• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3829 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ خرداد

صعود تيم‌ملي جشن‌بامدادي مردم را به دنبال داشت

ايران در سرزمين تزارها

توييت روحاني : بچه‌ها مچكريم

وحيد جعفري

تيم ملي فوتبال ايران با انجام يك بازي حساب شده و منطقي در ورزشگاه آزادي موفق شد با حساب دو بر صفر ازبكستان، ديگر مدعي گروه را شكست داده و به‌عنوان نخستين تيم آسيايي و سومين تيم در جهان پس از روسيه ميزبان و برزيل، جواز حضور در جام جهاني 2018 روسيه را كسب كند.
بعد از پيروزي ايران دولتمردان در صفحات مجازي خود به اين موفقيت واكنش نشان دادند. رييس‌جمهور روحاني در توييتر خود با هشتك بچه‌ها مچكريم نوشت: «راه‌يابي مقتدرانه تيم ملي فوتبال ايران به جام جهاني  2018 روسيه، همه ايرانيان را شاد كرد.»
 محمد جواد ظريف وزير امورخارجه نيز در اينستاگرام خود نوشت: « صعود مقتدرانه تيم ملي به جام جهاني مبارك.»
بازي از ساعت 21:15 و با يك دقيقه سكوت همه حاضرين در ورزشگاه به احترام شهداي حمله تروريستي تهران آغاز و با دو گل سردار آزمون در دقيقه ۲۲ و مهدي طارمي در دقيقه ۸۸ تمام شد. با اين پيروزي تيم ملي به امتياز ۲۰ رسيد و پنجمين صعودش به جام جهاني قطعي شد. ازبكستان هم ۱۲ امتيازي باقي ماند و كارش براي صعود سخت شد. سايت فدراسيون جهاني فوتبال با انتشار تصوير شادي گل مهدي طارمي، خبر صعود ايران به جام جهاني را بازتاب داد.
در آغاز نيمه دوم داور عماني صحنه برخورد بازيكن دو تيم را به سود ايران پنالتي اعلام كرد كه باعث اعتراض شديد ازبك‌ها شد. مسعود شجاعي بلافاصله بعد از خطا پشت ضربه ايستاد اما با بي‌دقتي توپ را به آسمان زد تا آه از نهاد هواداران بلند شود.
بعد از گذشت حدود ۶۵ دقيقه و خطاهاي پر تكرار بازيكنان ازبكستان روي مسعود شجاعي، كي‌روش بالاخره عصبي شد و با حركات خود مبني بر كارت ندادن داور به بازيكن ازبكستان اعتراض خود را اعلام كرد. در هنگام آماده شدن اشكان دژاگه براي ورود به زمين هواداران با سوت و بوق از ورود اين بازيكن به زمين استقبال كردند. با نزديك شدن به پايان بازي و افزايش احتمال پيروزي ايران مقابل ازبكستان، هواداران به‌شدت تيم ملي را تشويق كردند و لحظه‌اي آرام ننشستند. كي‌روش پس از به ثمر رسيدن گل دوم توسط طارمي بي‌نهايت خوشحال شد و در كنار زمين چند ثانيه پايكوبي كرد. سردار آزمون برترين بازيكن ديدار تيم‌هاي ايران و ازبكستان شد. در پايان ديدار نيز نماد جام جهاني را در دست گرفت و به تماشاگران نشان داد. بازيكنان و ساير اعضاي تيم ملي در ميانه ميدان به خوشحالي پرداختند و همديگر را در آغوش گرفتند. بازيكنان به سمت تماشاگران حاضر در ورزشگاه كه اغلب آنها سفيدپوش بودند رفتند و شادي‌شان را با هموطنان تقسيم كردند. اعضاي تيم ملي به همراه تماشاگران به تشويق ايسلندي پرداختند. بازيكنان با در دست داشتن پرچم‌ ايران شادماني خود را نشان دادند. كي‌روش نيز در حالي كه پيراهن شماره 4 تيم ملي را در دستانش گرفته بود به نشانه چهارمين صعود خود با تيم‌هاي ملي ، در ميانه ميدان به خوشحالي پرداخت. بازيكنان تيم ملي هم با در دست داشتن كاپ قهرماني نمادين جام جهاني، به انداختن عكس سلفي پرداختند. همچنين در حالي كه دوربين هلي‌شات حاضر در استاديوم ارتفاعش را پايين آورده بود، نزديك بود اين دوربين با دروازه‌بان تيم ملي برخورد داشته باشد. در واقع تيم ملي، در شبي كه از نظر آماري هم از حريفش برتر بود، به جام جهاني راه يافت. ايران در اين ديدار ۵۶درصد و ازبكستان ۴۴ درصد مالكيت بازي را در اختيار داشتند.
تيم ملي ۳۹۴ پاس و ازبك‌ها ۳۱۶ پاس داشتند. ۱۰ شوت براي ايران ثبت شد و ۳ شوت براي ازبكستان. شوت در چارچوب ايران ۲ بود و براي ازبكستان صفر. ايران۲۰ سانتر و ازبكستان ۱۳ سانتر داشت.
در حالي كه كي‌روش بعد از اين بازي در نشست خبري حاضر شد و منتظر پرسش خبرنگاران بود، چند تن از ملي‌پوشان ايران با حضور در نشست خبري، همراه با كي‌روش شادي كردند. اين كار پيش از اين در نشست خبري زين‌الدين زيدان بعد از قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا توسط بازيكنان رئال انجام شده بود. كي‌روش در اين نشست اظهار كرد: همان‌طور كه همه ديدند نتيجه بسيار خوبي را به دست آورديم. در ابتدا بايد عرض كنم بازي بسيار خوبي را شاهد بوديم. مقابل تيم بسيار خوبي كه بازيكنان خوبي داشت صعود به جام جهاني راحت و سهل نيست. بعضي از افراد فكر مي‌كردند صعود راحت است اما با اين تيم‌ها و بازيكنان ديديم صعود كار سختي بود. به بازيكنان خودم بايد دو كلام بگويم؛ اينكه با تعهد و انگيزه بسيار بالا و فداكاري در طول سفري كه امشب به اينجا رسيديم بازيكنانم فداكاري زيادي از خود نشان دادند. تمام كشور مخصوصا هواداران فوتبال خيلي خوشحال شدند و فقط يكي - دو نفر شايد همين جا نشسته باشند كه از صعود تيم ملي خوشحال نباشند، حتي درون فدراسيون هم يكي دو نفر از اين صعود خوشحال نيستند ولي امروز روز ماست و آنها باختند.
ساموئل بابايان سرمربي ازبكستان اظهار كرد: در ابتدا به تيم ملي ايران تبريك مي‌گويم. ايران يكي از بهترين تيم‌هاي حال حاضر آسيا است. از شروع بازي مشكلات ما شروع شد. بازيكن ما در ابتدا مصدوم شد. ما هنوز براي بازي‌هاي بعدي شانس داريم و اميدوارم براي بازي‌هاي بعدي شانس به ما رو كند. اگر در اين بازي نتيجه خاص خودمان را مي‌گرفتيم يا حداقل مساوي مي‌گرفتيم شانس‌مان زياد بود. هنوز هم اين شانس را داريم كه به جام جهاني صعود كنيم. ما با كره جنوبي در ازبكستان بازي داريم و اميدوارم با پيروزي مقابل اين تيم به جام جهاني صعود كنيم.
با توجه به بليت‌فروشي اينترنتي بر خلاف سنوات گذشته كه بازي‌ها رايگان بود، استقبال خوبي از اين ديدار نشد تا جاي خالي هواداران بيشتر از هميشه در اين بازي حساس به چشم بيايد. همچنين بازيكنان و كادرفني تيم ملي ازبكستان براي بررسي چمن و وضعيت ورزشگاه دقايقي روي چمن حاضر شدند و قدم زدند. در بازي‌هاي قبل و با توجه به پر بدون ورزشگاه هواداران از همان لحظه نخست تيم حريف را با سر و صداي خود تحت فشار قرار مي‌دادند اما اين‌بار خبري از بوق و سوت نبود و بازيكنان اين تيم هم به سكوهاي ورزشگاه نگاه مي‌كردند.
همچنين الكساندر نوري، مربي ايراني وردربرمن آلمان كه همزمان با بازي در ايران حاضر شده و در هتل آزادي ديداري را با كادرفني و بازيكنان تيم ملي داشت، در ورزشگاه حاضر شد و هواداران با ديدن او شروع به سوت زدن كردند. سرمربي تيم فوتبال وردربرمن آلمان گفت: به ايراني بودن خودم افتخار مي‌كنم و از صعود تيم ملي به جام جهاني خوشحالم.
مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان نيز به همراه هاشمي استاندار تهران در ورزشگاه حاضر شدند. مسعود سلطاني‌فر پس از پيروزي ايران گفت: من اين صعود را به همه هواداران و همه مردم تبريك مي‌گويم. همچنين به كادر فني و بازيكنان و همكارانم در وزارت ورزش هم خسته نباشيد و تبريك مي‌گويم. اميدوارم روند موفقيت‌هاي تيم ملي در زمينه‌هاي مختلف ادامه پيدا كند و تيم‌هاي باشگاهي ما در آسيا هم بتوانند نتايج خوبي كسب كنند. ان‌شاءالله بتوانيم در جام جهاني به دور دوم هم صعود كنيم. ليلا صوفي‌زاده، نايب‌رييس بانوان فدراسيون فوتبال نيز به عنوان تنها بانوي ايراني در ورزشگاه حضور داشت. در دقيقه ۲۳ بازي تيم‌ ايران برابر ازبكستان و همزمان با به ثمر رساندن گل نخست ايران به حريف ازبك، اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور در ورزشگاه آزادي حاضر شد تا حامي ملي‌پوشان ايران در اين ديدار مهم باشد.
اسحاق جهانگيري درخصوص پيروزي تيم ملي گفت: صعود تيم ملي به جام جهاني را تبريك مي‌گويم. اميدوار هستيم كه براي نخستين بار بتوانيم به مرحله حذفي جام جهاني برويم. مطمئنا از همه وجود براي ورزش و به خصوص فوتبال مايه مي‌گذاريم و بودجه‌هاي لازم را در نظر مي‌گيريم تا براي نخستين بار بتوانيم به مرحله حذفي جام جهاني برويم. سعي خواهيم كرد جلسات متعددي با مهدي تاج، رييس فدراسيون فوتبال برگزار كنيم تا مشكلات احتمالي را بر طرف كنيم. با اينكه 5 دقيقه به پايان بازي باقي مانده اما مي‌دانم تيم ملي ازبكستان را شكست داد و حالا با خيال راحت ورزشگاه را ترك مي‌كنم.
يكي از حركات جالب بازي ديروز دعوت را روساي سابق فدراسيون فوتبال به ورزشگاه بود به نحوي كه تصوير آنها در ورزشگاه نصب شده و در جايگاه وي‍ژه نام هر كدام روي صندلي كه بايد مي‌نشستند، درج شده بود. در ميان روساي اسبق فدراسيون جاي خالي صفايي‌فراهاني احساس مي‌شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون