• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3829 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ خرداد

در بيانيه 23 اصلاح‌طلب در پي حوادث تروريستي تهران تاكيد شد

حفظ همبستگي ملي با پرهيز از اتهام زني به اقوام و مذاهب

گروه احزاب

صبح چهارشنبه ترور به تهران رسيد و دو عمليات تروريستي در مجلس شوراي اسلامي و حرم بنيانگذار انقلاب اجرايي شد. اژدهاي كريه المنظر تروريسم كه خون چندين هزار  انسان را در جاي جاي جهان مكيده بود، مي‌خواست در تهران هم عرض‌اندام كند. مهمان ناخوانده‌اي كه با شليك گلوله در زد و جان 18 هموطن را گرفت و بيش از 40 مصدوم برجاي گذاشت، البته اجير كرده سياست‌هاي غلط سياستمداراني در جهان بود كه براي نيل به قدرت و ثروت از خون آدمي دامن ‌تر مي‌كنند. همين حالا كه اين سطور را مي‌خوانيد قطره قطره‌هاي خون است كه از پيكرهاي بسيار در جهاني كه وطن همه ما است، به ويژه در سوريه و در عراق به زمين مي‌ريزد. مرثيه‌خواني اما كافي نيست. اتحاد و انسجام در برابر تروريسم به تاكيد بسياري از فعالان سياسي و جناحي امري ضروري و لازم است. ضروري است كه بپرسيم چه سياست‌هاي غلط و چه سياستمداراني مسوول اين اوضاع اسفناك در جهان هستند. اينجاست كه اهميت سياست‌هاي خارجه كشورها بيش از پيش خود را مي‌نماياند. فعالاني از هر دو جناح مطرح كشور طي بيانيه‌ها و سخنراني‌ها اعلام كرده‌اند كه مبارزه با تروريسم اين غول مهلك جز با كنار هم ايستادن ممكن نيست. اينكه براي بي‌اثر كردن اهداف ترور در كشورها بايد پشت به پشت هم بود. روز گذشته نيز 23 تن از فعالان سياسي اصلاح‌طلب طي بيانيه‌اي حوادث تروريستي روز چهارشنبه تهران را محكوم كردند و «آن را مولود جهل و خودكامگي و سياست‌هاي استبدادي و استكباري دانستند كه ايراني و عرب و آسيايي و اروپايي و آفريقايي نمي‌شناسد. » آذر منصوري، محسن آرمين، زهرا اشراقي، محسن امين زاده، سيد مصطفي تاجزاده، علي تاجرنيا، حميدرضا جلايي پور، سعيد حجاريان، محمد رضا خاتمي، هادي خانيكي، عبدالله رمضان زاده، حسين شريف زادگان، محسن صفايي فراهاني، مريم شربت‌دار قدس، فيض‌الله
عرب سرخي، حسين كاشفي، مرتضي مبلغ، الهه مجردي، فخرالسادات محتشمي پور، عبدالله مومني، محسن ميردامادي، عبدالله ناصري و محمد نعيمي‌پور از جمله چهره‌هاي اصلاح‌طلبي بودند كه اين بيانيه را امضا كرده‌اند. در اين بيانيه آمده است: «دنيا مي‌داند كه ملت بزرگ ايران به پشتوانه آگاهي و وحدت خويش در سال‌هاي پرفراز و نشيب پس از انقلاب كوشيده است مطالبات به حق خود را از طرق مسالمت آميز تعقيب كند و با پاسخ منفي به انديشه‌هاي خشونت طلبانه از هر سو و به هر نام در منطقه‌اي آشوب زده وگرفتار جنگ وهرج و مرج، ثبات سياسي خود را حفظ كند. پس از انتخابات پرشور اخير كه مدنيت و مشاركت‌پذيري ملت ايران را به نمايش گذاشت، اقدام تروريستي ۱۷ خرداد تقابل امنيت برآمده از عقلانيت و توسعه‌يافتگي و التزام به روش‌هاي دموكراتيك را از يك سو با جهالت و واپس‌ماندگي منادي وحشت و آشوب و هرج و مرج از سويي ديگر نشان داد.»

عزم استوار براي ادامه راه دموكراسي
تاكيد اصلي و اساسي امضا‌كنندگان اين بيانيه از كنشگران عرصه سياست و جامعه در شرايط پس از ترور در كشور«اتحاد و همبستگي فارغ از تمامي اختلاف نظرها و تفاوت‌هاي قومي و مذهبي و سياسي و به نمايش گذاشتن عزم استوار در ادامه دادن مسير مبارك دموكراسي بود.» همچنين در ادامه آمده: « غيراخلاقي‌ترين و حقارت‌بارترين واكنش در چنين شرايطي بي‌اعتنايي به اين خواست و ضرورت ملي و استفاده كاسبكارانه از اين فاجعه براي تسويه حساب‌هاي سياسي و دميدن در آتش تفرقه و اختلاف است. با كمال تاسف برخي محافل داخلي كه به تقديس خشونت و دشمني با مردمسالاري شهره‌اند به سوداي تضعيف دولت روحاني شادمانه به استقبال اين حادثه رفتند.» در ادامه به سياست‌هاي غلط دولت امريكا در ايجاد تروريسم پرداخته شد: «اعلاميه كينه‌توزانه كاخ سفيد به مناسبت اين فاجعه نسخه ديگري از اين رويكرد كاسبكارانه است. اين در حالي است كه دولت امريكا به شهادت اسناد و اعتراف دولتمردانش در ايجاد تروريسم و پديد آوردن طالبان و القاعده بيشترين نقش را داشته است. به تصريح نظريه‌پردازان امريكايي دو دهه جنگ داخلي در افغانستان و ريخته شدن خون هزاران زن و مرد و كودك بي‌گناه در آن ديار بهاي حفظ منافع امريكا در قبال رقباي بين‌المللي‌اش بوده است. اكنون رهبران كاخ سفيد به جاي پذيرش مسوليت خود در قبال ريخته شدن خون ده‌ها انسان بي‌گناه در پاريس و لندن و كابل و بغداد و تهران در واكنش به عمليات تروريستي اخير، ايران را به حمايت از تروريسم متهم مي‌كنند. ضمن عرض تسليت به خانواده‌هاي داغديده در اين جنايت بر ضرورت همبستگي ملي و اتحاد برابر خشونت و ترور تاكيد و اعلام مي‌كنيم كه اگر قرار است در موضوعي از كشور صدايي واحد شنيده شود، در حمايت و حراست از استقلال ملي، يكپارچگي سرزميني، ثبات و امنيت پايدار ايران عزيز و مقابله با تروريسم و سياست‌هاي تروريست پرور، و تحركات تفرقه‌افكنانه و جنگ‌طلبانه بيگانگان در منطقه خواهد بود.»
پرهيز از امنيتي كردن فضاي داخلي
همچنين در اين بيانيه نسبت به امنيتي نشدن فضاي داخلي كشور هشدار داده شد: «به باور ما موضع واحد و نيز انسجام ملي با امنيتي كردن فضاي داخلي و تقسيم بندي‌هاي كاذب و تلاش براي نااميد ساختن اكثريت عظيم ايرانياني كه به بهبود شرايط زندگي پس از انتخابات دلبسته‌اند، به دست نمي‌آيد بلكه با پذيرش علايق و سلايق مختلف شهروندان و گستردن احساس اميد به آينده بهتر و تحقق مطالبات اقشار مختلف جامعه زير چتر مصالح و منافع ملي امكان‌پذير است.»

تروريست بودن داعشي‌ها مهم‌تر از قوميت‌شان است
حفظ وحدت ملي در درجه اول با پرهيز از ايجاد اختلافات قومي ممكن خواهد شد. اگرچه برخي از تروريست‌ها كرد بوده‌اند اما كيست كه نداند، هموطنان كرد ما به عنوان يك رنگ از پارچه چهل تكه فرهنگ ايراني در موسيقي و هنر و مدنيت چه قوم پيشرويي هستند. قومي كه در مرزها با وجود تحمل شرايط سخت اقتصادي و نبود امكانات كافي در مراحل مختلف تاريخ براي ايران جنگيده‌اند. آنچه اهميت دارد ريشه‌يابي خاستگاه تروريسم است. علي صوفي، عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران از چهره‌هايي بود كه پس از حادثه ترور بر ضرورت وحدت ملي لزوم پرهيز از تفرقه‌افكني در ميان مذاهب و قوم‌گرايي تاكيد كرد. وي در گفت‌وگو با ايسنا گفت: «نبايد اجازه دهيم دشمنان با استفاده از اين حربه‌ها منافع ملي ما را به نفع خود مصادره كنند. تروريست بودن داعشي‌هاي حمله‌كننده به تهران مهم‌تر از قوميت آنها است. مهم نيست كه قوميت تروريست‌هاي حادثه روز چهارشنبه چه بوده است چرا كه اصلا عضويت در گروهك داعش ربطي به قوم و مذهب آنها ندارد. نمي‌توان گفت چون سرگروه اين تيم كرد بوده مابقي كردها هم تفكري مشابه به او دارند چرا كه كردها در انتخاباتي كه گذشت نشان دادند تا چه اندازه به منافع ملي اهميت مي‌دهند.»
وي با بيان اينكه داعش پديده‌اي جهاني است، اظهار كرد: « داعش از همه كشورها عضو مي‌پذيرد. نيروهاي امنيتي ما هم سال‌ها است نيروهاي داعشي نفوذي در ايران را رصد مي‌كنند. آنها توانسته‌اند از شهرهاي مختلفي نيرو بگيرند و ربطي به يك شهر يا استان مرزي يا غيرمرزي ندارد، به جاي توجه به چنين صحبت‌هايي بايد به وحدت و امنيت ملي توجه كرد. »وي تاكيد كرد: «هيچ پيشرفتي بدون يكپارچگي ملي به وجود نخواهد آمد.»

به جاي اتهام‌زني دست به دست هم دهيم
جلال جلالي‌زاده نيز در گفت‌وگو با ايسنا از ضرورت پرهيز از اتهام زني به برخي اقوام يا مذاهب به دليل حوادث تروريستي اخيرگفت: «همانطور كه رييس‌جمهور گفتند اين اتفاق براي نخستين بار نبود كه در كشور ما رخ داد و ما شاهد عمليات‌هاي تروريستي در طول ساليان گذشته در شهرهاي مختلف بوده‌ايم. بنابراين ما به دليل اين اقدام تروريستي نمي‌توانيم مذهب يا قوميتي را مسوول بدانيم. ترور از طرف هر كسي انجام شود محكوم است، زيرا اين اقدام در قاموس ديني، انساني يا اخلاقي جايگاهي ندارد. برخي پس از اتفاقات اخير به دنبال دامن زدن به اين مسائل هستند و تلاش مي‌كنند اين اقدامات را به دين نسبت دهند تا به اصل دين حمله كنند. در حالي كه دين مخالف چنين اقدامات غيرانساني است. خانواده خود من به عنوان يك كرد قرباني ترور است و من درك مي‌كنم كه اين اقدامات تروريستي چه پيامدهاي منفي دارد.»
اين نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: «هركسي در اين كشور زندگي مي‌كند شهروند ايراني محسوب مي‌شود، بنابراين نبايد به بهانه اقدام اخير تروريستي، مذهب، قوميت يا جرياني را محكوم كرد. الان وقت آن است كه به جاي اتهام زني همه دست به دست هم دهيم و از تكرار اين اقدامات جلوگيري كنيم. اقدام اخير تروريستي در تهران علاوه بر انتقام جويي از جمهوري اسلامي نوعي انتقام جويي داعش از كردها هم محسوب مي‌شود، زيرا كردها در انتخابات اخير با راي خود اعلام كردند به دنبال آرامش، امنيت، اجراي قانون، اعتدال و اقدام مسالمت آميز هستند كه داعش اين رويكرد را برنتابيد. »

انسجام ملي خدشه‌دار شود، هيچ سلاحي نمي‌تواند از كشور دفاع كند
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي فاضل ميبدي نيز از جمله ديگر اصلاح‌طلباني بود كه با اشاره به ضرورت حفظ وحدت ملي پس از حوادث تروريستي اخير تهران اظهار كرد: «ايجاد تفرقه ميان اقوام و فرهنگ‌هاي كشور بسيار خطرناك بوده و وحدت ملي كشور را دچار خدشه مي‌كند. اگر هم انسجام ملي ما دچار خدشه شود هيچ سلاحي نمي‌تواند از كشور دفاع كند. اگر اختلافات ايجاد شود آسيب‌پذيري ما خيلي بيشتر خواهد شد. »
وي گفت: «هنگامي كه در كشورهاي اروپايي داعش اقدام تروريستي انجام مي‌دهد، مقامات يا مردم آن كشور عليه مسلمانان اقدامي انجام نمي‌دهند زيرا مي‌دانند مسلمانان از داعش متنفر هستند. بنابراين دليلي ندارد وقتي يك كرد يا سني اقدامي تروريستي انجام مي‌دهد، همه افراد آن قوم يا مذهب زير سوال بروند. نقش كردها، اهل سنت و مرزنشينان ما در حفظ يكپارچگي كشور كمتر از نقش شيعه‌هاي تهران نشين نيست. براي تمام اقوام كشور حفظ تماميت ارضي ايران بسيار مهم است.»
فاضل ميبدي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه مولوي عبدالحميد، در روزهاي اوليه پس از اين اقدام تروريستي آن را محكوم كرد، يادآورشد: نبايد سني‌ها يا كردها را به بهانه اين اقدام تروريستي مورد هجمه قرار داد بلكه آنها را مي‌توانيم تشويق كنيم كه اجازه ندهند چنين افرادي در بين آنها نفوذ كنند.
فاضل ميبدي ادامه داد: البته به بهانه حمله تروريستي شاهديم به دولت، وزارت اطلاعات يا نهادهاي امنيتي هم حمله مي‌كنند كه اين كار بسيار اشتباه و همان ادامه كار داعش يعني ايجاد تفرقه است. ايجاد تفرقه در ميان ملت شرايط را براي نفوذ داعش فراهم مي‌كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون