• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3829 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ خرداد

رهبر معظم انقلاب در ديدارمسوولان و كارگزاران نظام تاكيد كردند

اعتماد مردم به صندوق راي جمهوري اسلامي

هميشه ازهمه‌دولت‌هايي‌كه برسركارند حمايت‌ مي‌كنم | نبايد ملت را از فضاي مجازي محروم كرد

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار سران قوا، مسوولان و كارگزاران نظام و جمعي از مديران كشور، اعتماد همه رأي‌دهندگان به صندوق انتخابات نظام اسلامي را مهم‌ترين واقعيت انتخابات ۲۹ ارديبهشت خواندند و با تاكيد بر ضرورت ايجاد فضايي جديد از همكاري و كار و تلاش براي پيشرفت ايران و اعتلاي نظام افزودند: براي اداره درست كشور و مديريت فرصت‌ها و تهديدها بايد ضمن استفاده از تجربيات كه مهم‌ترين آنها وحدت ملي و اعتماد نكردن به امريكاست، به ملاك‌هاي درست تصميم‌گيري اتكا كرد كه اصلي‌ترين اين ملاك‌ها، «تامين منافع ملي حقيقي» يعني منافعي است كه با هويت ملي و انقلابي ملت در تعارض نباشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابتداي سخنان خود، ماه مبارك رمضان را فرصتي طلايي و مغتنم براي «تضرع به درگاه خداوند متعال»، و «نوراني كردن دل‌ها» خواندند و خاطرنشان كردند: دستيابي به اهداف و خواسته‌هاي والا در گرو ارتباط با خداوند و تلاش صادقانه و مومنانه است و اگر جامعه اسلامي و انقلابي از ذكر و تضرع به درگاه پروردگار غافل شود، ضربه خواهد خورد.
رهبر انقلاب اسلامي سپس در نگاهي به مسائل روز، درخصوص «انتخابات ۲۹ ارديبهشت» گفتند: انتخابات كار بزرگي بود و قدرت انقلاب و عمق نفوذ نظام اسلامي را در دل‌هاي مردم نشان داد، اگرچه رسانه‌هاي جهاني در تبليغات پر حجم خود هيچ اشاره‌اي به اين مساله مهم نمي‌كنند.
ايشان، كار با ارزش همه مشاركت‌كنندگان در انتخابات را «ابراز اعتماد به نظام اسلامي» خواندند و افزودند: كار مشترك مردم فارغ از اينكه به چه كسي رأي دادند، اين بود كه به صندوق رأي جمهوري اسلامي و به حركت عظيم مقرر شده در قانون اساسي يعني انتخابات، «اعتماد» كردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با انتقاد از برخي افراد كه با تفسيرهاي غلط به دنبال تقسيم كردن مردم هستند، افزودند: نبايد با بگومگوها و تقسيم كردن مردم، كار بزرگ ملت در انتخابات را خراب و ضايع كرد.
ايشان با اشاره به اقدامات وقيحانه امريكايي‌ها بعد از انتخابات رياست‌جمهوري ايران در افزايش تحريم‌ها و كوبيدنِ بيش از پيش بر طبل دشمني، افزودند: در مقابل اين دشمني‌ها، بايد فضاي جديدي از همكاري، كار و تلاش براي رسيدن به هدف مشترك يعني «پيشرفت كشور و اعتلاي جمهوري اسلامي» ايجاد كرد و همه در آن فضا، سهيم و شريك شوند.
رهبر انقلاب اسلامي، لازمه تحقق اهداف و به زانو درآوردن دشمن را «تلاش و ايستادگي» خواندند و گفتند: همه بايد به مسوولان كشور كمك كنند و مسوولان نيز بايد با رعايت حال مردم، در بخش‌هاي مختلف با يكديگر همكاري كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: مشي هميشگي بنده اين بوده و هست كه از همه دولت‌هايي كه بر سر كارند، حمايت مي‌كنم و بعد از اين نيز همين‌گونه خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامي سپس با ورود به بحث اصلي خود يعني چگونگي مديريت صحيح كشور و تشخيص راه از بيراهه، گفتند: اداره صحيح كشور در وهله اول نيازمند مشخص شدن «ملاك‌هاي تصميم‌سازي و تصميم‌گيري» و در مرحله بعد، نيازمند «استفاده از تجربه‌هاي ۳۸ سال گذشته» است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در تبيين ملاك‌هاي تصميم‌گيري صحيح، به «منافع ملي» به عنوان ملاك اصلي اشاره كردند و افزودند: البته منافع ملي آن زماني واقعاً منافع ملي است كه با «هويت ملي و انقلابي ملت ايران» در تعارض نباشد.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: منافع ملي بايد با هويت ملي تطبيق داده شود نه اينكه هويت ملي تابعي از موضوعاتي تحت عنوان منافع ملي قرار گيرد، زيرا در واقع آن موارد، «منافع تخيلي» است نه منافع ملي.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه به بيان معناي هويت ملي پرداختند و افزودند: هويت ملي ايران براساس سه عنصر «مسلمان بودن، انقلابي بودن و عمق تاريخي»، شكل مي‌گيرد و در تعريف هويت ملي حتماً بايد اين سه عنصر مد نظر قرار گيرند.
ايشان گفتند: مسوولان كشور اعم از دولت محترم، قوه قضاييه، قوه مقننه و همه كساني كه تصميم‌هاي كلان مي‌گيرند، بايد از هر تصميمي كه شائبه بيگانه بودن با اسلام، انقلاب و تاريخ ملت ايران يا ضديت با آنها را داشته باشد، پرهيز كنند.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه تعريف ارايه شده از منافع ملي به معناي ناديده گرفتن پيشرفت‌هاي بشري و محروم كردن خود از اين پيشرفت‌ها نيست، افزودند: متاسفانه اين روزها تاويل برخي سخناني كه مسوولان بيان مي‌كنند، بصورت وسيع، رايج شده است و نبايد تعريف منافع ملي در چارچوب هويت اسلامي، انقلابي و تاريخي، به معناي بسته شدن راه استفاده از پيشرفت‌هاي بشري، تاويل شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي يك نكته مهم را درخصوص منافع ملي متذكر شدند و تاكيد كردند: منافع ملي ما نبايد تحت تحميل خارجي قرار گيرد.
ايشان با تاكيد بر اينكه قدرت‌هاي استكباري براي تحميل خواسته‌هاي خود شيوه‌هاي مختلفي به‌كار مي‌گيرند، افزودند: يكي از اين شيوه‌ها تامين منافع مستكبران تحت عنوان «هنجارهاي بين‌المللي» است تا از اين راه، كشورهاي مستقل و ظلم ستيز را به هنجارشكني متهم كنند.
رهبر انقلاب اسلامي گفتند: اخيراً امريكايي‌ها در سخنان خود درباره ايران، تحت عنوان هنجارهاي بين‌المللي موضوع «بي ثبات‌سازي منطقه» را مطرح مي‌كنند كه در پاسخ آنها بايد گفت اولاً اين منطقه چه ارتباطي به شما دارد و ثانياً عامل بي‌ثباتي منطقه، شما و عمّال‌تان هستيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به نقش امريكايي‌ها در ايجاد گروهك داعش و حمايت‌هاي نظامي و تداركاتي از اين گروهك، خاطرنشان كردند: ادعاي تشكيل ائتلاف بر ضدداعش يك دروغ است، البته امريكايي‌ها با «داعشِ كنترل‌نشده» مخالفند اما اگر كسي بخواهد واقعاً داعش را نابود كند، با او مقابله مي‌كنند.
رهبر انقلاب اسلامي اتهام اخير رييس‌جمهور امريكا به ايران مبني بر حمايت از تروريسم و نيز اتهام‌هاي حقوق بشري امريكايي‌ها را در چارچوب شيوه هنجارتراشي براي تامين منافع مستكبران برشمردند و خاطرنشان كردند: اينكه امريكايي‌ها، در كنار حكام قرون وسطايي و قبيله‌اي سعودي، از حقوق بشر سخن مي‌گويند و در جايي كه بويي از دموكراسي نبرده، به جمهوري اسلامي كه مظهر مردم سالاري است، تهمت مي‌زنند واقعاً مضحك است و به عنوان يك لكه ننگ تاريخي بر پيشاني آنها خواهد ماند.
رهبر انقلاب اسلامي در بخش بعدي سخنان‌شان به تبيين چگونگي استفاده از تجربه‌ها در اداره صحيح كشور و مديريت فرصت‌ها و تهديدها پرداختند.
ايشان با اشاره به «تاثير تعيين‌كننده انسجام و وحدت ملي» در موفقيت‌هاي ۴ دهه اخير افزودند: بايد از اين تجربه موفق در اداره كشور استفاده كرد، البته وحدت منافاتي با اعلام مخالفت با سياست‌هاي دستگاه‌ها ندارد اما نبايد در زمينه مسائل كلان در كشور كشمكش و بگومگو باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «دو قطبي شدن كشور» و «دو دستگي مردم» را تجربه‌اي خطرناك دانستند و افزودند: در سال ۵۹، رييس‌جمهور وقت جامعه را دو قطبي، و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسيم كرد كه نبايد اين تجربه تكرار شود.
رهبر انقلاب اسلامي «فاصله‌گذاري واضح با دشمن» را زمينه‌ساز وحدت ملي دانستند و افزودند: مسوولان بايد با دشمن خارجي و عوامل داخلي او فاصله‌گذاري جدي كنند.
ايشان با يادآوري تجربه تلخ حوادث سال ۸۸ گفتند: در آن حوادث عده‌اي در خيابان‌ها به صراحت عليه اساس انقلاب و باورهاي ديني شعار دادند و چون با آنها مرزبندي و فاصله‌گذاري نشد مشكلات ادامه يافت.
«تكيه بر ظرفيت‌هاي داخلي و اولويت دادن به توليد ملي» نكته ديگري بود كه رهبر انقلاب در بحث اداره صحيح كشور بر آن انگشت گذاشتند.
ايشان افزودند: كشور داراي نيروي انساني جوان و بسيار خوب و كارآمد است كه ظرفيت خود را در پيشرفت‌هاي علمي از جمله مساله انرژي هسته‌اي نشان داده است و بايد از تجربه مفيد استفاده از جوانان براي پيشبرد بخش‌هاي ديگر كشور نيز استفاده كرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «اعتماد نكردن به دشمن» را از ديگر تجربه‌هاي اساسي و جدي خواندند كه بايد در مديريت كشور به آن توجه كامل شود.
ايشان افزودند: مي‌توانستيم به دشمن اعتماد نكنيم اما در جاهايي به علت‌هايي مثلاً براي گرفتن بهانه از دست امريكايي‌ها كوتاه آمديم كه البته بهانه گرفته نشد و ضربه هم خورديم.
رهبر انقلاب به مسوولان تاكيد كردند: هر جا عرصه كار با بيگانگان است بايد با دقت، وسواس و احتياط كامل وارد شد و در لحن و بيان هم به‌گونه‌اي سخن گفت كه اعتماد به دشمن در آن احساس نشود، زيرا هم در داخل و هم نزد بيگانگان تاثير منفي خواهد داشت.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به قضيه «برجام» گفتند: به مسوولاني كه پيگير اين مساله بودند اعتماد داشتيم و داريم چرا كه آنها را خودي و مومن مي‌دانيم اما در همين ماجرا در مواردي به علت اعتماد به حرف طرف مقابل از مسائلي صرف نظر كرديم يا اهتمام لازم را به خرج نداديم كه در نتيجه خلاهايي باقي ماند كه دشمن در حال استفاده از آنهاست. رهبر انقلاب به نامه آقاي ظريف به مسوولان اروپايي درباره موارد نقض برجام به دست امريكايي‌ها اشاره كردند و افزودند: وزير امور خارجه كه مخالف مذاكرات نيست اما چون انسانِ «متدين، با وجدان و داراي احساس مسووليت» است، در اين نامه موارد مختلف «نقض روح و جسم برجام» را تشريح كرده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «هيات نظارت بر برجام» را به دقت و اجراي كامل وظايف خود فراخواندند و افزودند: در پذيرش برجام، شرايط صريحي را بصورت مكتوب مشخص كرده‌ايم كه هيات نظارت بر برجام بايد مراقبت كند تا اين شرايط به دقت رعايت شود.
ايشان تاكيد كردند: وقتي دشمن با وقاحت در مقابل شما ايستاده است، هر نوع كوتاهي شما را حمل بر ضعف و ناچاري مي‌كند و گستاخ‌تر مي‌شود، بنابراين بايد كاملاً مراقب بود.
«تقويت اقتدار نظامي و امنيتي» نكته ديگري بود كه رهبر انقلاب در ترسيم بايدها و نبايدهاي «اداره صحيح كشور و مديريت فرصت‌ها و تهديدها» مورد تاكيد قرار دادند.
ايشان افزودند: بديهي است كه امريكا براي حذف عناصر اقتدار ايران از سپاه و نيروي قدس بدش بيايد و شرط و شروط بگذارد كه مثلاً سپاه نباشد، بسيج دخالت نكند، در مسائل منطقه‌اي اين‌طور رفتار كنيد و امثال اين حرف‌ها، اما همه مسوولان بايد برعكس دشمن، عناصر اقتدار و عزت ايران يعني نيروهاي مسلح، سپاه، بسيج و همه عناصر مومن و انقلابي را تقويت كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه سخنان‌شان به بيان چند نكته مهم و تاثيرگذار اقتصادي در اداره صحيح كشور پرداختند.
ايشان خاطرنشان كردند: رييس‌جمهور محترم در سخنان‌شان مواردي را گفتند كه «بايد بشود» اما مخاطب و مجري عمده اين موارد، خود ايشان و تيم كاري دولت هستند.
رهبر انقلاب با اشاره به تاثير جذب سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در اداره اقتصادي كشور، «رسيدگي حقيقي به روستاها از جمله ايجاد صنايع روستايي» را حلال برخي مشكلات از جمله حاشيه‌نشيني و مفاسد ناشي از آن خواندند و گفتند: ايجاد امكاناتِ رفت و آمد و انتقال راحت محصولات روستاها براي روستاييان، بسيار مهم است.
«مديريت صحيح واردات از جمله جلوگيري شديد از وارداتِ محصولاتي كه به توليد مشابه داخلي ضربه مي‌زند»، «استفاده مردم از محصولات داخلي به عنوان زمينه لازم براي ارتقاي كيفيت اين محصولات»، «مقابله با قاچاق»، «اجراي صحيح و شايسته اصل ۴۴» و مساله «امنيت سرمايه‌گذاري» از ديگر نكاتي بود كه رهبر انقلاب اسلامي در اين بخش از سخنان‌شان به آنها اشاره كردند.
ايشان در جمع‌بندي مطالب اقتصادي سخنان‌شان گفتند: ما مسوولان در اين چند سال درباره مسائل اقتصادي خيلي حرف زده‌ايم اما اكنون بايد وارد عمل شد، به همين علت «ارايه نقشه راه روشن و جامع» از نخستين كارهايي است كه دولت بايد انجام دهد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «فضاي مجازي» را از ديگر مسائل مهم و تاثيرگذار در اداره صحيح كشور خواندند.
رهبر انقلاب خاطرنشان كردند: بهمني از مسائل ضد ارزشي و مخالف منافع ملي، مطالب درست و نادرست، اطلاعات غلط يا صحيح و حتي شبه‌اطلاعات بر ذهن جامعه فرود مي‌آيد كه بايد اين فضا كنترل شود، اما نبايد ملت را از فضاي مجازي محروم كرد.
ايشان با انتقاد از كوتاهي‌ها در زمينه ايجاد شبكه ملي اطلاعات افزودند: شماري از كشورها با ايجاد شبكه ملي اطلاعات، ضمن رعايت خطوط قرمز خود و كنترل صحيح فضاي مجازي از اينترنت براي تامين منافع‌شان بهره گرفته‌اند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: بايد همه مردم بتوانند از منافع فضاي مجازي استفاده كنند و در زمينه‌هايي كه به ضرر كشور، افكار عمومي و به ويژه جوانان نيست، سرعت اينترنت افزايش يابد و هر كار لازم ديگر نيز انجام شود.
مساله «امريكا» آخرين موضوعي بود كه رهبر انقلاب اسلامي به آن پرداختند و افزودند: بسياري از مسائل با امريكا اساساً قابل حل نيست زيرا مشكل امريكا با ما ناشي از مسائلي همچون انرژي هسته‌اي و حقوق بشر نيست، بلكه مشكل آنها با اصل جمهوري اسلامي است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، سر كار آمدن نظام اسلامي در منطقه‌اي مهم و در سرزميني ثروتمند همچون ايران و در پيش گرفتن سياست‌هاي مستقل را عامل اصلي دشمني امريكايي‌ها با جمهوري اسلامي دانستند و گفتند: آنها با اصل استقلال كشور مخالفند و حتي اگر حكومتي در كشور بر سر كار بود كه ديني و انقلابي نبود اما مستقل بود، مخالفت‌ها و معارضه‌هايي با آن وجود داشت.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به منابع و امكانات فراوان ايرانِ اسلامي گفتند: قدرت‌هايي كه كارشان دست‌اندازي در كشورهاست، حاضر نيستند از چنين لقمه‌اي بگذرند، اما انقلاب اسلامي نمي‌گذارد اين لقمه از گلوي آنها پايين برود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي مسائلي همچون «حقوق بشر، تررويسم و ادعاي ايجاد بي‌ثباتي از سوي ايران در منطقه» را بهانه‌هاي امريكا عليه نظام اسلامي دانستند و خاطرنشان كردند: امريكا، خود تروريست و تروريست‌پرور و حامي رژيمي همچون رژيم صهيونيستي است كه مغزِ تروريسم است و از روز اول با ترور و ظلم به وجود آمده است، بنابراين، با امريكا نمي‌توان كنار آمد.
ايشان در همين زمينه تاكيد كردند: نبايد حرف‌هاي مبهم و دوپهلو زد كه موجب سوءاستفاده شود بلكه بايد مطالب و مواضع، صريح و روشن بيان شود.
رهبر انقلاب اسلامي خاطرنشان كردند: امريكايي‌ها بدانند جمهوري اسلامي از مواضعي همچون ظلم‌ستيزي و دفاع از فلسطين دست بر نمي‌دارد و از تلاش براي احقاق حقوق ملت كوتاه نمي‌آيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در جمع‌بندي سخنان‌شان، ملت ايران را ملتي زنده و انقلاب اسلامي را بالنده و جوان خواندند و خاطرنشان كردند: اين شرايط آينده خوبي را به ملت نويد مي‌دهد و اميدواريم وضع مردم روز به روز بهتر شود و تهديدها را به بهترين وجه دفع كند.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، رييس‌جمهور با تشكر از مردم و رهبر معظم انقلاب به خاطر شكل‌گيري حماسه انتخابات ۹۶ گفت: پيروز انتخابات ملت است و دوران رقابت‌ها و بگومگوها ديگر پايان يافته و امروز بايد به خواسته‌ها و مطالبات مردم توجه كنيم.
رييس‌جمهور مهم‌ترين مطالبات مردم را رفع مشكلات اقتصادي به ويژه اشتغال و بهبود معيشت برشمرد و افزود: بي‌ترديد اگر همه در كنار هم پشت سر رهبر معظم انقلاب قرار‌گيريم مي‌توانيم بر مشكلات فائق آييم.
آقاي روحاني با بيان اينكه بدخواهان دنيا از جمله امريكا بيش از گذشته از عظمت ايران نگران هستند، خاطرنشان كرد: بايد منتظر نقشه‌ها و توطئه‌هاي جديد دشمنان باشيم، البته اين توطئه‌ها براي ملت ايران تازگي ندارد و مردم ما در حوادث سخت‌تر و پيچيده‌تر در برابر دسيسه‌هاي آنها پيروز شده‌اند و در آينده نيز پيروز خواهند شد.
رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به قرار داشتن در هفته‌هاي پاياني دولت يازدهم و نزديك شدن به آغاز فعاليت دولت دوازدهم، به تشريح خدمات دولت پرداخت.
آقاي روحاني، «كنترل تورم و تك رقمي كردن آن»، «رشد اقتصادي بالاي هشت درصد»، «ايجاد اشتغال، رشد مثبت در تراز بازرگاني»، «ثبات قيمت ارز»، «كاهش اتكاي بودجه به نفت و افزايش اتكا به ماليات»، «افزايش توليد و صادرات نفت و محصولات پتروشيمي»، «گازرساني به ۹ هزار روستا و آبرساني به بيش از پنج هزار روستا، برق‌رساني به همه روستاهاي بالاي ۱۰ خانوار» و «اتصال ۲۸ هزار روستا به اينترنت» را از جمله دستاوردهاي دولت يازدهم اعلام كرد.
رييس‌جمهور با اشاره به نامگذاري سال جاري به نام «اقتصاد مقاومتي، توليد و اشتغال» گفت: همه تلاش‌ها در دولت دوازدهم در جهت تحقق اين شعار خواهد بود.
آقاي روحاني حل مشكل اشتغال را نيازمند كاري بزرگ و ملي دانست و با بيان اينكه براي تحقق برنامه ششم در حوزه اشتغال بايد بيش از ۹۰۰ هزار شغل در سال ايجاد شود، خاطرنشان كرد: براي ايجاد شغل نيازمند سرمايه، اصلاح امور بانكي، افزايش مهارت‌هاي جوانان و توسعه شركت‌هاي دانش‌بنيان هستيم.
رييس‌جمهور، حمايت از محرومان و مستضعفان را يكي ديگر از برنامه‌هاي مهم دولت دوازدهم خواند و با تاكيد بر اهميت مساله عدالت اجتماعي خاطرنشان كرد: فاصله درآمدي دهك دهم و دهك اول جامعه حدود ۱۴ برابر است كه بايد به يك رقم متعادل برسد.
آقاي روحاني در پايان از ملت ايران به خاطر تلاش و حضور فعالانه و همچنين از رهبر معظم انقلاب اسلامي به خاطر حمايت‌ها و هدايت‌هاي ايشان قدرداني كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون