• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3828 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ خرداد

سيدعباس عراقچي:

تحريم‌هاي جديد خلاف «حسن نيت» است

گروه ديپلماسي| سيدعباس عراقچي، رييس ستاد پيگيري اجراي برجام در تازه‌ترين اظهارات خود از برگزاري كميسيون مشترك برجام در تيرماه خبر داد و با بيان اينكه نفس مصوبه اخير سناي امريكا مخالف اصل حسن نيت و اجراي موفقيت‌آميز برجام است، گفت: ما همه موارد را به هيات نظارت بر اجراي برجام گزارش مي‌دهيم. به گزارش ايرنا، عباس عراقچي درباره طرح تصويب تحريم سنا عليه ايران و اينكه چنين حركتي از سوي امريكايي‌ها نقض برجام است يا خير، اين مطلب را بيان كرد و افزود: اگر مصوبه كنگره نهايي شود از نظر ما در همين راستا ارزيابي خواهد شد. براساس بندهاي 26 و 29 برجام، امريكايي‌ها متعهدند كه برجام را با حسن نيت و در فضاي سازنده اجرا كنند و از هر اقدامي كه اجراي موفقيت‌آميز برجام را تحت الشعاع قرار دهد، خودداري كنند. معاون وزير امور خارجه ادامه داد: به اعتقاد ما حركت‌هايي كه در طول يك سال‌ونيم گذشته چه توسط دولت قبلي امريكا و چه توسط دولت جديد آن صورت مي‌گيرد، در موارد بسياري برخلاف تعهدات امريكا در اين سه اصل است. اصلاحات متعددي تاكنون صورت گرفته و تلاش مي‌كنند كه موارد نقض برجام را از درون اين قانون خارج كنند. به اعتقاد ما نفس تصويب چنين قانوني مي‌تواند برخلاف «اصل حسن نيت» و «اصل اجراي موفقيت‌آميز» برجام باشد. عراقچي با تصريح اينكه تمام اينها از سوي ستاد اجراي برجام وزارت امور خارجه در حال رصد شدن است، بيان كرد: ما همه موارد را به هيات نظارت بر اجراي برجام گزارش مي‌دهيم و تصميم مقتضي توسط اين هيات اتخاذ خواهد شد.
موضع امريكا زننده و شرم‌آور است
وي درباره ادعاهاي مقام‌هاي امريكايي مبني بر حمايت ايران از تروريسم و تصويب چنين طرحي عليه ايران، اظهارداشت: اين مساله اظهر من‌الشمس است كه تصويب چنين طرحي در اين فضا بسيار شرم‌آور است و نشان‌دهنده سردرگمي و سياست‌هاي بسيار غلط و ناشي از برداشت‌هاي نادرست نسبت به مسائل منطقه است. همه دنيا مي‌دانند كه منشأ تروريست و پرورش گروه‌هاي تروريستي در منطقه ما كجاست و همه مي‌دانند جمهوري اسلامي ايران چگونه با تروريسم مبارزه كرده و چه قربانياني را تقديم اين مسير كرده و چگونه در خاك خودش هدف حملات تروريستي وحشيانه قرار مي‌گيرد.
عراقچي با بيان اينكه موضع كنگره امريكا در محكوميت ايران به حمايت از تروريسم، موضعي خنده‌دار، زننده و شرم‌آور هست، خاطرنشان كرد: مواضعي كه از سوي برخي مقام‌هاي امريكايي اتخاذ مي‌شود به همين ترتيب است. ما فكر مي‌كنيم دنيا در اين باره قضاوت درستي را كرده و خواهد كرد. مي‌بينيم تقريبا تمامي كشورهاي دنيا، اعم از كشورهاي اروپايي و آسيايي فاجعه تروريستي تهران را محكوم و با ملت ايران ابراز همدردي كردند و بعضي در كشورهاي مختلف با علايم و شيوه‌هاي گوناگون به اين هواداري از مردم ايران و محكوميت اين اقدام، واكنش نشان دادند.
دنيا مي‌داند چه كسي حامي و چه كسي
قرباني است
عراقچي گفت: فكر مي‌كنم دنيا اين مساله را درك كرده و عكس‌العمل‌هايي كه ما از رهبران دنيا و مردم كشورهاي مختلف ديديم، نشان‌دهنده اين است كه كاملا درك مي‌كنند چه كسي قرباني تروريسم و چه كساني حامي تروريسم هستند. ما در منطقه به مبارزه مقتدرانه خودمان عليه تروريسم ادامه مي‌دهيم و اين گونه حركت‌هاي موردي و به قول مقام معظم رهبري ترقه‌بازي كه صورت گرفته آنقدر سخيف است كه به هيچ‌وجه نمي‌تواند در اراده مردم شريف ايران خللي وارد كند. براي مقابله و جنگيدن با تروريسم به سياست‌هاي خودمان ادامه خواهيم داد.  عراقچي درباره كميسيون مشترك برجام نيز گفت: كميسيون برجام بر روال خود هر سه ماه يك‌بار برگزار خواهد شد. فكر مي‌كنم در تيرماه ما موعد سه ماهه آن را داريم كه روز آن هنوز مشخص نيست و در حال رايزني هستيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون