• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3802 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۹ ارديبهشت

پسران دانشجوي دانشگاه يزد به بيمارستان منتقل شدند

آب طالبي 300 دانشجو را مسموم كرد

اعتماد


300 نفر از دانشجويان دانشگاه يزد به علت مسموميت به بيمارستان‌هاي يزد و تفت منتقل شدند. اين دانشجويان پسر همگي در دانشگاه سراسري يزد درس مي‌خواندند. حميدرضا زرنگار، فعال دانشجويي دانشگاه يزد در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «ساعت چهارونيم صبح بود. همه خواب بوديم يكي از بچه‌ها با حالت تهوع از خواب بيدار شد. بچه‌ها سعي كردند با درمان‌هاي گياهي و جوشانده حالش را خوب كنند. اما نشد. با اورژانس تماس گرفتيم و او را به بيمارستان برديم اما كم‌كم تعداد بچه‌هايي كه با حالت تهوع از خواب بيدار شدند بيشتر شد. توي هر اتاق دو سه نفر بدحال شدند. مسوول خوابگاه همان موقع با دانشگاه تماس گرفت و درخواست كمك كرد. همان موقع يك اتوبوس و 15 تا آمبولانس اورژانس آمدند و يكي يكي بچه‌هايي كه مسموميت‌شان شديد بود را به بيمارستان منتقل كردند. بعضي‌ها هم كه مسموميت‌شان كمتر بود در نمازخانه خوابگاه درمان شدند.» او درباره علت اين مسموميت به «اعتماد» مي‌گويد: «طبق گفته كارشناسان بهداشتي كه صبح براي بازديد از خوابگاه ما آمده بودند و علايمي كه در مسموميت بچه‌ها ديده مي‌شد گفتند كه مربوط به آب طالبي است كه ديشب همراه با شام به دانشجوها داده بودند.» يكي ديگر از فعالان دانشجويي اين دانشگاه نيز مي‌گويد: «طبق گفته بچه‌هايي كه ديشب در سلف دانشگاه حضورداشتند آب طالبي كه ديشب همراه غذا به بچه‌ها دادند با دستگاه چرخ گوشتي گرفته شد كه قبلا با آن گوشت و پياز و سويا چرخ مي‌كردند.» يكي ديگر از دانشجويان دختري كه در اين دانشگاه درس مي‌خواند نيز مي‌گويد: «آبميوه‌اي كه براي خوابگاه پسرها بردند براي ما هم آورده بودند اما تعداد دخترهايي كه مسموم شدند به تعداد انگشت‌هاي دست هم نمي‌رسد.» زرنگار درباره اين حادثه اضافه مي‌كند: «كارشناس بهداشتي كه صبح به خوابگاه آمده بود مي‌گفت با توجه به اينكه غذاهايي كه بچه‌ها ديشب در خوابگاه خوردند متنوع بوده احتمال اينكه مسموميت در غذاها باشد كم است و احتمال زياد مي‌رود كه مسموميت به خاطر آب طالبي باشد كه بچه‌ها خورده‌اند.» او درباره قيمت غذاهاي سلف دانشگاه يزد نيز مي‌گويد: «امسال براي نخستين بار سلف چند نوع غذا ارايه داد كه با توجه به قيمت آن كيفيت‌هايش هم متفاوت بود. مثلا قيمت استامبولي 800 تومان بود و جوجه‌كباب و كوبيده 1200 تومان. به هر حال در دانشگاه پيش مي‌آيد كه دانشجوها به خاطر وضعيت مزاجي‌شان مسموم شوند اما در اين حد تا به حال پيش نيامده بود.» يكي ديگر از فعالان دانشجويي يزد نيز درباره وضعيت خانواده‌هاي دانشجويان بعد از انتشار اين خبر مي‌گويد: «جلوي در دانشگاه تعدادي از خانواده‌ها از شهرهاي مختلف آمده‌اند تا پيگير وضعيت سلامتي بچه‌هاي‌شان باشند. آنها از صبح زود خبر را از كانال‌هاي مختلف خوانده‌اند و چون اصل ماجرا را نمي‌دانستند خودشان را به يزد رسانده‌اند.»
تعدادي از دانشجويان به بيمارستان تفت منتقل شدند
به گزارش ايرنا، رييس مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي استان يزد از مسموميت غذايي بيشتر از 300 نفر از دانشجويان پسر دو خوابگاه دانشگاه يزد خبر داد. دكتر احمد دهقان افزود: ساعت چهار صبح ديروز با مركز فوريت‌هاي پزشكي تماس گرفته شد كه تعدادي از دانشجويان دچار مسموميت شدند كه در آن نيروهاي اورژانس سريع به محل خوابگاه اعزام شدند. وي با بيان اينكه دانشجويان توسط اورژانس به بيمارستان‌هاي استان منتقل و تحت درمان قرار گرفتند، اظهار كرد: با استقرار عوامل اورژانس در محل خوابگاه، بقيه دانشجوياني كه دچار مسموميت شده‌اند تحت مراقبت هستند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد نيز گفت: تيم‌هاي پزشكي اين دانشگاه در محل دو خوابگاهي كه دانشجويان دچار مسموميت شدند براي ارايه خدمات درماني حضور دارند. دكتر علي دهقان افزود: تعدادي از دانشجويان به صورت سرپايي درمان و تعدادي هم براي درمان به بيمارستان‌هاي استان منتقل شدند. وي خاطرنشان كرد: علت اين حادثه توسط تيم بهداشت محيط دانشگاه و اينكه دانشجويان ياد شده در كدام وعده غذايي دچار مسمويت شده‌اند نيز در دست بررسي است. تعداد دانشجويان دانشگاه يزد 15 هزار نفر است كه حدود 6 هزار نفر آنان در خوابگاه‌ها مستقر هستند. سرپرست اورژانس كشور نيز درباره اين حادثه گفت: در جريان مسموميت غذايي دانشجويان دانشگاه يزد 300 نفر مسموم شدند. حسين كوليوند افزود: ساعت 5:05 بامداد ديروز مسموميت چند دانشجو در خوابگاه دانشجويان پسر دانشگاه يزد در خيابان منتظر فرج به اورژانس اين شهر اعلام شد. بلافاصله چند دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. وي ادامه داد: با حضور تيم‌هاي اوليه درماني مشخص شد 300 نفر از دانشجويان پسر اين خوابگاه به علت خوردن غذا دچار مسموميت شده‌اند. به همين دليل درخواست نيروي كمكي شده و در مجموع ۱۴ دستگاه آمبولانس و يك دستگاه اتوبوس‌آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. سرپرست اورژانس با بيان اينكه ۲۵۱ دانشجو در دقايق ابتدايي به بيمارستان‌هاي شهيد صدوقي، شاه‌ولي، گودرز، شهداي كارگر، مرتاض، افشار، فرخي و سيدالشهدا(ع) اعزام شدند، تاكيد كرد: ۱۷۹ نفر از دانشجويان نياز به بستري داشتند كه ساعتي بعد ۷۲ نفر از آنها پس از درمان‌هاي اوليه مرخص شدند. كوليوند تاكيد كرد: ۱۵۰ دانشجو در خوابگاه توسط ۴ تيم پزشكي مستقر به صورت سرپايي مداوا شدند. به گزارش آنا، با توجه به جمعيت بالاي دانشجويان مسموم شده، اورژانس بيمارستان در محل نمازخانه خوابگاه مستقر شده و بيماران را در محل درمان مي‌كند و تنها افرادي را كه نيازمند مراقبت تخصصي هستند به بيمارستان منتقل مي‌كنند. تاكنون هيچ يك از منابع و مسوولان عامل وقوع مسموميت غذايي را اعلام نكرده‌اند اما يك منبع آگاه به خبرنگار آنا، گفت: برخي دانشجويان شب گذشته غذاي خوابگاه را مصرف نكرده بودند اما دچار مسموميت شده‌اند. گويا شب گذشته تمام دانشجويان آب طالبي مصرف كرده بودند كه احتمال مي‌رود اين امر موجب بروز مسموميت شده باشد.
دادستان يزد از پليس امنيت خواستار پيگيري ماجرا شد
به گزارش ميزان، دادستان يزد در نامه‌اي به فرمانده پليس امنيت خواستار بررسي ابعاد مختلف موضوع مسموميت دانشجويان پسر خوابگاه يزد و ارسال گزارش آن به دادسرا شده است. ساعت 5:05 بامداد ديروز مسموميت چند دانشجو در خوابگاه دانشجويان پسر دانشگاه يزد در خيابان منتظر فرج به اورژانس اين شهر اعلام مي‌شود. ساعاتي پس از وقوع اين موضوع از آنجايي كه هيچ يك از دانشجويان در اين زمينه طرح شكايتي در دادسرا نكرده‌اند، دادستان عمومي و انقلاب يزد به عنوان مدعي‌العموم به موضوع ورود كرد. علي اكبر شمس دادستان يزد با اعلام اين مطلب گفت: در مكاتبه با فرمانده پليس امنيت اين استان خواستار بررسي ابعاد مختلف اين موضوع و ارسال گزارش آن به دادسرا شده‌ايم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون