• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3828 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲۲ خرداد

رهبر معظم انقلاب در نشستي با جمعي از اهالي فرهنگ،شعر و ادب فارسي:

شعر كشور،استعداد و ظرفيت بسياري براي شكوفايي دارد

در شام ميلاد كريم اهل‌‌بيت حضرت امام حسن مجتبي عليه‌السلام، جمعي از اهالي فرهنگ، استادان شعر و ادب فارسي و شاعران جوان و پيشكسوت كشور و تعدادي از شاعران از كشورهاي هندوستان، افغانستان و تركيه با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار با ابراز خرسندي از حركت رو به رشد و پيش‌رونده شعر كشور، شعر را يك «ثروت ملي» خواندند و افزودند: از اول انقلاب، تلاش‌هايي براي جهت دادن به شعر در مسير اهدافي غير از اهداف انقلاب وجود داشت و اين تلاش‌ها همچنان وجود دارد. رهبر انقلاب اسلامي، جريان غالب شعر در دوره پيش از انقلاب اسلامي را در خدمت مفاهيمي غير از «آگاهي و بيداري ملي» دانستند و گفتند: در محيط ادبي آن‌روز، اغلب افرادي كه مدعي نوگرايي و نوانديشي بودند، هيچ خدمتي به پيشرفت كشور و تجدد واقعي و صحيح نمي‌كردند. ايشان، پيروزي انقلاب اسلامي را آغاز دوران جديدِ شعري، و ورود جوانان و شاعران با انگيزه به سرودن «شعر بصيرت‌افزا و در خدمت اهداف كشور» دانستند و افزودند: دايره اين نوع شاعران روز به روز گسترده‌تر شد و امروز خوشبختانه، غلبه با اشعار منطبق با اهداف مذهبي و انقلابي، و رو به رشد و پيشرفت است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «توقف و تصور رسيدن به ايستگاه آخر» را همچون سمّي مهلك براي شاعران خواندند و خاطرنشان كردند: درخت شعر كشور، استعداد و ظرفيت بسيار بيشتري براي شكوفايي و بالندگي دارد و بايد در «مضمون‌يابي، پيشرفت الفاظ و انتقال مفاهيم روز»، تلاش و دقت بيشتري شود.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به ضعف موجود در گزارش حوادث كشور و احوال شخصيت‌هاي ملي، ايراني‌ها را در اين خصوص دچار تنبلي و كوتاهي دانستند و گفتند: امام بزرگوار ما شخصيتي درجه يك است كه دوست و دشمن به عظمت او اعتراف دارند، اما تاكنون چند كتاب درباره اين شخصيت عظيم نوشته شده است؟ ايشان، حوادث سوريه و مدافعان حرم و قضاياي مهم عراق را درخور سرودن صدها و هزاران شعر دانستند و افزودند: بسياري از مردم از اينكه امريكايي‌ها در عراق چه هدفي داشتند و چگونه سرشان به سنگ خورد اطلاع ندارند، اما اين قضيه، بسيار مهم و نيازمند تبيين است كه چگونه «عراقِ صدّام» به «عراقِ شهيد حكيم» تبديل شد؟
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، شاعران را به «منظومه‌سازي» از موضوعات و همچنين سرودن در رشته «هجو» از برخي مسائل عجيب دنياي امروز توصيه كردند و گفتند: پيامبر اكرم(ص) به يكي از شاعران از صحابه خود دستور دادند كه مشركان را هجو كند و امروز نيز مواردي همچون رقص شمشير «جاهليت مدرن» در كنار «جاهليت قبيلگي» يا قرار گرفتن دولتي همچون عربستان سعودي در كميسيون حقوق بشر سازمان ملل، مسائلي است كه به‌جدّ، جاي هجو دارند.
در اين ديدار، ۳۰ نفر از شاعران، اشعار خود را در حضور رهبر انقلاب اسلامي قرائت كردند. همچنين شاعران نماز مغرب و عشا را به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه و روزه خود را همراه با ايشان افطار كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون