• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3907 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ شهريور

جواد لاريجاني: سازمان‌پذيري اصولگرايان بهتر از اصلاح‌طلبان است

گروه سياسي| رياضيدان يا تئوريسين سياسي؟ شايد خود محمدجواد لاريجاني هم در اين پارادوكس گير افتاده است. برادر 66 ساله لاريجاني‌ها از طرفي رياست پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي و از سويي ديگر رياست ستاد حقوق بشر قوه قضاييه را به عهده دارد. او ذاتا يك محافظه‌كار است و از نظريه‌پردازان اصلي جناح راست به حساب مي‌آيد. حالا فرزند ارشد ميرزا هاشم آملي در گفت‌وگويي با تسنيم كه خبرگزاري مورد علاقه‌اش به حساب مي‌آيد و بيشتر مصاحبه‌هايش را با اين رسانه اصولگرا انجام مي‌دهد، علاوه بر ارايه تحليلي از انتخابات دوازدهمين دوره رياست‌جمهوري، گريزي هم به موضوعات مربوط به نواصولگرايي زده و به اصولگرايان توصيه كرده كه «مكانيزم‌هاي قديمي و پيرمردها ميدان‌دار نشوند.» لاريجاني در ميانه اين گفت‌وگو اين‌گونه گفته كه جناح اصلاح‌طلب در حوزه هنر و موسيقي هيچ حرف حساب قابل عرضه‌اي ارايه نداده است و در موسيقي و غنا صرفا مي‌گويند «چرا ربنا پخش نمي‌شود؟» يا «چرا فلان كنسرت لغو شده است؟» لاريجاني در بخشي از صحبت‌هاي خود در تحليل نتيجه انتخابات دوازدهم رياست‌جمهوري و انتخاب روحاني مي‌گويد: اينكه رييس‌جمهور مستقر در دوره دوم هم انتخاب شود، چيز عجيبي نيست. اين موضوع در رياست‌جمهوري آقايان خاتمي، احمدي‌نژاد و مقام معظم رهبري هم وجود داشت. بنابراين دو دوره شدن روساي جمهور در ايران در حال تبديل شدن به يك رويه است و مردم احساس مي‌كنند رييس‌جمهوري كه چهار سال بر سر كار بوده، چهار سال ديگر هم روي كار سوار است لذا مي‌گويند، بگذاريم همين فرد مجددا رييس‌جمهور شود تا بهتر كار كند. اميدوارم آقاي روحاني در چهار سال دوم، بسياري از نواقص دوره قبل را رفع كند و موفق‌تر باشد، بنابراين اين اصلا غيرمنتظره نبود. با توجه به تلاش اصولگرايان پيش از انتخابات براي وحدت و ايجاد سازوكاري به نام جمنا، وي در مورد رقيب جدي روحاني تصريح مي‌كند: جناح مقابل آقاي روحاني هم مجموعه افرادي بودند كه برچسب اصولگرايي داشتند، در روند انتخابات هم (اجرا) و رفتار خوبي نشان دادند. آنها با هم جمع شدند و يك كانديدا داشتند و در مناظرات هم خوب بودند. لذا رفتار جناح مقابل آقاي روحاني هم قابل توجه بود.
16-15 ميليون هم راي آوردند، گرچه راي اكثريت را نياوردند، اما برد و باخت مساله‌اي است كه هميشه وجود دارد. مساله ديگر، رفتار و نحوه عمل است كه نشان مي‌دهد جناح اصولگرا با همه تعدد و تشعبي كه دارند، زمينه سازمان يافتن خوبي دارند. البته ممكن است بنده به نحوه سازمان يافتن آنها اشكالاتي داشته باشم، اما اين نشان مي‌دهد كه سازمان‌پذيري اين جناح از جناح اصلاح‌طلب خيلي بهتر است.
انتخابات راي به انديشه نبود راي به شخص بود
نكته جالب اينجاست مبناي راي حلال از سوي جناح متبوع لاريجاني مطرح شد اما او اين دسته‌بندي را به گردن اصلاح‌طلبان انداخته و معتقد است كه نبايد شهروندان را به دو دسته «آنهايي كه به ما راي دادند» و «آنهايي كه به ما راي ندادند»، تقسيم كرد چون هيچ‌كدام حق‌شان بر ديگري ترجيح ندارد. از طرفي لاريجاني براي آنكه روش روحاني- جهانگيري را در مناظره‌ها به چالش بكشد ناخودآگاه كانديداهاي جناح راست (رييسي- قاليباف- ميرسليم) را هم به چالش مي‌كشد و تصريح مي‌كند: بعضي گفته‌اند كه اين راي، راي به انديشه است، نه به شخص. در حالي‌كه چنين چيزي نيست. اتفاقا راي به شخص است. اولا در مناظرات از انديشه خبري نبود؛ چندان انديشه‌اي نديديم. اما بيشتر هيجان مبارزه و فضاسازي را شاهد بوديم. البته در همه انتخابات‌ها، همين‌طور بود. وي در ادامه، تاكيد مي‌كند: اينكه مردم به انديشه راي دادند، حرف خيلي پشتوانه‌داري نيست، افراد با ترجيحات مختلف راي دادند، يكي به نحوه صحبت، ديگري به آينده و يكي هم به دليل دلخوري از كانديداي ديگر، راي داده است. نتيجه‌گيري لاريجاني از نتيجه انتخابات اين‌گونه بيان مي‌شود: پس در مجموع، انتخابات اين دوره خيلي خوب بود و از اينكه رييس‌جمهور با راي بالايي برگزيده شد، خيلي خوشحاليم زيرا رييس‌جمهور همه است. اكنون رييس‌جمهوري است كه مستظهر به يك راي خوب است و احساس مي‌كند كه يك پذيرش خيلي خوبي دارد لذا خيلي باقدرت و باروحيه بايد كار كند.
چهار سال پيش رو براي اصولگرايان بسيار خوب است
بعد از انتخابات، قاليباف كه براي سومين‌بار با خالي ماندن پشتش از سوي اصولگرايان با ناكامي مواجه شده بود بحث نواصولگرايي را مطرح كرد. در همين زمينه لاريجاني با اشاره نوگرايي در اصولگرايان برداشت خود از اين روند و تعابير را اين‌گونه بيان مي‌كند: اكنون نيروهاي اصولگرا سرمايه عظيمي از افراد هستند كه تحصيلات بسيار عالي دارند. دانشمندان بسيار فرهيخته‌اي در بين آنها وجود دارد و اين حجم از نيروهاي تحصيلكرده و فرهيخته در هيچ جناحي در ايران نيست. منتها اينها بايد متشكل شوند و يك گفتمان بسيار مدرن مبتني بر عقلانيت اسلامي داشته باشيم. او خوشبينانه آينده جريان اصولگرايي را بسيار خوب مي‌بيند و معتقد است كه اين چهار سال پيش‌رو (تا 1400) بسيار خوب است چراكه ميدان‌هاي بسيار خوب رقابت وجود دارد و (اصولگرايان) بايد صريح، روشن و با توانمندي و انرژي وارد اين ميدان شوند. لاريجاني در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود مثل هميشه به اصلاح‌طلبان مي‌تازد و درباره آنها تصريح مي‌كند: مهم اين است كه به فرهنگ دموكراسي درست عمل كنيم. چيزهايي كه اكنون آفت است و بايد از آنها حذر كرد، نشان مي‌دهد كه سطح فرهنگ دموكراسي، به‌خصوص از سوي اصلاح‌طلبان بسيار پايين است، يعني جناح اصلاح‌طلب اسم دموكراسي را مي‌برد، اما سابقه و آشنايي با آن ندارد. اصلا كلاس رفتار دموكراتيك آن خيلي پايين است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون