• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3907 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۶ شهريور

واكنش عضو دفتر امام به اظهارات آيت‌الله مومن درباره رد صلاحيت‌سيد حسن خميني

گروه سياسي

فقيه 80 ساله‌اي كه عضويت در شوراي بازنگري قانون اساسي را در كارنامه دارد و 34 سال هم از زمان حضورش در شوراي نگهبان مي‌گذرد، به اتفاقات بحث‌‌برانگيزي پاسخ مي‌گويد كه تاكنون در هر دو جايگاهي كه حضور داشته، رخ داده و منشا چالش‌هاي فراواني هم بوده است؛ يكي مبحث «شوراي رهبري» و ديگري «رد صلاحيت»هايي كه نصيب آيت‌الله هاشمي در انتخابات رياست‌جمهوري و سيد حسن خميني در انتخابات خبرگان شد. آيت‌الله محمد مومن در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، آنجا كه مباحث با سابقه حضورش در شوراي بازنگري قانون اساسي تلاقي مي‌يابد و طبق آن بحث «شوراي رهبري» مطرح مي‌شود، آن را موضوعي مي‌داند كه در سال 68 مورد بازنگري قرار گرفته و به انتخاب تنها يك نفر به عنوان «رهبر» نيز تغيير پيدا كرده است. آيت‌الله مومن در پاسخ به نقدهايي كه همواره در اين مورد وجود داشته و البته هميشه هم راه تكذيب را در پيش گرفته، از اصول قانون اساسي پيش و پس از بازنگري مي‌گويد تا خود نيز از تكذيب‌كنندگان طرح شوراي رهبري باشد. او در پاسخ به اين موضوع، به متن قانون اساسي مراجعه مي‌كند و مي‌گويد: «آنچه اكنون قانون اساسي در اختيار مردم گذاشته و از نظر اسلامي نيز ارزشمند است و خبرگان نمي‌توانند خارج از آنچه در قانون اساسي است انجام دهند، اين است كه شوراي رهبري غيرقانوني است و خبرگان حق ندارند به بررسي گزينه‌ها براي شوراي رهبري بپردازند. بلكه بايد يك نفر را انتخاب كنند و اكنون جاي بحث در اين مورد نيست. البته قبلا عنوان «شوراي رهبري» يا «رهبر» در قانون بود ولي بعد از اينكه اصلاحاتي در قانون اساسي وارد شد اين مساله ديگر وجود ندارد و غيرقانوني است.»
ملاك صلاحيت فعلي اشخاص است
اما رد صلاحيت روساي جمهوري كه به مدت 8 سال سكاندار قوه اجرايي كشور بودند و در سابقه 34 سالگي او به عنوان فقيه شوراي نگهبان رخ داد؛ از ديگر موضوعاتي بود كه در اين گفت‌وگو مطرح شد كه او پاسخ داد: «ممكن است حالات‌شان تغيير كند. شوراي نگهبان تضمين نكرده كه اگر گفت در اين دوره اين آقا صلاحيت دارد، در دور سوم نيز داشته باشد. اگر صلاحيت داشته باشد تاييد مي‌كنند و اگر نداشته باشد، تاييد نمي‌كنند».  او در برابر اين سوال كه آيا افرادي مثل احمدي‌نژاد، بقايي و كساني ديگر كه احراز صلاحيت نشده‌اند، امكان دارد در دوره‌هاي بعد تاييد شوند؟ گفت: «همانطور كه حضرت امام هم فرمودند ملاك صلاحيت فعلي اشخاص است، اگر اشخاص ايراد داشته باشند و ايرادشان برطرف شود تاييد مي‌شوند و ما با كسي دعوا نداريم».   او در رد ورود فشار به شوراي نگهبان در مورد عدم احراز صلاحيت سيد حسن خميني و مباحثي كه در مورد تاييد يادگار امام از سوي برخي مراجع مطرح شد، اينگونه مي‌گويد: «اين حرف‌ها چيست؟ كدام مرجع تاييد داده است؟ اصلا هيچ مرجعي براي آسيد حسن خميني تاييديه نداده است. ما به خدا مسلمانيم و با كسي دعوا نداريم و اگر آدم فاضلي را بشناسيم آن را تاييد مي‌كنيم. » آيت‌الله مومن اگرچه تاييد مي‌كند كه اگر دو نفر مرجع آن فرد را تاييد كنند، ما قبول مي‌كنيم؛ مي‌گويد: «اينگونه نبوده است. دو نفر مرجع شاهد عادل هستند و اگر تاييد كنند نظرشان مورد قبول است. » او در پاسخ به اين موضوع كه برخي مراجع گفته بودند به نوشته‌هاي ما اعتنا نكنيد، تاكيد مي‌كند: «اين براي دور اول است و براي دوره‌هاي اخير چنين چيزي نبوده است. دور اول كه به اين سختگيري كه خود خبرگان براساس اصل 108 قانون اساسي آنچه را كه مربوط به خودشان است مي‌توانند تصميم‌گيري و تصويب كنند. دور اول يك عده از طرف بعضي مراجع چيزهايي را آوردند كه ما آدم‌هاي باسوادي هستيم. مثل حضرت آيت‌الله فاضل و مثل مرحوم حاج ميرزا جواد تبريزي كه اينها تاييد كرده بودند. بعد همين‌ها گفتند كه به اين نوشته‌ها توجه نكنيد. نزد ما مي‌آيند و قسم مي‌خورند يا كسي براي‌شان خيلي سينه چاك مي‌كند و ما هم مي‌گوييم كه آدم درستي هستند. خودشان گفتند اعتنا نكنيد نه اينكه ما خواستيم بي‌اعتنايي كنيم به نوشته كه اين هم مال دوراول بود».

 

واكنش عضو دفتر امام به اظهارات آيت‌الله مومن
واكنش‌ها به گفت‌وگوي آيت‌الله مومن با خبرگزاري فارس، به اعضاي دفتر امام خميني هم رسيد. سراج‌الدين موسوي، در پاسخي به آيت‌الله محمد مومن تاكيد كرد: اگر نمي‌توانيد در مقابل برخى جريانات، راست بگوييد؛ خواهش مى‌كنم با سكوت مثل گذشته از كنار موضوع بگذريد. موسوي در ابتداي سخن، از نامه‌اي گفت كه همان روزهاي عدم احراز صلاحيت، از سوي مجيد انصاري نگاشته شده بود، اما انتشار آن مصلحت دانسته نشد. موسوي اينگونه عنوان كرد: روزهاى بعد از انتخابات خبرگان برادر گرامى جناب حجت‌الاسلام انصارى نامه‌اى را درباره آنچه در آن روزها گذشت نگاشته بود و از بسيارى نكات پشت پرده سخن به ميان آورده بود ولى يادگار امام به خاطر آرامش جامعه از انتشار آن ممانعت كردند و اى كاش اين روزها اين نامه منتشر شود تا حقايق امور بهتر روشن شود. او در ادامه اين نامه آورده است: «آقاى مومن مى‌گويند كه كسى از مراجع صلاحيت يادگار امام را تاييد نكرده بود. جا دارد از ايشان بپرسيم اگر از تعداد زيادى از بزرگان حوزه‌هاى علميه كه بر صلاحيت علمى يادگار امام اصرار كردند بگذريم، آيا آيات عظام شبيرى زنجانى، جوادي‌آملي، موسوى‌اردبيلى و صانعى را مرجع نمى‌دانيد؟» موسوي در بخشي از نامه خود از آيت‌الله مومن پرسيده است: «مگر ماه‌هاى قبل از انتخابات آيت‌الله امينى با شما تماس نگرفتند و شما شخصا نگفتيد صلاحيت علمى يادگار امام را از نوشته‌هاى ايشان قبول داريد؟ آيا شما به آيت‌الله امينى نفرموديد يادگار امام حتما به حكم اوليه شوراى نگهبان اعتراض كند چون من مسوول امتحانات هستم و در مرحله بازنگرى تاييد مى‌كنم؟ موسوي در ادامه يادآور شد: من مطمئن هستم بهتر از هر كس مى‌دانيد چه كسى در شوراى نگهبان مانع بررسي اين صلاحيت شد و حتى نگذاشت در شب آخر درباره ايشان راى‌گيرى صورت پذيرد.


بازخواني اظهارات برخي مراجع درخصوص صلاحيت يادگار امام
«كدام مرجع تاييديه داده است؟» اين سوالي بود كه ديروز از سوي آيت‌الله مومن، عضو فقيه شوراي نگهبان در ارتباط با عدم احراز صلاحيت سيد حسن خميني مطرح شد. يادگار امام كه در انتخابات مجلس پنجم خبرگان رهبري در قامت كانديدا از حوزه تهران ظاهر شده بود، با وجود تاييد از سوي تعدادي از مراجع قم، از سوي شوراي نگهبان دعوت به مصاحبه‌اي شد كه طبق رويه معمول الزامي به حضور در آن وجود نداشت. اما آنچه كه براي او رقم خورد، عدم توجه به تاييديه‌هايي بود كه از سوي مراجع بنامي در همان روزهاي انتخابات صادر شد و آنان با تاييد صلاحيت و شايستگي او از لحاظ فقهي، سيد حسن خميني را واجد شرايط كانديداتوري مجلس خبرگان رهبري دانسته و در واقع حضورش در جمع كانديداهاي مجلس خبرگان رهبري را تاييد كردند. ديروز، پس از انتشار اظهارات آيت‌الله مومن، سايت جماران در گزارشي به بازخواني اظهاراتي پرداخت كه از سوي اين مراجع در باب صلاحيت سيد حسن خميني مطرح شد. آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي، عنوان كرده بود: «سيد حسن آقا صلاحيت حضور در مجلس خبرگان را دارد»؛ آيت‌الله العظمي شبيري زنجاني تاكيد داشت: «مراتب علمي آسيد حسن خميني از خيلي‌ها كه به عنوان مجتهد پذيرفته شده‌اند، كمتر نيست»؛ آيت‌الله‌العظمي جوادي آملي گفته بود: «سيد حسن آقا را از هر جهت، واجد شرايط مي‌دانم»؛ آيت‌الله العظمي محفوظي اعلام كرده بود: «حاج سيد حسن آقا علما و عملا شايستگي دارد»؛ آيت‌الله سيدعلي محقق داماد نيز اظهار كرده بود: «سيدحسن خميني به رتبه اجتهاد و قدرت استنباط نائل آمده است» و آيت‌الله سيد جعفر كريمي، رييس شوراي استفتائات مقام معظم رهبري هم تصريح كرده بود: «سيد حسن خميني همه شرايط علمي، سياسي و اعتقادي براي خبرگان را دارد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون