• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3752 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳ اسفند

سبك زندگي ناسالم ما ايراني‌ها

10 ميليون نفر فشارخون دارند 15 ميليون نفر سيگار مي‌كشند سن سكته قلبي و مغزي به زير 40 رسيد است، هر ايراني روزانه 46 گرم روغن مصرف مي‌كند و...

اعتماد

نگراني يك دهه متوليان سلامت اين شده كه ايراني‌ها با اين سبك زندگي كه در پيش گرفته‌اند به كجا خواهند رسيد. آمارهاي بي‌تحركي، اضافه وزن، دريافت كالري اضافه بر اثر پرخوري، نمايه ترسناكي از شيوع بيماري‌هاي غير واگير را براي متوليان سلامت ترسيم كرده است؛ نمايه‌اي كه هر روز هم اعدادش رو به افزايش است. اعداد اين نمايه نشان مي‌دهد كه ايراني‌ها گوي سبقت از بابت «زندگي در زمان حال» را از شهروندان 196 كشور جهان ربوده‌اند اما فقط در زمينه تغذيه و رشد عرضي ابعاد بدن و جالب اينكه هموطنان‌مان وقتي روبه‌روي دوربين رسانه ملي مي‌ايستند تا به اين سوال ساده جواب بدهند كه «شما با اين سن كم چرا تحركي ندارين و ورزش نمي‌كنين و اونقدر فست فود و نوشابه مي‌خورين و چرا اينقدر چاقين‌؟» لبخند مليحي مي‌زنند مثل تمام افراد خطاكار كه مچ‌شان سربزنگاه باز مي‌شود و در حالي كه دندان‌هاي ناميزان‌شان را به نمايش مي‌گذارند، مي‌گويند: «بله. حق با شماست. ولي ديگه اينطوري عادت كرديم.»
ايران تنها كشوري است كه مردمانش، عادت كرده‌اند از بيماري‌هاي غير واگير استقبال كنند. توصيه‌ها، نصيحت‌ها، هشدارها و تهديدهاي مسوولان سلامت هم هيچ فايده‌اي ندارد. آمارهاي شيوع بيماري‌هايي كه فقط و فقط، شهروندان در بروز و ظهورش مقصر بوده‌اند، واقعا نگران‌كننده است. آمار ابتلا به فشار خون، ديابت، سكته‌هاي قلبي و مغزي، سرطان آن هم در جمعيتي كه نيروي مولد است و سرمايه اقتصادي كشور، يك هشدار جدي براي آينده توليد و بازدهي ايران است. بنا بر شواهد مسوولان سلامت، سن بيماري‌هاي غيرواگير به دليل سبك غلط زندگي ايراني‌ها كف 40 سالگي را سال‌هاست كه رد كرده و حالا روي تخت‌هاي بيمارستان‌ها، جوان‌هاي 30 ساله و 35 ساله به علت ديابت و فشار خون و سرطان و سكته بستري مي‌شوند. قطعا هشدارهايي كه در اين صفحه مي‌خوانيد هم تغييري در اين وضعيت ايجاد نمي‌كند. اين اعداد و اين جملات، صرفا دقايقي خواننده را سرگرم خواهد كرد و در آينده‌اي نه چندان دور، اهل و عيال سوار ماشين مي‌شوند به قصد طباخي «بره سفيد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون