• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3773 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۴ فروردين

«ذوالفقارنسب» مشاور وزير ورزش در گفت‌وگو با «اعتماد»:

برخي رفتارهاي «كي‌روش» با فرهنگ ما همخواني ندارد

مهدي روزخوش

 

پس از اخراج مربيان و كادر ايراني تيم ملي از اردوي دوبي توسط سرمربي تيم، خيلي‌ها تصور مي‌كردند اين‌بار رييس فدراسيون فوتبال به طور جدي به اين موضوع ورود كند تا اين مشكل بدون هيچ حاشيه خاصي حل شود؛ اما درست زماني كه اردوي جديد تيم ملي در تهران براي رويارويي با قطر شروع شد، همه متوجه شدند حتي مهدي تاج هم ديگر قادر به كنترل كي‌روش نيست و اين مربي پرتغالي همچنان بر طبل بي‌احترامي خود به ايراني‌ها مي‌كوبد. اين روزها سرمربي خارج از وظايفش تصميماتي مي‌گيرد و فدراسيون فوتبال هم به جاي برخورد با اين موضوعات از اين تصميمات حمايت مي‌كند.
همه حواشي كه اين روزها گريبان تيم ملي و فدراسيون فوتبال را گرفته، از اردوي دوبي شروع شد. درحالي كه همه تيم‌ها در تعطيلات نيم‌فصل انتظار داشتند بازيكنان‌شان را در اختيار داشته باشند تا با استراحت مناسب و البته انجام تمرينات، خود را براي نيم‌فصل دوم آماده كنند، به يكباره سرمربي تيم ملي درخواست برگزاري اردو در دوبي را به فدراسيون فوتبال ارايه كرد. در همان مقطع انتقاداتي به برگزاري اين اردو مطرح شد، شديدترين انتقاد از سوي برانكو ايوانكوويچ مطرح شد. جايي كه سرمربي پرسپوليس با انتقاد نسبت به برگزاري اردو در نيم فصل عنوان كرد بازيكنان پرسپوليس از اردو‌هاي تيم ملي چاق برمي‌گردند! اين اظهارات برانكو كافي بود تا آتش اختلافات سرمربي پرسپوليس و كي‌روش شعله‌ور شود. در ادامه سرمربي تيم ملي بازيكنان ملي‌پوش پرسپوليس را از اردو مرخص كرد و پس از اينكه متوجه شد هيچ يك از مربيان ايراني تيم ملي از اين تصميم او حمايت نكردند، از آنها هم خواست اردو را ترك كنند.
مرد پرتغالي از چهار ايراني كادرش خواست اردو را ترك كرده و به تهران بازگردند اما تماس مهدي تاج با دوبي باعث شد چهار ايراني كادر در دوبي بمانند. البته هيچ كدام از آنها نمي‌دانستند اطاعت كردن از دستور مهدي تاج و سرپيچي از دستور كي‌روش، اخراج از تيم ملي را براي‌شان به همراه خواهد داشت. البته سرمربي تيم ملي بعدا در مصاحبه‌اي كه مقابل فدراسيون فوتبال در جمع خبرنگاران انجام داد، درباره وضعيت دستياران ايراني‌اش صراحتا گفت، تصميم‌گيري در اين باره را به فدراسيون فوتبال واگذار كرده است.
براي بررسي اين موضوع با بيژن ذوالفقارنسب هم‌كلام شديم تا ديدگاه‌هاي كارشناسي مشاور وزير ورزش و جوانان را بدانيم. او در ابتداي صحبت‌هاي خود به نتايج خوب تيم ملي در مقدماتي جام جهاني اشاره كرد و گفت: روند تيم ملي و نتايجي كه اين تيم در مقدماتي جام جهاني كسب كرده، بسيار مثبت بوده است. ما نبايد موفقيت صعود به جام جهاني را دست‌كم بگيريم اما از طرفي هم بايد بدانيم موفقيت فقط صعود به جام جهاني نيست. يعني از الان بايد براي كسب نتايج درخشان در جام جهاني برنامه‌ريزي كنيم تا بتوانيم در آنجا براي نخستين بار از گروه خودمان صعود كنيم. البته تيم برخلاف نتايج بسيار خوبي كه داشته از نظر حواشي و اتفاقات پيرامون خودش شرايط خوبي ندارد.
وي ادامه داد: كارلوس كي روش از نظر فني مربي بسيار خوبي است كه تا به امروز نتايج خوبي را با تيم ملي كسب كرده است اما متاسفانه اين مربي گاهي تصميماتي اتخاذ مي‌كند كه در حيطه وظايف او نيست. سرمربي تيم ملي بايد نسبت به رفتارش تغيير نگرش دهد. من بارها در مصاحبه‌هاي مختلف به صراحت گفته بودم عملكرد كارلوس كي‌روش در مسائل غيرفني مورد تاييد نيست. به طور مثال اينكه كي‌روش بخواهد مربيان ايراني و البته مدير تيم ملي را اخراج كند، در حيطه وظايفش نيست.
اين كارشناس فوتبال ايران همچنين گفت: به خاطر بي‌كفايتي‌هايي كه طي 12 سال اخير انباشته شده است، كي‌روش روش خاصي را در پيش گرفته كه بتواند كار خودش را پيش ببرد. برخي رفتارهاي آقاي كي‌روش با فرهنگ ما ايراني‌ها همخواني ندارد. به طور مثال در ديدار برگشت ايران مقابل كره جنوبي در دوره قبلي مقدماتي جام جهاني، مقابل سرمربي حريف حركتي انجام داد كه به هيچ عنوان مورد تاييد نيست. هيچ مربي ايراني چنين حركتي را انجام نمي‌دهد اما حركت كي روش به عنوان سرمربي تيم ملي ايران در كره به ثبت رسيد. به اعتقاد من مسوولان رده بالاي فدراسيون فوتبال بايد هرچه زودتر به اين مسائل و حواشي ورود كنند تا با مديريت درست به تيم ملي كمك كنند.
ذوالفقارنسب در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا جدايي مربيان ايراني به تيم ملي لطمه خواهد زد، گفت: مطمئن باشيد نبود مربيان ايراني به تيم ملي لطمه خواهد زد. تيم ملي يك كلاس آموزشي بسيار خوب است تا مربيان جوان ما در آن در كنار مربيان خارجي بزرگ كسب تجربه كنند. آقاي كي‌روش از نظر فني دانش بالايي دارد و حضور مربيان ايراني در كنار او مي‌تواند علاوه بر كمك به تيم ملي به افزايش دانش مربيان ايراني كمك كند. به طور مثال يك مربي جوان بايد بداند به عنوان يك دستيار در كنار يك سرمربي چه شرح وظايفي دارد يا در شيوه طراحي تمرينات بايد چه كاري انجام دهد. تا جايي كه من مي‌دانم در قرارداد آقاي كي‌روش ‌بندي وجود دارد كه بايد مربي ايراني در كنارش حضور داشته باشد.
وي در پايان خاطرنشان كرد: هرمربي خارجي به ايران مي‌آيد، بايد كنترل شود تا شرح وظايفش را بداند. در موضوع كي‌روش و مربيان ايراني هم فدراسيون فوتبال بايد مصلحت‌انديشي‌ها را كنار بگذارد و با مديريت درست و منطقي به دنبال كم كردن حواشي باشد. اگر همين رويه ادامه داشته باشد مطمئنا تيم ملي در آينده نزديك با مشكل روبه‌رو مي‌شود و ديگر نمي‌تواند نتايج خوبي بگيرد. ما به عنوان كارشناس فوتبال از آقاي تاج انتظار داريم در اين مورد درايت بيشتري نشان دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون