• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3873 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ مرداد

گزينه‌هاي شهرداري، برنامه‌هاي خود را ارايه دادند

رقابت برنامه‌ها براي تهران

حميدرضا خالدي

ديروز 5 گزينه از 7 گزينه براي شهرداري تهران، برنامه‌هاي‌شان را به شوراي شهر منتخب پنجم ارايه كردند تا شوراي شهر يك گام به انتخاب شهردار نزديك‌تر شود. به گفته زهرا نژادبهرام، 5 نفر داوطلب شهرداري تهران، به ترتيب حروف الفبا برنامه‌هاي‌شان را ارايه كردند و توضيحات كوتاهي در مورد آن ارايه كردند تا در فرصتي ديگر و براساس قرعه‌كشي انجام شده، براي دفاع از برنامه‌هاي‌شان دوباره به جلسه شوراي پنجم دعوت شوند. به همين بهانه، «اعتماد» رئوس برنامه‌هاي هر يك از اين 5 عضو را به صورت مختصر بررسي مي‌كند.
 نجفي و شعار «اميد» براي شهر
محمدعلي نجفي، قوي‌ترين گزينه شهرداري آينده تهران، نخستين گزينه‌اي بود كه برنامه‌هايش را در سالن الغدير شوراي شهر ارايه كرد. برنامه‌هايي كه با شعار «اميد» براي پايتخت‌ نشينان همراه بود. احمدمسجدجامعي در گفت‌وگو با ايسنا در اين خصوص گفت: همان طور كه از كانديداهاي منتخب اعضاي شوراي پنجم براي شهرداري تهران ‏خواسته بوديم، دكتر نجفي نيز صبح ديروز برنامه‌ چهارساله خود براي اداره تهران را ارايه كرد. وي افزود: اين برنامه با شعار محوري «تهران: شهر اميد، مشاركت و شكوفايي» تدوين شده است. مسجدجامعي با بيان اينكه از نجفي براي ارايه برنامه خود در زمان اعلام شده به شوراي منتخب پنجم تشكر مي‌كنيم، خاطرنشان كرد: اين برنامه را به همراه ‏برنامه ديگر كانديداها به دقت مورد بررسي قرار مي‌دهيم.
مرعشي و تاكيد برمردمي بودن شهردار آينده
حسين مرعشي شايد دومين گزينه اصلي مطرح براي تصدي پست شهرداري پايتخت باشد. وي نيز كه پيش از اين نجفي را بهترين گزينه براي شهرداري تهران معرفي كرده بود در گفت‌وگو با «اعتماد» با اشاره به محورهايي كه در برنامه‌اش به شورا ارايه داده است، گفت: برنامه من هم مانند ساير گزينه‌ها از بخش‌هاي مختلفي تشكيل شده بود كه برحل مشكلات مختلف تهران و رفع ابهامات موجود در مديريت شهري پايتخت تاكيد مي‌كند. وي با اشاره به رئوس برنامه‌اش گفت: نگاه وسيع جبهه‌اي به تهران و نه نگاهي تنگ نظرانه كه باعث خدشه‌دارشدن هويت اصلاحات شود، در پيش گرفتن رفتار عادلانه با گروه‌هاي اجتماعي و سلايق سياسي، متناسب كردن نيروي انساني شهرداري (با رعايت شؤونات انساني و بدون حذف جناحي) متناسب با نيازها و دغدغه‌هاي شهر، جلوگيري از ورود وابستگان مديران شهرداري در پست‌هاي مختلف، بخشي از سرفصل‌هاي برنامه‌اي بود كه به شورا ارايه كردم.» مرعشي در ادامه به بخش ديگري از سرفصل‌هاي برنامه‌اش اشاره كرده و گفت: در برنامه‌اي كه ارايه كرده‌ام، تاكيد شده كه محيط اداري نبايد با روابط خانوادگي اشتباه شود، همچنين برمقابله با فساد مالي در آن تاكيد شده است. از سويي طبق اعتقادم در اين برنامه نيز تاكيد كرده‌ام كه شهردار و مديران شهري بايد همواره در دسترس مردم و شهروندان باشند و با حضور در محلات و نقاط مختلف شهر با تمامي شهروندان رابطه‌اي صميمي و انساني برقرار كنند. بالا بودن هزينه اداره شهر يكي ديگر از آيتم‌هايي است كه مرعشي در برنامه‌اش به آن اشاره كرده است. وي در اين زمينه گفت: واقعيت اين است كه هزينه اداره شهر در حال حاضر بسيار بالاست، براي همين در اين برنامه تاكيد شده كه بايد هزينه‌هاي شهر از محل وصول عوارض-  و نه تراكم‌فروشي- به طريقي تامين شود كه به مردم فشاري وارد نيايد. به گفته مرعشي، بافت‌هاي فرسوده، حمل و نقل و مساله پرداخت بدهي‌هاي شهرداري از طريق ايجاد ارزش افزوده، از جمله ديگر محورهاي برنامه اين گزينه شهرداري تهران است كه به شورا ارايه شده.
مهرعليزاده با 15 محور
محسن مهرعليزاده يكي ديگر ازكانديداهايي بود كه ديروز برنامه خود را به شوراي پنجم ارايه كرد. برنامه‌اي مبتني بر 15 محور. وي در گفت‌وگو با «اعتماد» درخصوص سرفصل‌هاي اين برنامه گفت: در اين برنامه تاكيد ما بيشتر در حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي، منابع ملي، مشاركت واقعي شهروندان در مديريت شهر، ترافيك حمل و نقل شهري، ارتقاي خدمات شهري، ايمني و مديريت بحران، فعاليت‌هاي فني و عمراني شهري، ساخت شهر و شهرسازي، سلامت و شادابي محيط شهري، تعميم و ترميم مديريت كارآمد، توسعه مديريت و هوشمندسازي شهري، پيمانكاري و برون‌سپاري فعاليت‌ها و خصوصي‌سازي، حوزه راهكارهاي پرداخت ديون و مطالبات، سرمايه‌گذاري و روابط بين‌الملل و رسانه و هماهنگي برون سازماني با ديگر نهادها بود كه معتقدم مي‌تواند راه چاره‌اي براي مشكلات امروز پايتخت‌مان باشد.»
كولايي و افزايش سهم جوانان و زنان در مديريت شهري
الهه كولايي، يكي ديگر از كانديدهايي است كه برنامه‌هايش را به شوراي پنجم ارايه كرده است.  برنامه‌هايي كه مبتني برتوجه به شان و منزلت انساني شهروندان تهران و توجه به محيط‌زيست و به كارگيري نيروهاي متخصص دركنار مبارزه با فساد مالي و رانت‌هاي موجود در بدنه شهرداري تهران است. او در گفت‌وگو با «اعتماد» رئوس محورهاي برنامه‌هاي خود را در 13 مورد بيان كرد: 1- مشاركت زنان و جوانان در مديريت شهري به 30 درصد برسد. 2- هزينه‌هاي شهرداري از طريق كاهش تصدي‌گري شهرداري كاهش يابد. 3- مشاركت مردم و سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي در مديريت شهري افزايش يابد. 4- فرهنگ‌سازي و آموزش به عنوان راهكار اصلي حل معضلات شهري و ارتقاي كيفيت زندگي مورد توجه قرار گيرد. 5- سياست‌هاي محله‌محور و مديريت غيرمتمركز با رويكرد احياي نقش مردمي محلات در برنامه‌ريزي اجرا و نظارت بر فعاليت‌ها مورد توجه قرار گيرد. 6- ديپلماسي شهري در جهت تحقق هدف شهر جهاني به طور جدي ارتقا يابد. 7- شهر هوشمند به عنوان يك راهكار اساسي براي حل معضلات شهري و ارتقاي خدمات شهري با رويكرد استفاده از ظرفيت‌هاي جوانان، شركت‌هاي نوآور و خلاقيت‌محور در نظر گرفته شود. 8- حفاظت از محيط‌زيست و منابع طبيعي محدود شهر تهران به عنوان اصل اساسي در برنامه‌ها و قوانين و نظارت بر فعاليت‌ها مورد توجه قرار گيرد تا تهران به شهري قابل زندگي تبديل شود. 9- تغييرات اقليمي و آب و هواي شهر تهران در برنامه‌ريزي‌هاي شهري مورد توجه قرار گيرد و برنامه‌ها با رويكرد آينده‌محور تدوين شود. 10- بازسازي هويت اسلامي - ايراني در شهر و احياي هويت فرهنگي محلات تهران به عنوان الزام اساسي مورد توجه قرار گيرد. 11- ساختارهاي پايدار جلوگيري از فساد، افزايش اطلاع‌رساني و شفافيت ايجاد شود. 12- با سياست تخصص‌محوري در جذب و توزيع نيروي انساني كارايي شهرداري افزايش يابد. 13- احقاق واقعي حق شهري و شهروندي مردم در اولويت فعاليت‌هاي شهرداري
 قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون