• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3178 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۱ بهمن

بازار بايد رقابتي شود

حسين گروسي٭

بحث واردات خودروهاي خارجي به ايران، با نامه‌اي كه وزير صنعت، معدن و تجارت به رييس‌جمهوري دادند وارد فاز جديدي شده است. در اين فاز بحث عمده بر سر اين است كه واردات خودرو بايد از طريق نمايندگي‌ها انجام شود. اين ماجرا از آن جايي حايز اهميت است كه واردكنندگان با يك پشتوانه حقوقي دست به انجام چنين كاري مي‌زنند و به همين خاطر مجبور مي‌شوند به مشتريان خدمات پس از فروش و گارانتي ارايه دهند. در حالي كه قبلا واردكنندگان شخصي از دادن چنين مزايايي به خريدار خودداري مي‌كردند. به همين خاطر اگر چنين طرحي اجرايي شود مشتريان برندگان اصلي خواهند بود و نظمي بيش از گذشته بر بازار واردات خودرو حاكم خواهد شد.
 در چنين فضايي برخي مطرح مي‌كنند كه اين طرح منجر به انحصاري شدن بازار واردات مي‌شود كه حرف نادرستي است چرا كه اين طرح قصد ندارد كسي را از واردات خودرو محروم كند بلكه قصد دارد به اين كار انضباط بخشد و براي مشتريان امكانات و تسهيلات فراهم آورد. درواقع اساسا اين طرح تغيير فضايي از نظر انحصاري يا غيرانحصاري كردن بازار واردات خودرو را بازي نمي‌كند. حتي واردات خودرو به ارزآوري هم ارتباطي ندارد و باعث ارزآوري بيشتر نخواهند شد چرا كه هركس واردات انجام دهد هزينه‌هاي مربوط به گمرك را هم خواهد پرداخت، حال چه واردكننده فرد باشد و چه نمايندگي‌هاي يك كمپاني.
براي خارج كردن واردات از دست افراد محدود بايد بازار رقابتي شود و اين رقابت هر چه سازنده‌تر باشد به نفع كشور تمام خواهد شد. بهتر است خودروهايي كه وارد مي‌شوند، توليد داخلي نداشته باشند و كيفيت آنها مناسب باشد. در غير اين صورت به توليد داخلي آسيب زده مي‌شود كه در شرايط كنوني اقتصاد ايران به هيچ‌وجه مطلوب نخواهد بود و تاثيرات ناگواري بر اقتصاد وارد خواهد آورد.
٭عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون