• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3923 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۶ مهر

امروز روز جهاني كودك است

عجايبي كه در رويا نمي‌ديدم

هوشنگ مرادي‌كرماني

دوران كودكي‌ام در روستايي گذشت كه در آن حتي پيدا كردن «نان» هم دغدغه بود، چه برسد به آن نيازهاي اوليه يك كودك و داشتن سرگرمي‌ها و توجه‌هايي كه كودكان امروز از آن محروم نيستند. آن روزها ما براي تامين ساده‌ترين نيازهاي روزانه هم درمانده بوديم و زندگي سخت مي‌گذشت. اما حالا حتي زندگي براي كودكان در روستاهاي دوردست هم متفاوت از زندگي در آن روستايي است كه من در آن بزرگ شدم. روزگار عوض شده و جنس زندگي هم از جنس ديگري است. به همان اندازه كه مشكلات كودكي نسل ما، با نسل امروز متفاوت است، سرگرمي‌ها و خوشبختي‌هاي ما هم متفاوت است. ما ساعت‌ها با يك «يويو» سرگرم مي‌شديم؛ اسباب‌بازي‌اي كه در يك قرقره و نخ خلاصه مي‌شد. اما كودك امروز، از لحظه به دنيا آمدن در معرض تكنولوژي است؛ دستش گوشي‌هاي هوشمند را لمس مي‌كند و آرام آرام با بزرگ شدن سرگرمي‌هايش در تبلت‌ها و كامپيوترهاي مدرن امروزي جمع مي‌شود. دنياي ما از يكديگر بسيار دور است و دورتر هم مي‌شود. نيازي به گفتن هم نيست كه كودكان امروز در كنار تمام امكانات مدرني كه در دنياي جديد هر روز با سر و شكل تازه‌اي تقديم‌شان مي‌شود، يك اتفاق بزرگ را كم دارند و آن نوستالژي‌هاي دوران كودكي ما است كه هنوز با يادآوري‌شان ته دل‌مان غنج مي‌رود. اما خاصيت زندگي همين است. انسان در شرايط رشد مي‌كند، ياد مي‌گيرد و زندگي مي‌كند. شرايط امروز با گذشته، با زمان ما و با دوران كودكي ما زمين تا آسمان فرق كرده و مثل روز روشن است كه كودكي‌هاي نسل اين دوران براي ما عجايب غريبي باشد كه هيچگاه در روياها هم نمي‌ديديم. حالا اوضاع به جايي رسيده است كه با گذشت هر سال، دنيا تكان جديدي مي‌خورد و همه ‌چيزهاي سال گذشته، قديمي و از رده خارج شده به حساب مي‌آيند. در چنين زمانه‌اي و با چنين سرعتي، حتما آدم‌هاي يك دهه پيش هم توان درك آنچه به عنوان دوران كودكي نسل جديد تعريف مي‌شود را ندارند، چه برسد به ما قديمي‌ترها. اما براي اينكه بتوان كنار اين نسل جديد كه امروز در حال رشد است، قدم زد و با كودكي‌شان پيش رفت، شايد تنها يك راه، كارساز باشد؛ اينكه براي شناخت اين نسل و جهانش، به عقب برگرديم، آنها را بشناسيم و با آنها پيش برويم. من هم اگر روزي بخواهم براي اين كودكان كتابي، نوشته‌اي يا متني بنويسم، حتما همين كار را خواهم كرد؛ كمي عقب‌تر مي‌روم، آنها را مي‌شناسم و همراه‌شان پيش مي‌روم تا بتوانم به زبان خودشان با آنها سخن بگويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون