• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3828 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ خرداد

حضور زنان در پست وزارت يك مطالبه جدي است

اشرف بروجردي رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي

يكي از مطالبات عمده زنان در دوره فعاليت انتخاباتي آقاي روحاني، اين بود كه سطح حضور زنان در عرصه تصميم‌گيري‌هاي كلان كشور ارتقا پيدا كند. يكي از شاخص‌ترين محورها در اين زمينه موضوع انتخاب زنان در پست وزارت بود و البته هنوز هم زنان پيگير اين موضوع هستند. هر چند مطالبه آنها فراتر از اين جايگاه است.
جايگاهي كه در ارتباط با حضور در همه عرصه‌هاي اظهارنظر و تصميم‌گيري است. زنان خواستار اين هستند كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي، حضورشان افزايش پيدا كند. در مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور زنان ضروري است اما در حال حاضر هيچ نماينده‌اي از زنان در مجمع حضور ندارد.
حضور زنان به عنوان سفير ايران در كشورهاي ديگر ضروري است، همچنين در سمت رايزن فرهنگي سفارتخانه‌هاي ايران، اين امر (حضور زنان به عنوان رايزن فرهنگي) بايد محقق شود، به دليل اينكه زنان مي‌تواند بيشترين ميزان مسائل فرهنگي را عملياتي كنند. در استان‌ها زنان مي‌توانند به عنوان استاندار يا معاون استاندار يا فرماندار نقش تاثيرگذاري ايفا كنند.
در رابطه با وزارت و در نظر گرفتن پست وزارت براي زنان بحث‌هاي زيادي وجود دارد. اما در حال حاضر زنان اين موضوع را به عنوان يك مطالبه جدي پيگيري مي‌كنند و خواستار آن هستند كه دولت آقاي روحاني در آينده تركيبي باشد از آقايان و خانم‌ها با عناوين وزارت و مديريت سازمان‌هاي ذيربط و معاونت‌هاي رييس‌جمهور، البته در حال حاضر سه خانم به عنوان معاون رييس‌جمهور در دولت حاضر هستند، اما زنان خواهان افزايش اين حضور و همچنين ارتقاي اين سطح حضور تا منزلت وزارت هستند (هر چند كه معاون رييس‌جمهور اختياراتي در حد وزير دارد) اميدواريم كه آقاي رييس‌جمهور در انتخاب‌هاي كابينه، پيرو اين مطالبه، چند وزير زن را به مجلس شوراي اسلامي معرفي كنند.
نكته ديگري كه وجود دارد اين است كه خانم‌ها طالب اين هستند كه در وزارتخانه‌هايي كه حساسيت بيشتري در زمينه حقوق زنان دارد و حضور يك زن در مقام عالي وزارت در اين وزارتخانه‌ها ضروري به نظر مي‌رسد، نسبت به آنها توجه خاصي شود. وزارتخانه‌هاي زيادي هستند كه زنان طالب حضور در پست وزارت در آنها هستند. البته به نظر بنده نبايد اين موضوع را به وزارتخانه خاصي محدود كنيم، بلكه بايد شاخص‌هايي را تعريف كنيم و در شاخص‌هاي تعريف شده اين امكان به زنان هم داده شود كه به عنوان وزير معرفي شوند، بنابراين تفاوتي ندارد كه در كدام وزارتخانه وزير زن داشته باشيم.
 تاكيد به اختصاص وزارتخانه خاصي نداريم، ملاك‌ها و شاخص‌هاي كلي بايد رعايت شود و توانمندي‌ها و توانايي‌هاي زنان و مردان به يك اندازه ديده شود. البته بعضي از وزارتخانه‌ها مي‌توانند با حضور زنان معناي بهتري پيدا كنند. به‌طور مثال در حوزه فرهنگ و آموزش، وزارتخانه‌ها با حضور زنان بهتر مي‌توانند معنا پيدا كنند. اما به‌طور كلي بهتر آن است كه تاكيد ويژه بر وزارتخانه‌اي خاص نداشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون