• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3873 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ مرداد

كشتي فرنگي جوانان ايران براي نخستين بار قهرمان جهان شد

درخشش 5 خوزستاني‌ در فنلاند

وحيد جعفري

تيم ملي كشتي فرنگي جوانان ايران با درخشش در رقابت‌هاي جهاني فنلاند، موفق شد براي نخستين‌بار در تاريخ اين رشته قهرمان دنيا شود. اين تيم كه چندي پيش نيز قهرمان آسيا شده بود، در ادامه روند موفقيت‌آميز خود توانست در شهر تامپره فنلاند خوش بدرخشد و نتيجه‌اي تاريخي را رقم بزند. بعد از اينكه كشتي آزاد در رقابت‌هاي جوانان جهان نتوانست صاحب مدال شود و با يك نشان نقره و سه برنز روي سكوي سوم دنيا قرار گرفت؛ خوشبين‌ترين علاقه‌مندان به كشتي هم تصور نمي‌كردند كه شاگردان حميد باوفا در رقابت‌هاي سخت و سنگين جهاني بتوانند اين اندازه خوب ظاهر شوند؛ اما سرمايه‌هاي موجود در اين رشته كه از نوجواني پله‌هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي كرده‌اند تا امروز در مسابقات جوانان جهان روي تشك رقابت حاضر شوند، به خوبي جواب سرمايه‌گذاري فدراسيون كشتي را داده و طلا پشت طلا به حساب كشتي ايران واريز كردند.
سال قبل سوم شده بوديم
تيم ملي كشتي فرنگي جوانان ايران سال گذشته و در رقابت‌هاي جهاني كه به ميزباني فرانسه برگزار شد با سه پله صعود نسبت به سال 2015 بر سكوي سوم جهان ايستاد و حالا سه پله ديگر صعود كرد تا قهرمان جهان شود. تيم جوانان در سال 2016 با دو مدال برنز و ۳ عنوان پنجمي و با ۳۴ امتياز بر سكوي سوم جهان ايستاد و نسبت به دوره قبل اين مسابقات كه ششم شده بود پرشي سه پله‌اي داشت. سال گذشته ميثم دلخاني در وزن ۵۵ كيلوگرم و آرمان عليزاده در وزن ۸۴ كيلوگرم براي ايران به مدال برنز رسيدند و مهدي محسن‌نژاد در وزن ۵۰ كيلوگرم، محمد الياسي در وزن ۶۶ كيلوگرم و امين ميرزازاده در وزن ۱۲۰ كيلوگرم به عنوان پنجمي رسيدند. محمدرضا گرايي در وزن ۶۰ كيلوگرم بيست و سوم شد، مهدي ابراهيمي در وزن ۷۴ كيلوگرم سيزدهم شد و امير حسين حسيني در وزن ۹۶ كيلوگرم با ۱۵ پله سقوط نسبت به سال گذشته به عنواني بهتر از هفدهمي جهان نرسيد. در مسابقات جهاني فرانسه، گرجستان با ۴ طلا و يك برنز و مجموع ۵۱ امتياز مقتدرانه بر سكوي نخست ايستاد و روسيه با يك طلا، دو برنز و دو عنوان پنجمي و مجموع ۴۰ امتياز بر سكوي دوم جهان قرار گرفته بود.
دادمرز خوش‌فكر و كشتي‌‌بلد
پوريا دادمرز، كرامت عبدولي، ‌امين كاوياني‌نژاد، آرمان عليزاده عبدولي و امين ميرزازاده فرنگي‌كاراني كه امسال در جهاني فنلاند به موفقيت ايران كمك كردند، همه فرنگي كاراني هستند كه قبل‌تر و در رده سني نوجوانان نيز خوش درخشيده‌اند. جالب اينكه هر پنج فرنگي كار براي استان خوزستان هستند.
دادمرز را بايد يكي از خوش فكر‌ترين و كشتي بلدترين جوانان حال حاضر كشتي فرنگي ايران دانست. او كه دو سال قبل و در رقابت‌هاي نوجوانان جهان در بوسني با هنرنمايي خيره‌كننده خود قهرمان نوجوانان جهان شده بود، حالا امروز در رده سني جوانان با صلابت بيشتر كار را دنبال مي‌كند و قهرمان جوانان جهان هم شده است. بي‌ترديد او اگر اين روند رو به رشد را همچون گذشته طي كند، مي‌تواند با افزايش وزن اصولي در ادامه تبديل به يك كشتي گير شش دانگ در وزن نخست شده و جاي خالي اسطوره اين وزن كشتي ايران و جهان را پر كرده و خود، حميد سورياني جديد براي كشتي ايران شود.
كرامت، بهتر از سامان و سعيد عبدولي
كرامت عبدولي برادر كوچك كشتي گير شناخته شده كشورمان سعيد عبدولي است، اما ترديدي نيست كه كرامت اين روزها از دوران جواني برادر بزرگ‌تر و الگوي خود بهتر و فني‌تر كشتي مي‌گيرد و اشتباهاتي كه سعيد در جواني روي تشك مرتكب مي‌شد و بعضا حالا هم آنها را تكرار مي‌كند را هرگز مرتكب نمي‌شود. جالب اينكه عبدولي جوان قبل از سعيد، الگوي خود به مدال المپيك هم رسيده است! كرامت در المپيك نوجوانان ۲۰۱۴ كه در شهر نانجينگ چين برگزار شد به مدال برنز وزن ۵۸ كيلوگرم دست يافت. او براي رسيدن به اين نشان آگوستين آلخاندرو ديستراباتس از آرژانتين را شكست داد تا قبل از برادر بزرگ‌تر خود كه تازه در المپيك 2016 ريو به مدال برنز المپيك رسيد اين نشان را در كارنامه داشته باشد. كرامت در همان سال و در رقابت‌هاي نوجوانان جهان به ميزباني اسلواكي نيز به مدال برنز دست يافته بود. ترديدي نيست كه كرامت مي‌تواند در ادامه از سامان و سعيد دو برادر قهرمان خود حتي در بزرگسالان هم بهتر عمل كند و مدال‌هاي خوشرنگ‌تري كسب كند. البته عبدولي‌ها تمامي ندارند و دو برادر كوچك‌تر آنها نيز كه سن و سال كمي دارند هم كشتي مي‌گيرند و احتمال اينكه در ادامه نيز در مورد موفقيت آنها بشنويم و بخوانيم زياد است.
كاوياني‌نژاد از سارايوو تا تامپره
امين كاوياني‌نژاد يا همان امين قلاوند كه طي سال‌هاي اخير با تغيير نام خانوادگي به نام كاوياني‌نژاد در مسابقات حاضر مي‌شود نيز در مسابقات 2015 نوجوانان جهان در شهر سارايوو به مدال طلا رسيده بود. هدايت آن تيم در بوسني را علي اشكاني، سرمربي حال حاضر تيم ملي كشتي فرنگي بزرگسالان كشورمان بر عهده داشت كه توانست با سه مدال طلا روي سكوي دوم جهان جاي گيرد و حالا همان سه طلايي در تيم جوانان حضور دارند و مي‌درخشند، سه فرنگي‌كاري كه هر سه از خوزستان بودند و حالا به همراه دو خوزستاني ديگر، تيم جوانان ايران را در شهر تامپره قهرمان كشتي فرنگي جوانان جهان كردند. كاوياني‌نژاد از فرنگي‌كاران حواس جمع و زيركي است كه مي‌تواند در رده سني بزرگسالان نيز موفقيت رده سني نوجوانان و جوانان را تكرار كند.
درخشش مدام عليزاده در تيم‌هاي ملي
آرمان عليزاده عبدولي از پسر عموهاي سعيد عبدولي يكي ديگر از فرنگي‌كاران خوزستاني كشورمان است كه با قدرت بدني بالاي خود همواره در تيم‌هاي ملي نوجوانان و جوانان ايران خوش درخشيده است. تيم ملي كشتي فرنگي نوجوانان ايران در رقابت‌هاي نوجوانان سال 2014 جهان در اسلواكي با طلاي اين كشتي‌گير بعد از دو سال روي سكوي سوم دنيا قرار گرفت. از همان مسابقات بود كه آرمان توانايي‌هاي بالاي خود را به همگان ثابت كرد. نوجوانان فرنگي‌كار كشورمان در سال 2011 ميلادي با كسب سه مدال طلا و دو مدال برنز در مجارستان به مقام سوم جهان دست يافتند و در ادامه و در سال 2012 ميلادي در آذربايجان با كسب دو مدال نقره و يك مدال برنز به مقام هفتم و در سال 2013 ميلادي در كشور صربستان با كسب تك مدال طلاي محمد سلطاني به مقام هشتم جهان رسيدند.
ميرزازاده، سرمايه سنگين وزن
امين ميرزازاده، فرنگي‌كار سنگين‌وزن كشورمان را كه او نيز در رقابت‌هاي نوجوانان جهان در بوسني به مدال طلا رسيده بود بايد يكي از سرمايه‌هاي كشتي فرنگي ايران دانست. فرنگي‌كاري كه بيشتر از سن و سال خود كشتي گرفته و مي‌گيرد و ترديدي نيست كه اگر اين روند را ادامه دهد در بزرگسالان نيز بتواند حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشد.
محمدجواد رضايي كه از رسيدن به مدال بازماند، در رقابت‌هاي نوجوانان جهان در بوسني نيز به مدال نرسيده و در جايگاه پانزدهم قرار گرفته بود. محمد شربي نيازي و اميرمحمد نوروزي هم در فنلاند بي‌مدال مانده و به ترتيب هفتم و هشتم شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون