• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3828 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ خرداد

بهارستان؛ 4روز پس ازحادثه

وزراي اطلاعات وكشور و جانشين فرمانده‌سپاه در نشست‌غير علني مجلس، روند برخورد با تروريست‌ها را توضيح‌دادند

  تازه‌ترين جزييات از اين نشست را در «اعتماد» امروز بخوانيد

 

گروه سياسي| فضاي بهارستان همزمان با نخستين جلسه مجلس بعد از حمله تروريستي روز چهارشنبه هنوز عادي نشده است. دور تا دور محوطه بهارستان را ماموران مسلح با فاصله مشخص از يكديگر و در دسته‌هاي پنج نفره گرفته‌اند. ماموران جليقه‌هاي ضد گلوله پوشيده‌اند و حواس‌شان به همه تحركات اطراف ميدان هست. از مردمي كه به بهانه‌هاي مختلف همزمان با جلسات علني مجلس مقابل ورودي آن تجمع مي‌كردند هم خبري نيست. داخل مجلس هم شلوغ‌تر از هميشه است. نيروهاي حراست مجلس به شكل محسوسي بيشتر از قبل شده‌اند. در مقابل ورودي راهروي مجلس روي يك ميز، تصاوير شهداي يگان حافظت مجلس را چيده‌اند و صداي تلاوت قرآن لحظه‌اي قطع نمي‌شود. ديروز مجلس نزديك به دو ساعت هم جلسه غير علني داشت تا نمايندگان با حضور وزراي كشور و اطلاعات ابعاد اين حمله تروريستي را برسي كنند.
در جلسه غيرعلني چه گذشت؟
در جلسه غيرعلني، وزراي كشور و اطلاعات و  همچنين سردار سلامي، جانشين فرمانده كل سپاه  گزارش مفصلي درباره حمله تروريستي ارايه دادند و 5 نماينده سوالات خودشان درباره اين اتفاق را مطرح كردند. ابوالفضل موسوي، نماينده يزد به «اعتماد» مي‌گويد: موضوع براي نمايندگان اين بود كه عمليات خيلي ساده انجام شده است. شايد حفاظت مجلس هم به دليل همين سادگي غافلگير شده بود. سوال نمايندگان اين بود كه چرا در نخستين جايي كه تروريست‌ها مقابل دوربين‌هاي مجلس ايستادند تا مسلح شوند همانجا با آنها برخورد نشد؟ موسوي ادامه مي‌دهد: اين سهل‌انگاري در حالي است كه وقتي وكلاي ما در كشور كنيا هنگام عبور از مقابل يك سفارت از آن عكس گرفتند بلافاصله دستگير شدند. يعني آنها هر فعاليتي را جدي مي‌گيرند و با آن برخورد مي‌كنند. ترور و تروريسم در دنيا خيلي جدي گرفته مي‌شود. ما هم اگر چه در تروريسم تلفات زيادي داديم اما به دليل فاصله گرفتن از آن زمان فكر كرديم ديگر خطري نيست و به همين دليل به راحتي غافلگير شديم. موسوي مي‌گويد: يگان‌هاي حفاظتي معمولا اين فرضيه را دارند كه همه مظنون هستند مگر اينكه خلاف آن ثابت شود. ولي متاسفانه در اتفاق روز چهارشنبه چنين اصلي رعايت نشده است و به همين دليل تروريست‌ها به راحتي مقابل مجلس پياده شدند و با اسلحه و در حال تيراندازي وارد شدند و در پارلمان جولان دادند. موسوي در پاسخ به اين سوال كه در گزارش‌ها كدام بخش قصور بيشتري داشته است هم مي‌گويد: نمايندگان در جلسه غيرعلني به دنبال مقصر نبودند. به دنبال اين بودند كه اين حادثه ديگر اتفاق نيفتد. در همين راستا اشكالات مختلف را يادآوري كردند. از نحوه حمل و نقل و نحوه بازرسي مراجعين به مجلس و نحوه حفاظت از نمايندگان و... موسوي به سخنان قسيم عثماني، نماينده اهل سنت بوكان در جلسه غير علني هم اشاره مي‌كند و مي‌گويد: سخنان آقاي عثماني خيلي جالب بود و مجلس را تحت تاثير قرار داد. ايشان گفت من بيشتر از همه شما نظام را دوست دارم و مدافع نظام هستم. اما بايد كمي بيشتر به مناطق ما (يعني مناطق مرزي غرب كشور) رسيدگي شود و به‌خصوص مشكلات بيكاري آنها رفع شود تا افراد جذب گروه‌هاي تكفيري نشوند. به هر حال تكفيري‌ها در اين مناطق به‌شدت كار مي‌كنند و فعال هستند. دولت آقاي روحاني بايد به مناطق مرزي توجه ويژه‌اي داشته باشد. هم در كردستان و مناطق مرزي غرب و هم در شرق و سيستان و بلوچستان، توجه بيشتر به اين نقاط امنيت بيشتري هم به همراه خواهد داشت. او البته اين را هم گفت كه در ادامه رسيدگي به اين موضوع به احتمال زياد يك جلسه غير علني ديگر براي تصميم‌گيري درباره نحوه برقراري امنيت و حفاظت از مجلس برگزار خواهد شد.
معماي زن تروريست
اما ابعاد ديگري از جلسه غير علني و البته حادثه تروريستي روز چهارشنبه را احمد مازني عضو شوراي مركزي فراكسيون اميد به ايلنا مي‌گويد. به گفته او در جلسه غيرعلني رييس مجلس خواستار توضيح مسوولان امنيتي درباره احتمال حضور يك زن در عمليات تروريستي شد اما آنها يا به دليل عدم دسترسي به سرنخ‌ها يا به دليل ملاحظات امنيتي فعلا اظهارنظري نكردند. از همان روز حمله تروريستي بحث وجود يك زن در كنار تروريست‌ها مطرح شد و بعد از انتشار فيلمي كه تروريست‌ها از طبقات مجلس گرفته بودند و به چشم آمدن بخشي از دست يك زن اين موضوع جدي‌تر شد. اما هنوز هيچ پاسخ روشني به آن داده نشده است. مازني، عضو كميسيون فرهنگي مجلس از مسوولان اطلاعاتي و انتظامي درخواست كرد كه ضمن رعايت ملاحظات امنيتي نسبت به روشنگري در اين رابطه اقدام كنند تا نمايندگان بتوانند پاسخگوي مردم باشند. قسيم عثماني هم در اين باره به ايلنا مي‌گويد: درباره اطلاعات ضد و نقيض و روايت‌هاي متعدد درباره نحوه ورود، تعداد تروريست‌ها و حتي جنسيت آنها، تروريست‌ها سه نفر بوده‌اند كه به صورت مسلح وارد مجلس شده‌اند و با اين حال وقتي در طبقات دفتر مراجعات مردمي اقدام به فيلمبرداري و انتشار ويديو كرده‌اند، دست يك زن وارد كادر مي‌شود كه هنوز هويت او مشخص نشده است. ممكن است اين فرضيه در مورد اينكه او گروگان باشد هم درست باشد اما هنوز معلوم نيست ماجرا از چه قرار بوده است و حال آنكه اطلاعات‌مان كافي نيست.
رييس مجلس چه گفت؟
بعد از جلسه غير علني و با شروع جلسه علني علي لاريجاني، رييس مجلس در سخناني وحدت و همگرايي ايجاد شده بين مسوولان و ملت بعد از حادثه تروريستي را گوهري دانست كه نبايد تحت هيچ اقدامي مخدوش شود و در عين حال به مصوبه سنا در راستاي اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران اشاره و اظهار كرد: مجلس پاسخ روشني به اقدامات سنا خواهد داد و مجلس شوراي اسلامي واكنش جدي به تحركات آنها مي‌دهد، لذا از كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس مي‌خواهم كه در اسرع وقت طرح مقابله را تهيه و ارايه كند.
به گزارش ايسنا، لاريجاني با اشاره به اتفاقات روز چهارشنبه گفت: تروريست‌ها ناجوانمردانه 18 نفر از مردم و كاركنان مجلس را به شهادت رساندند و بيش از 30 نفر را مجروح كردند. در بين اينها افرادي بودند كه تنها براي رفع نيازهاي اوليه خودشان به مجلس آمده بودند. همچون خانمي كه در امور نهضت سوادآموزي كار مي‌كرد يا كارگر فضاي سبز را به شهادت رساندند. اين صحنه بسيار غم‌انگيز و دردآور بود. لاريجاني روي ديگر اين حادثه را روحيه بالاي نمايندگان و آمادگي آنان جهت مجاهدت در مبارزه با تروريست‌ها دانست و افزود: اين صحنه بسيار غرورآفرين را در تاريخ پارلمان ايران به نمايش گذاشت. در آن روز نمايندگان مكررا به من براي برداشتن سلاح و مبارزه با تروريست‌هاي جاني مراجعه مي‌كردند. همچنين اصرار داشتند كه پارلمان حتي يك لحظه تعطيل نشود. اين صحنه شورانگيزي از مجاهدت را ترسيم كرد كه از همه همكاران تشكر مي‌كنم. وحدت و همگرايي كه در بين مسوولان و ملت در پس اين حادثه به وجود آمد، گوهر ذي قيمتي است كه نبايد تحت هيچ اقدامي مخدوش شود. بپذيريم در مقابل ملت صفي از تروريست‌ها و كشورهاي حامي آنها به سركردگي امريكا و سعودي ايجاد شده است، لذا هوشياري انقلابي اقتضا مي‌كند نگذاريم حواشي سياسي ما را از هدف خدمتگذاري به ملت باز دارد. صف واحدي كه منبعث از غيرت ديني و انقلابي است مي‌تواند به اقدامات دشمن پاسخ دهد.
دفتر نماينده اليگودرز به موزه شهداي ترور تبديل شد
ديروز همچنين با تصميم هيات رييسه مجلس مقرر شد تا دفتر محمد خدابخشي، نماينده اليگودرز تبديل به موزه شهداي ترور شود و آثار خرابكاري تروريست‌ها در آن حفظ شود. دفتر اين نماينده در حادثه تروريستي روز چهارشنبه مجلس به‌شدت مورد تخريب قرار گرفته بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون