• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3918 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۰ مهر

الياس حضرتي:

مجلس بايد از چهره‌هاي موثر و كاركشته‌تشكيل شود

گروه سياسي| اينكه چه شد كه ائتلاف 94 با وجود نتيجه كاملي كه از آن براي اصلاح‌طلبان بيرون آمد نتايج بعدي‌اش به دل اصلاح‌طلبان ننشسته است كه رييس فراكسيون اميد مجلس تكرار ائتلاف در انتخابات سال 98 را قوي و صريح رد مي‌كند، هنوز براي بسياري سوال است. در شرايطي كه پنج ماه از انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم مي‌گذرد و كانديداي مورد حمايت اصلاح‌طلبان روي صندلي رياست‌جمهوري نشسته است تا دور پيروزي‌هاي پي در پي براي آنان ادامه پيدا كند همه حواس‌ها به انتخابات بعدي است. انتخابات مجلس يازدهم كه اسفند ماه 98 در كشور برگزار مي‌شود و محمدرضا عارف اعلام كرده است بناي ائتلاف در آن را ندارد. الياس حضرتي، نماينده اصلاح‌طلب تهران در مجلس و عضو هيات‌رييسه فراكسيون اميد اما تحليل ديگري از عملكرد اين روزهاي مجلس دهم دارد و همه تقصيرها را بر گردن ائتلاف 94 نمي‌اندازد. او معتقد است كه بايد احزاب افراد جسورتر و دست اول‌تري را براي عضويت در پارلمان معرفي كنند البته به شراط آنكه نهادهاي نظارتي همچون شوراي نگهبان نيز در اين مورد سخت‌گيري هميشگي نداشته باشند. نماينده مردم تهران گفت: با وجود افرادي كه خود را با هواشناسي تنظيم مي‌كنند، نمي‌توان مجلسي قوي داشت. به گزارش خبرآنلاين، الياس حضرتي، نماينده مردم تهران درباره آينده ائتلاف جناح چپ با ديگر جناح‌ها خصوصا اعتداليون، گفت: امروز نمي‌توان در مورد ائتلاف صحبت كرد اما مهم‌ترين بحث در انتخابات مجلس فارغ از اينكه اصولگراها اكثريت را داشته باشند يا اصلاح‌طلبان يا وسطي‌ها، اين است كه مملكت كلا به اين فكر باشد كه چه بايد بكند تا كاركشته‌ترين افراد هر جناح وارد ميدان شوند.

دست‌اولي‌ها به مجلس بيايند
اشاره بعدي الياس حضرتي به سازمان‌هاي نظارتي و نتيجه نظارت آنها در روي كار آمدن مجلس قوي بود. او ادامه داد: بايد ببينيم چگونه مي‌شود فيلتر شوراي نگهبان و سازمان‌هاي نظارتي به‌گونه‌اي باشد كه جناح‌ها ترغيب شوند بهترين افراد خود را معرفي كنند تا مجلس به معناي واقعي در راس امور قرار بگيرد. حضرتي افزود: براي آنكه مجلس قوي و در راس امور داشته باشيم لازم است دست اولي‌هاي جناح‌ها يعني افرادي كه جسور و قوي هستند به خانه ملت بيايند. بدون رودربايستي بايد گفت با مجلسي شبيه به اين مجلس ما نمي‌توانيم براي كشور كاري انجام بدهيم لذا موضوع فراتر از مباحث حزبي است.

بحث تنها اصلاح‌طلبان نيستند
او در تشريح پيشنهاد خود تاكيد كرد: احزاب از اعتماد ملي تا موتلفه بايد افراد شاخص خود را معرفي كنند و به مجلس بفرستند اگر افراد بي‌هويت را معرفي كنيم كه قرار است آهسته راه بروند مبادا گربه شاخ‌شان بزند يا خود را با اداره هواشناسي تنظيم كنند مجلس، مجلس نخواهد شد؛ برون‌دادي ندارد و نمي‌تواند از موضع بالاتر نسبت به قوه قضاييه، دستگاه‌هاي تحت نظارت رهبري و... عمل كند و آنها را مانند برادر كنار هم جمع كند. او در پاسخ به اين سوال كه آنچه اصلاح‌طلبان را وادار به ائتلاف كرد رد صلاحيت‌ها بود در چنين شرايطي آيا لازم است يك چانه‌زني از بالا صورت بگيرد تا امكان حضور افراد با كارايي بيشتر فراهم شود، گفت: همانطور كه گفتم اصلا موضوع اصلاح‌طلب‌ها نيست، اين يك موضوع كلي است لذا از پايداري و جريان‌هاي تند اصولگرايي گرفته تا اصلاح‌طلبان و جريان ميانه همه بايد به اين سمت پيش بروند كه كارآمدترين افراد خود را معرفي كنند و در سايه اين امر منافع ملي محقق شود؛ لذا تا زماني كه قرار باشد افراد دست پايين جناح‌ها وارد گود انتخابات و مجلس شوند اين مجلس نايي نخواهد داشت و اثر گذار نخواهد بود.

دليل موفق نشدن ائتلاف‌ها
او در پاسخ به اين سوال كه آيا براي رسيدن به اين غايت بايد سازو كاري براي تقويت احزاب ايجاد كرد، گفت: براي اين موضوع ما اول نياز داريم به يك گفتمان مشترك برسيم يعني وقتي ما مي‌گوييم بايد به اين سمت پيش برويم كه امكان حضور افراد قوي در مجلس وجود داشته باشد همين صحبت را بايد از زبان اعضاي جبهه پايداري، موتلفه و ديگر احزاب هم بشنويم چراكه مجلس قوي، مجلسي است كه از افراد قوي و ريشه‌دار تشكيل شود. افراد ريشه‌دار از چيزي نمي‌ترسند و محكم مي‌ايستند. حضرتي در پاسخ به سوالي مبني براينكه چرا ائتلاف‌ها تاكنون انتظارات را برآورده نكرده است آيا دليلش نامشخص بودن اهداف و مسير ائتلاف است، گفت: اگر ائتلاف‌ها انتظارات را برآورده نكرده دليلش اين است كه ما وارد اصل موضوع نشده‌ايم و اصل موضوع همان حضور افراد قوي در مجلس است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون