• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3907 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ شهريور

در حاشيه افتتاح ورزشگاه امام رضاي مشهد رخ داد

نمايندگان زن شوراي مشهد را به ورزشگاه دعوت‌نكردند

حميدرضا خالدي

ديروز افتتاح ورزشگاه امام رضا(ع) در مشهد، آن‌هم بعد از ماه‌ها تعويق، با حاشيه‌اي پرسروصدا همراه بود؛ حاشيه‌اي كه از يك خبر آغاز شد. براساس خبري كه ابتدا از طريق فضاي مجازي منتشر شد، تربيت‌بدني آستان قدس رضوي براي افتتاح اين مراسم از 13 عضو از 15 عضو شوراي مشهد دعوت كرده بود تا در ديدار افتتاحيه ميان منتخب مشهد و تيم كربلا به ورزشگاه بيايند. به بياني اين نهاد روي نام 2 عضو زن شوراي شهر مشهد خط قرمز كشيده‌ است و از «شهناز رمارم» و «بتول گندمي» دعوتي در اين خصوص نشده بود.
اين تفكيك باعث شد تا بلافاصله فعالان حقوق زنان و به خصوص بانوان از طريق همان فضاي مجازي واكنش نشان دهند. شهناز رمارم به عنوان يكي از 2 عضو شوراي شهر مشهد كه از وي براي حضور در اين مراسم دعوت نشده بود در همين خصوص با انتشار 2 هشتگ در فضاي مجازي نسبت به اين اقدام واكنش نشان داد. وي در يكي از اين هشتگ‌ها نوشت: «نمي‌خواهم باور كنم كه تنها 13 دعوتنامه براي شوراي شهر آمده و از 2 عضو زن شورا براي بازديد افتتاحييه ورزشگاه امام رضا(ع) دعوت نشده است!» رمارم همچنين در هشتگي ديگر كه چند ساعت بعد از اين هشتگ منتشر شد خطاب به اصلاح‌طلبان نوشت: «اميدوارم اصلاح‌طلبان و ليست اميد، براساس باورهاي‌شان به اين اقدام پاسخ دهند.»
رييس هيات فوتبال خراسان: عادي است!
اما با اين حال رييس هيات فوتبال خراسان‌رضوي مدعي است كه دعوت نكردن و عدم صدور مجوز براي حضور بانوان شوراي شهر در ديدار افتتاحيه ورزشگاه امام رضا(ع) سياست فدراسيون فوتبال بوده است. مهدي برادران در گفت‌وگو با ايسنا درباره دلايل دعوت نكردن از اعضاي زن شوراي شهر مشهد در مراسم افتتاحيه ورزشگاه امام رضا(ع) كه قرار است ميان منتخب مشهد و كربلا برگزار شود، اظهار كرد: به هر حال اين سياست فدراسيون فوتبال است. ما از تهران هم كه پرسيديم سياست كلي فدراسيون فوتبال اين است كه در مسابقه‌هاي دوستانه و همه رقابت‌ها بايد اينگونه رفتار شود. تعجب مي‌كنم كه خبرنگارها از اين موضوع بي‌اطلاع هستند!او در پاسخ به اين سوال كه اگر اين رويه امري طبيعي است، پس چطور طيبه سياوشي، نماينده مجلس در ديدار ايران و سوريه در ورزشگاه حاضر شد؟ تصريح كرد: من نمي‌دانم و اطلاعي درباره اين قضيه ندارم. وي تاكيد كرد: ما از فدراسيون پرسيديم، بانوان در جلسه افتتاح شركت كنند؟ اما فدراسيون اجازه حضور آنها را در مسابقه‌ فوتبال نداد. من بايد درباره اين مساله دوباره از آقاي «ساكت» پرس و جو كنم.
رمارم: از اصلاح‌طلبان انتظار پيگيري داريم
شهناز رمارم، عضو شوراي شهر مشهد اما به‌شدت از اين اتفاق پيش آمده ناراحت و عصباني است. وي در گفت‌وگو با «اعتماد» در پاسخ به رييس هيات فوتبال خراسان‌رضوي گفت: اينگونه استدلال‌ها اصلا منطقي و درست نيست. ببينيد، استدلال آقايان اين است كه به اين علت از ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها جلوگيري مي‌شود كه مبادا شاهد صحنه‌هاي نامناسبي از سوي تماشاچيان باشيم يا احيانا به آنها توهيني شود. اين موضوع، مساله‌اي است كه بايد در مورد آن مسوولان و وزراي مربوطه و فعالان حقوق زنان صحبت و اظهارنظر كنند. ولي در اين مورد به خصوص و در حالي كه قرار است مسوولان اين مراسم بازي افتتاحيه را از سالن VIP ورزشگاه كه در آن فقط مسوولان و ميهمانان تردد و حضور دارند، ببينند، ديگر اين توجيه‌ها اصلا قابل قبول و توجيه‌پذير نيست. وي با ذكر اينكه از وقتي‌كه متوجه اين تبعيض شديم به مسوولان استاني اعتراض‌مان را اعلام كرديم، گفت: متاسفانه اين اعتراض‌ها راه به جايي نبرده و هر كدام از اين مسوولان به نوعي از دادن پاسخي صريح شانه خالي مي‌كنند يا همان استدلال‌هاي فدراسيون فوتبال را مطرح مي‌كنند. رمارم در پاسخ به اين سوال كه واكنش مردان شوراي شهر به اين اقدام آستان قدس رضوي چه بوده است، گفت: از آنجايي‌كه در طول اين يكي دو روز جلسه علني نداشته‌ايم، نتوانسته‌ايم همه اعضا را ببينيم و از مواضع‌شان مطلع شويم ولي با چند تن از اعضا در جلسات كميسيون‌هاي تخصصي شورا در اين مورد صحبت كرديم. آنها نيز از اين اقدام به‌شدت ناراحت بودند و مي‌گفتند كه در اعتراض به اين تبعيض در مراسم افتتاحيه شركت نخواهند كرد.
اين عضو شوراي شهر مشهد با تاكيد بر اينكه در اين مراسم، نه تنها بانوان شوراي شهر كه هيچ يك از بانوان مسوول در اين استان براي حضور در اين مراسم دعوت نشده‌اند، گفت: درجايي كه دولت تدبير و اميد همواره برنقش زنان و جايگاه آنها و لزوم حضور آنها در عرصه‌هاي مختلف اجتماعي، ورزشي، فرهنگي و... تاكيد دارد و بارها و بارها از آن در قالب شعارهايي گوناگون استفاده كرده و درشرايطي كه وزير ورزش و جوانان نيز بارها بر لزوم تسهيل ورود خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها تاكيد كرده است، ما به عنوان نمايندگان بانوان شهروندان مشهد و استان خراسان رضوي از دولت و مسوولان كشوري انتظار داريم كه جهت ايفاي حقوق بانوان و جلوگيري از تكرار چنين مواردي، اين مساله را با جديت پيگيري كنند تا بانواني كه با كوله‌باري از اميد، ساعت‌ها در صف‌هاي طولاني منتظر ماندند تا به رييس‌جمهور منتخب و اعضاي شوراي شهر مورد تاييد ليست اميد راي بدهند، نااميد نشوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون