراين مخالفتي با فعاليت اين شركت‌ها نداريم، اما در خصوص آيين‌نامه‌ها و ضوابط نحوه انتخاب راننده و خودروها جلسات ما با اين دو شركت همچنان ادامه دارد تا مشكلي براي مردم در هنگام استفاده از اين سيستم‌ها به وجود نيايد.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون