• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3802 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ ارديبهشت

مردِ روزهاي سخت

محمدصادق درويشي روزنامه‌نگار

جمهوري اسلامي در عمر حدود 40 ساله خود، مقاطع دشوار و سرنوشت‌سازي را سپري كرده است. در اين ميان دوران هشت ساله دفاع مقدس را شايد بتوان به عنوان سخت‌ترين روزها در اداره امور جمعي كشور و همچنين پيشبرد منافع ايران در صحنه جنگ معرفي كرد. به همين دليل در شناخت و اعتماد به مديران كه در سطح كلان ادعاي مديريت كشور را دارند، مواجهه آنها با صحنه جنگ طي هشت سال، مي‌تواند سنجه و ملاكي گرانسنگ براي ارزيابي مديريت، توانمندي، ايران‌دوستي و از خودگذشتگي‌شان باشد.
حسن روحاني كه با تجربه 4 ساله اداره خردمندانه كشور بار ديگر براي تداوم اميد و عقلانيت در كشور به صحنه آمده، از منظر حضور در كوران حوادث دهه 60 به ويژه دوران دفاع مقدس نيز كارنامه‌اي پربار و طلايي دارد. به گواه تاريخ دفاع مقدس، حسن روحاني دست راست آيت‌الله هاشمي فرمانده عالي جنگ به حساب مي‌آمد.
مرحوم آيت‌الله هاشمي در سال آخر جنگ از سوي امام خميني رسما به عنوان جانشين فرماندهي كل قوا منصوب شد. پيش‌تر، با حضور در قرارگاه خاتم الانبيا (ص) و تشكيل ستاد فرماندهي متشكل از فرماندهان سپاه، امراي ارتش و مديران اجرايي كشور، عمليات‌هاي سرنوشت‌ساز خيبر، بدر، والفجر8، كربلاي 4 و 5 را مديريت و فرماندهي كرده بود. حسن روحاني در اين سال‌ها همراه جدايي‌ناپذير آيت‌الله هاشمي به حساب مي‌آمد.
دكتر روحاني در روزهاي ابتدايي انقلاب همراه با آيت‌الله خامنه‌اي نگذاشت ساختار ارتش به طور كامل فرو بريزد و تلاش اين دو چهره، موجب ساماندهي ارتش و پادگان‌هاي از هم پاشيده شد. در اين دوران ارتش با بازيابي ثبات نسبي توانست در برابر حركت‌هاي ضدانقلابي و امنيت ملي ايران به خوبي ايستادگي كند و امنيت به مناطقي همچون كردستان، گند، سيستان و بلوچستان و... تا حدي بازگردانده شد.
حسن روحاني در دوران دفاع مقدس نيز مرد صحنه سخت جنگ بود و در كنار آقاي هاشمي مقاطع دشوار دفاع مقدس را فرماندهي كردند. او ضمن عضويت در شوراي عالي دفاع و رياست كميسيون دفاع مجلس، در سال‌هاي اوليه فرماندهي جنگ توسط آقاي هاشمي معاون ايشان بود.
در سال 1364 كه قرارگاه مركزي خاتم‌الانبيا(ص) با فرماندهي آقاي هاشمي و براي هماهنگي نيروهاي سپاه و ارتش تشكيل شد، حسن روحاني چهره شاخص اين قرارگاه و رييس ستاد آن محسوب مي‌شد. رياست ستاد خاتم توسط دكتر روحاني در واقع ورود ايشان به فرماندهي عالي جنگ بود كه از اطلاع و تصميم‌گيري در زمينه تمام اجزاي جنگ منجمله عمليات، شناسايي، پشتيباني و همچنين استراتژي نظامي را دربرمي‌گرفت.
همچنين دكتر روحاني از سال 64 تا اوايل دهه 70 فرمانده پدافند هوايي كل كشور بود. كساني كه اندك اشرافي بر مسائل جنگ به ويژه جنگ هوايي دارند، اهميت و عظمت اين امر را به خوبي درك خواهند كرد. پدافند هوايي جمهوري اسلامي ايران در اين دوره كه تحت فرماندهي حسن روحاني بود در سه سطح موشكي، برد متوسط و برد كوتاه پيشرفت‌هاي بسيار خوبي كرد و توانست از حريم هوايي ايران حراستي جانانه به عمل بياورد. به طور مثال و براي درك پيچيدگي مساله پدافند هوايي كه خود لايه‌هاي فراواني از شناسايي و عمليات را شامل مي‌شود مي‌توان به خريد موشك‌هاي هاگ اشاره كرد؛ عراق از اين مساله بي‌خبر بود و وقتي با شنودهاي تخصصي متوجه بمباران پالايشگاه‌ها و تاسيسات مهم اصفهان توسط ميگ‌هاي ارتفاع پايين عراق شدند، اجازه پيشروي داده و در بزنگاه با استفاده از موشك‌هاي هوايي هاگ خسارتي مرگبار به متجاوز وارد كردند.
دكتر حسن روحاني در سال 65 تا 67 عضو شوراي عالي پشتيباني جنگ و رييس كميسيون اجرايي آن بود.
در سال‌ پاياني جنگ كه آقاي هاشمي به طور رسمي جانشين فرمانده كل قوا شد، همراه امين و معاون هميشگي او كسي نبود جز حسن روحاني.
دكتر حسن روحاني در سال‌هاي پس از جنگ به پاس خدماتش به عنوان يكي از فرماندهان عاليرتبه و ارشد جنگ، نشان فتح و نشان درجه يك نصر را از رهبر انقلاب دريافت كرد.
انتخاب حسن روحاني در سال 92 در كنار همه تحليل‌ها يك پيام كمتر شنيده شده از سوي مردم ايران داشت و آن برگزيدن مديراني بود كه طراز مديريت ارشد كشور را با حضور در سطوح مختلف و حساس به دست آورده‌اند. از اين جهت انتخاب سال 92 مردم، بازگشت به مردان ريشه‌دار و باسابقه اين ديار بود.
حسن روحاني در تمامي عرصه‌ها از مبارزه براي تشكيل نظام جمهوري اسلامي گرفته تا حضور 5 دوره‌اي در مجلس شورا، عضويت در نهادهاي حساس و كليدي همچون شوراي عالي دفاع، شوراي عالي امنيت ملي و همچنين مجمع تشخيص مصلحت حضوري تعيين‌كننده داشته است.
فرماندهي خردمندانه و شجاعانه او در دوران دفاع مقدس در كنار آيت‌الله هاشمي، برگ سبزي ديگر در كارنامه او و سندي براي اطمينان خاطر مردمي است كه در 29 ارديبهشت يك بار ديگر اميد، عقلانيت، صلح و اخلاق را انتخاب خواهند كرد.
آنها كه لبخند صلح‌آميز و عزتمندانه حسن روحاني را به مماشات با غرب تعبير مي‌كنند، بد نيست كارنامه پربار شهامت و عقلانيت او را در دوران سخت جنگ بخوانند و دوباره بخوانند تا بدانند اين صلح به بهاي ارزان به دست نيامده كه ارزان از دست برود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون