• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3887 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱ شهريور

بطحايي در مسير رضايت فرهنگيان و جامعه

محمد رضاخواه فعال صنفي

 

 

راي اعتماد به سيد محمد بطحايي را بايد در كليت راي مجلس به وزراي پيشنهادي رييس‌جمهور و نگاه فراكسيون‌هاي مختلف مجلس و نظر رييس‌جمهور در نحوه بستن كابينه ديد. از اين منظر با نتيجه‌اي كه همه وزراي پيشنهادي به مجلس راي اعتماد مي‌گيرند، مي‌توان ارزيابي‌هايي كه همه در يك چارچوب قرار مي‌گيرند، ارايه داد. ارزيابي‌هايي مانند: رييس‌جمهور قصد چالش با فراكسيون‌هاي مختلف مجلس را نداشت. وزاري پيشنهادي روش‌هاي چانه‌زني و نحوه راي اعتماد‌گيري را بلد بودند، مجلس قصد ريز شدن روي برنامه‌هاي وزرا را نداشت و كليت برنامه‌هاي وزرا و كليت برنامه‌هاي چهارساله گذشته دولت در اداره كشور را قبول داشت و با اين فرض به چهار سال آينده نگاه كرد كه دولت توان ارايه كشور با اين وزرا را خواهد داشت.
با چنين نگاه و چارچوب كلي، نه دولت در انتخاب وزرا به دنبال وزراي چالشي گشت و نه مجلس خيلي سخت‌گيري و وسواس در انتخاب وزرا داشت. با بردن راي اعتماد در يك چارچوب كلي از وزرا، رييس‌جمهور و نمايندگان مجلس، عملكرد دولت مشابه چهار سال قبل خواهد بود، ممكن است فراز و فرودهايي داشته باشد، اما تغييرات به گونه‌اي نخواهد بودكه مردم احساس كنند رييس‌جمهوري جديد در كشور انتخاب شده است.
وزارت آموزش و پرورش در چهار سال 92 تا 96 با روند رشد وزارتخانه‌هاي ديگر مانند امورخارجه، نفت، مخابرات و... مواجه نبوده است. تجربه دو وزير داشته است؛ يكي از وزرا هر روز در مجلس مورد سوال قرار مي‌گرفت، تا مرحله استيضاح رفت و پس از آن نيز سوالات نمايندگان تمام نشده با يكي از بزرگ‌ترين اختلاس‌ها يا سوءاستفاده‌هاي مالي در تنها مجموعه اقتصادي كاركنانش مواجه بوده است. با بزرگ‌ترين اعتراضات فرهنگيان و بازنشستگانش در مسائل معيشتي و حقوقي مواجه بوده است. وزير بعدي بزرگ‌ترين بحران را در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري نتوانست مديريت كند و مي‌توانست به انتخاب مجدد روحاني آسيب بزند. يكي از بحث‌هاي مناظره‌ها شركت‌داري و ورود غيرقانوني كالا توسط فرزندان وزير بوده است. در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري، آموزش و پرورش بزرگ‌ترين وزارت بدهكار بوده است كه طلب‌هاي فرهنگيان شاغل و بازنشسته را پرداخت نكرده است. با توجه به مسائل بالا و بسياري از مسائل كه بازگويي آن در اين متن نمي‌گنجد، رييس‌جمهور و تيم دولت توجه ويژه‌اي به وزارت آموزش و پرورش خواهند داشت تا آموزش و پرورش در طول اين دوره چهار ساله با كمترين بحران‌ها دولت را مواجه كند و ميزان رضايت فرهنگيان با توجه با انتخابات‌هاي بعدي از دولت به دليل عملكرد خوب وزارت بالا برود.
از اين رو وزارت سيد محمد بطحايي با اراده دولت به عنوان پارامتري بيروني جهت بهبود شاخص‌هاي مختلف اين وزارت همراه خواهد بود. از اين منظر، بطحايي چه بخواهد و چه نخواهد مجبور خواهد شد تا وزارتي توام با رشد و افزايش رضايت فرهنگيان و جامعه داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون