• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 9220 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۲ مهر

طالباني يك دموكراسي‌خواه واقعي بود

ناظم دباغ نماينده دولت اقليم كردستان عراق در ايران

درگذشت جلال طالباني، رهبر حزب اتحاديه ميهني كردستان و نخستين رييس‌جمهور عراق بعد از سرنگوني صدام حسين، خسارت و فقداني بسيار بزرگ براي همه جهان به حساب مي‌آيد. نه تنها قوم كرد و نه تنها كشور عراق، بلكه جهان يكي از چهره‌هاي برجسته و قابل اتكاي خود را از دست داد. جلال طالباني يكي از شخصيت‌هاي برجسته بين‌المللي عراق بود. او به عنوان شخصيتي شناخته‌شده در جهان يكي از افرادي بود كه در ايجاد وحدت در عراق، برقراري صلح و شكل دادن به توافق‌هاي بين‌المللي و جهاني نقش بسيار برجسته‌اي را بازي كرد. جلال طالباني نه تنها يكي از چهره‌هاي سياسي كردستان بود، بلكه سياستمداري هوادار و پشتيبان مستضعفين و مردم فرودست عراق بود. طالباني سياستمداري بود كه به معناي واقعي در جست‌وجوي دستيابي به دموكراسي و مردمسالاري ‌بود. فقدان و وفات آقاي طالباني خسارتي بزرگ و جبران‌ناپذير است، اميد همه ما سياستمداران كرد اين است كه در ادامه راه ايشان قدم‌برداريم و بتوانيم روح ايشان را با رفتار و عملكرد خودمان شاد كنيم. اميد من اين است كه در آينده شاهد باشيم، آنگونه كه جلال طالباني مي‌خواست، بتوانيم ضمن تامين حقوق و خواسته‌هاي مردم كردستان، صلح و ثبات را در منطقه شاهد باشيم و بتوانيم شاهد دوستي و توافق كردستان با مردم منطقه باشيم.
طي ماه‌هاي گذشته كه آقاي طالباني دچار بيماري بودند و كمتر امكان دخالت در مسائل داشتند، حزب اتحاد ميهني كردستان، دچار اختلافات و چنددستگي‌هايي شده‌بود، هر چند اختلافات در ميان سياستمداران، احزاب و مقامات عادي است و هميشه رخ مي‌دهد، اما افزايش اختلافات در نبود آقاي طالباني، نشان از شخصيت وحدت‌آ‌فرين و كاريزماتيك ايشان بود. با درگذشت آقاي طالباني، دفتر سياسي و شوراي رهبري حزب اتحاد ميهني كردستان بايد براي جانشيني او تصميم بگيرد. تفاوت‌ها و اختلافات در هيچ حزب، گروه و دسته‌اي بي‌سابقه و غيرطبيعي نيست، همان‌گونه كه چنين مسائلي هميشه وجود داشته است، قطعا در آينده هم وجود خواهد داشت. اميدواريم ضربه روحي بزرگ كه بر اثر فقدان آقاي طالباني ايجاد شده است باعث شود تا همه آنان كه بايكديگر اختلافات سياسي دارند در فرصت پديد آمده براي ديدار و نشستن در كنار يكديگر در مراسم ختم ايشان به توافق و وحدت برسند.

اميد ما اين است كه در شرايط حساس كنوني، به خصوص بعد از برگزاري همه‌پرسي در اقليم كردستان و لزوم گفت‌وگو و توافق با بغداد، شخصيت‌هايي در ابعاد و اندازه‌هاي آقاي طالباني وجود داشته‌باشند كه بتوانند مايه وحدت و همبستگي مردم كرد باشند. هر چند فقدان آقاي طالباني غيرقابل جبران است، اما اميد اين است كه بتوان در ميان سياستمداران كرد شخصيتي را پيدا كرد كه بتواند نزديك به اثر و جايگاه آقاي طالباني در ميان مردم كردستان و عراق برسد.
اتحاديه ميهني كردستان و رهبر پيشين اين حزب، مرحوم جلال طالباني به خصوص در دوران اخير همواره يار و همراه جمهوري اسلامي ايران بوده و همچنين هم‌پيماني‌ها و همكاري‌هاي خوبي ميان اتحاديه ميهني و ايران، براي مبارزه با نظام فاسد پيشين عراق وجود داشت. در تجربه جديد و تشكيل اقليم خودمختار كردستان عراق نيز شاهد بوديم كه همكاري‌هاي خوبي از سوي جمهوري اسلامي ايران با اتحاديه ميهني تحت رهبري جلال طالباني وجود داشت كه نشان از رابطه عميق ميان اين سياستمدار كرد با دولتمردان ايراني بود. به نظر من رهبر فقيد اتحاديه ميهني كردستان، هم‌پيمان خوب مردم ايران بود و اميدوارم كه رهبري آينده نيز در همين مسير گام بردارد.
درگذشت شخصيت بزرگ و ويژه‌اي همچون جلال طالباني مي‌تواند در هر دوره‌اي باعث ايجاد موجي از احساسات در ميان مردم شود، اين احساسات گاهي ممكن است كه باعث وحدت و همدلي بيش از پيش ميان مردم شود يا ممكن است كه خداي نكرده به اختلافات دامن بزند. اميد ما اين است كه اين فقدان باعث ايجاد وحدتي عميق‌تر ميان مردم كرد شود. اميد ما اين است كه همه ما سياستمداران كرد بتوانيم پيرو بيانات و مكتب جلال طالباني باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون