• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3842 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۰ تير

درخشش و ركوردشكني مجدد كيميا عليزاده

تكواندو بدون كسب طلا در تكرار عنوان قهرماني ناكام ماند

وحيد جعفري

 

تكواندو ايران ديگر آن تكواندو با صلابت گذشته نيست و دليل آن نه در توان قهرمانان اين رشته -كه بي‌ترديد توان و شايستگي لازم و كافي براي كسب موفقيت‌هاي بزرگ را دارند- بلكه به دليل وجود حواشي و نبود همدلي لازم و كافي در بين اركان اين رشته پرافتخار است.
اين رشته چند سالي است با روزهاي اوج فاصله گرفته و اين بيشتر از هر چيز به اختلافات موجود در اين ورزش بازمي‌گردد. در واقع بايد گفت تا زماني كه اين اختلافات و نگاه‌هاي سليقه‌اي در اين رشته وجود داشته باشد و اجازه عرض اندام به تعداد محدود را ندهد، تكواندوي ايران به جاي پيشرفت، روز به روز پسرفت خواهد كرد و شاهد شكست ستاره‌هاي خود در عرصه بين‌المللي خواهد بود. در شرايط موجود تنها يك‌سري افراد محدود كه در دسته استثناها قرار مي‌گيرند و در هر شرايطي با تكيه بر استعداد ذاتي خود مي‌توانند به پيروزي برسند، موفق عمل خواهند كرد و در تكواندو كيميا عليزاده يكي از همين افراد است كه با تمام محدوديت‌ها و نامهرباني‌ها توانست يك‌بار ديگر همچون بازي‌هاي المپيك بدرخشد و ركوردي ديگر با كسب مدال نقره رقابت‌هاي جهاني از خود به جاي بگذارد، ‌از همين رو موفقيت اين دختر شايسته را فقط و فقط بايد به نام خود او و اراده‌اش نوشت نه فرد يا گروه ديگري. موفقيت دوباره كيميا عليزاده و ناكامي تعدادي از ستاره‌هاي تكواندو ايران در بيست و سومين دوره مسابقات قهرماني ۲۰۱۷ جهان كه در سالن تيوان آرنا شهر موجو كره جنوبي برگزار شد، يك بار ديگر ثابت كرد كه شايد يك سيستم درست نتواند تضمين‌كننده صد در صد موفقيت در يك مجموعه باشد؛ اما ترديدي نيست كه يك سيستم و مديريت اشتباه صد در صد حكم به شكست و ناكامي يك مجموعه با تمام توانايي‌ها، استعدادها و گذشته پرافتخار خواهد داد و اين چيزي است كه اين روزها تكواندوي ايران از آن رنج مي‌برد؛ مشكلي كه آن را به بسياري از بخش‌هاي ديگر نيز مي‌توان تعميم داد و علل و دلايل شكست‌ها را در آن جست‌وجو كرد.
مسابقات امسال قهرماني تكواندوي جهان با قهرماني تيم ملي كره جنوبي كه در خانه مبارزه مي‌كرد به پايان رسيد و ايران در بخش مردان بدون كسب نشان طلا و با ۴۶ امتياز بر سكوي سومي جهان ايستاد و نتوانست از عنوان قهرماني دور قبل خود در حضور ۹۷۳ تكواندوكاري كه از ۸۳ كشور جهان از سوم تيرماه در سالن تيوان آرنا شهر موجو روي شياپ چانگ حاضر شدند دفاع كند. در دوره قبل ايران موفق شد با كسب سه مدال طلا بالاتر از كره جنوبي، بر سكوي قهرماني جهان بايستد؛ اما در اين دوره كه به ميزباني كشور كره برگزار شد تيم ايران كه هدايت آن را مهدي بي‌باك برعهده داشت از رسيدن به مدال طلا و عنوان قهرماني بازماند. اما به لطف دو مدال نقره‌ آرمين هادي‌پور در وزن ۵۴- كيلوگرم، ميرهاشم حسيني در وزن ۶۳- كيلوگرم و نيز تك مدال برنز مسعود حجي زواره در وزن ۷۴- كيلوگرم و كسب ۴۶ امتياز در جايگاه سوم جهان قرار گرفت. البته ايران در رده‌بندي مدالي در جايگاه نازل يازدهم جاي گرفت و اگر درخشش و موفقيت كيميا عليزاده در كسب مدال نقره نبود در جايگاهي بدتر از اين مي‌ايستاد. كيميا كه به ديدار پاياني راه يافته بود با شكست ۱۹ بر ۹ برابر نماينده ساحل عاج ضمن كسب عنوان نايب قهرماني، نخستين بانوي ايراني شد كه مدال نقره جهان را كسب مي‌كند تا ركوردي ديگر به نام خود ثبت كند. عليزاده تا به اينجاي كار 6 بار تاريخ ساز شده است. كيميا نخستين طلايي نوجوانان جهان در تكواندوي زنان، نخستين طلايي المپيك نوجوانان در ورزش زنان، نخستين مدال آور جهاني بزرگسالان براي تكواندوي زنان، نخستين طلايي گرندپري تكواندوي زنان، نخستين مدال آور المپيك براي ورزش زنان و حالا نخستين نقره‌اي جهاني براي تكواندوي زنان است. ارزش اين موفقيت بيشتر هم مي‌شود اگر به اين موضوع توجه داشته باشيم كه عليزاده به دليل آسيب ديدگي پاي خود را جراحي كرده و به تازگي روي شياپ چانگ مبارزه بازگشته بود. او به واقع خاك را به هنر خود كيميا كرده است و بايد به اين بانوي ايراني دست مريزاد گفت. البته بي‌انصافي است در حالي كه ستاره‌هاي ريز و درشت تكواندو طعم شكست را در كره چشيدند اشاره‌اي به موفقيت پديده تكواندو در اين دوره از رقابت‌ها نداشته باشيم و از ميرهاشم حسيني ۱۹ ساله كه موفق به كسب مدال نقره شد، يادي نكنيم. تكواندوكار 19 ساله ايران پس از كسب چهار پيروزي، پا به مرحله نيمه نهايي گذاشت و در اين مرحله برابر محمد ممدوف از آذربايجان قرار گرفت و در پايان ۶ بر ۵ به پيروزي رسيد و ضمن قطعي كردن مدال نقره خود به فينال راه يافت. او در فينال برابر ژائو شوآي از چين قرار گرفت و در پايان با قبول شكست۱۱ بر ۵ بر سكوي نايب قهرماني جهان ايستاد و به مدال نقره بسنده كرد. متاسفانه در اين دوره از مسابقات قهرماني جهان نتايج المپيك براي فرزان عاشورزاده ستاره درخشان سال‌هاي گذشته تكواندو و سجاد مرداني تكرار شد و هر دو از مسابقات حذف شدند. مرداني همچون المپيك به ماهما چو از انگليس باخت. البته با اين تفاوت كه سجاد در المپيك ريو 4 بر 3 در راند طلايي شكست خورد و اين‌بار در جهاني كره ۱۴ بر يك نتيجه را واگذار كرد. جالب اينكه تكواندو كار انگليسي هر بار بعد از شكست مرداني خود نيز شكست خورد. ماهما در المپيك بعد از غلبه بر مرداني باخت و پنجم شد و اين‌بار در كره جنوبي با شكست در برابر تكواندو‌كار نيجريه در جايگاه دوم ايستاد. ميخاييل آرتومونوف روس و برنده عاشورزاده نيز در فينال به نماينده كره جنوبي باخت و از رسيدن به مدال طلا بازماند.
جالب اينكه ميلاد بيگي، تكواندو كار ايراني تيم ملي آذربايجان موفق شد با پيروزي ۲۱ بر ۳ در ديدار پاياني برابر آنتون كوتكوف از روسيه به عنوان قهرماني جهان دست يابد. بيگي با كسب تك مدال طلا تحت هدايت رضا مهماندوست، باعث شد آذربايجان در رده‌بندي امتيازي صعود كند و با يك مدال طلا و يك برنز و كسب ۴۰ امتياز بر سكوي چهارم جهان بايستد. از ديگر نتايج قابل توجه مسابقات پيروزي طيبه پارسا، نماينده وزن 57- كيلوگرم بانوان ايران در دور دوم رقابت‌ها مقابل راحله آسماني ملي‌پوش ايراني تيم بلژيك بود. البته پارسا نيز در ادامه خود شكست خورد و از گردونه رقابت‌ها كنار رفت. باري، تيم‌ ‌ملي مردان كره جنوبي توانست سه مدال طلا و يك برنز را كسب كند و با كسب ۶۷ امتياز بر سكوي قهرماني جهان بايستد. كره‌اي‌ها در مجموع مدالي هم با كسب ۱۰ نشان رنگارنگ در جايگاه نخست ايستادند. روسيه هم با ۶۲ امتياز و كسب يك طلا، سه نقره و يك برنز به عنوان نايب قهرماني رسيد. تيم‌ ‌ملي تكواندوي ايران هم با كسب ۴۶ امتياز و سه مدال نقره و يك برنز به عنوان سومي جهان دست يافت. تيم‌هاي آذربايجان و بريتانيا با كسب ۴۰ امتياز در رده‌هاي چهارم و پنجم جهان قرار گرفتند. همچنين در رده‌بندي مدالي مسابقات تيم ملي ايران بدون كسب مدال طلا و با سه نقره و يك برنز در جايگاه يازدهم قرار گرفت. در پايان اين رقابت‌ها تيم ملي تكواندوي بانوان ايران با تك مدال نقره كيميا عليزاده به مقام نهم جهان رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون