• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3929 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۳ مهر

اسحاق جهانگيري:

نمايشنامه ترامپ سرشار از بلوف بود

توان موشكي ايران قابل مذاكره‌نيست

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري اسلامي ايران در جلسه شوراي اداري آذربايجان شرقي با بيان اينكه ترامپ باور نداشت در موضوع برجام، جهان از ايران اسلامي دفاع كند، گفت: همه ديدند كه كسي براي نمايشنامه سراسر بلوف و با هدف جنگ رواني رييس‌جمهوري امريكا دست نزد. البته پيش‌تر از نطق دونالد ترامپ در مقر سازمان ملل متحد نيز كسي دفاع نكرد و در مقابل او، در سخنراني روحاني ادب و منطق و تمدن ايراني به نمايش گذاشته شد. نمايش ترامپ به صحنه آمد تا جنگ رواني عليه ملتي راه بيفتد، اما نه كسي در دنيا براي او دست زد و نه كسي در ايران ترسيد كه نشان مي‌دهد ترامپ بيش از هميشه در دنيا تنهاتر شده است.
جهانگيري افزود: موگريني نخستين كسي بود كه به سخنان ترامپ پاسخ داد و بعد از آن بيانيه كشورهاي ديگر ارايه شد كه نشان از حمايت دنيا از ايران است و دنيا پذيرفته است كه ايران به تمام تعهدات خود پايبند بوده و آن را اجرايي كرده است. تنهايي ترامپ به اين دليل است كه بي‌پايه‌تر از هميشه و بي‌ادب‌تر از هميشه سخن گفت و به پيمان‌هاي جهاني احترام نگذاشت و حتي آنقدر بدون مطالعه اسم تاريخي خليج فارس را عوض كرد و اين براي رييس‌جمهوري امريكا ننگي است كه فقط به خاطر كسب رضايت يك عده اقدام به چنين كاري مي‌كند.
جهانگيري با بيان اينكه ترامپ اصرار مي‌كند كه بين ملت و رهبري جمهوري اسلامي ايران فاصله است، گفت: او بايد بداند اگر تاكنون با هجمه‌هايي كه عليه ايران داشته و موفق نشده است، به دليل وحدت بين ملت و رهبري است و اصرار دارد بداند كدام نهاد قدرتمندتر است اما نمي‌داند كه مردم از نقش سپاه در انقلاب به خوبي آگاه هستند. سپاه به نقطه‌اي از قدرت و صلابت رسيده است كه اكنون قوت قلب كشورهاي منطقه شده و داعش در منطقه با مشورت‌ها و حضور نيروهاي مسلح ما بود كه زمينگير شده است.
معاون اول رييس‌جمهوري اضافه كرد: در مقطعي دولت‌هاي جهاني با تبليغات‌هايي كه راه انداخته بودند چهره‌اي از ايران ترسيم كرده بودند كه كشورها تصور نمي‌كردند، بتوانند با ايران كار كنند ولي ما به قدرت مديريت كشور اطمينان داشتيم و با پشتوانه رهبري قوي و ملتي قدرتمند و دولتي توانمند توانستيم وارد عرصه شويم.
جهانگيري گفت: از اين رو وارد مذاكره با شش قدرت جهاني شديم و با اتكا به توانمندي داخلي به توافقي رسيديم كه با امضاي آن هيچ كشوري در دنيا نبود كه نگويد ايران به موفقيت بزرگي دست يافت. وي اضافه كرد: برخي از كشورهاي منطقه و صهيونيست‌ها از تمام ابزارشان استفاده مي‌كنند كه طعم اين كار به كام مردم كشور ننشيند.
محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهور نيز سخنراني ترامپ در مورد برجام را فاقد « تصميم اجرايي» دانست. او همچنين استفاده ترامپ از نام جعلي براي خليج فارس را عامل افزايش وحدت ملي ايرانيان دانست.
عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور كه ديروز به سنندج سفر كرده بود نيز در جمع خبرنگاران حرف‌هاي ترامپ را نشانه ضعف او خواند. محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد نيز در يك پيام توييتري نوشت: « هرگونه اقدام احتمالي امريكا در قبال برجام با پاسخ هوشمندانه و در چارچوب منافع ملي دولت ايران روبه‌رو خواهد شد». البته عارف در مقابل استفاده از نام جعلي براي خليج فارس نيز ساكت نماند و نوشت: «سخنان از سر استيصال ترامپ درباره خليج فارس نشان داد كه براي خوش‌آمد برخي هم‌پيمانانش در منطقه از جعل و تغيير واژگان هم ابايي ندارد و اين يعني اوج حقارت.»
خليج فارس هميشه خليج فارس است
عارف تنها چهره سياسي نيست كه از ترامپ به خاطر جعل تاريخ و جغرافيا ناراحت شده است. اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور هم در اين باره گفت: «يك شخص معمولي وقتي مي‌خواهد درباره منطقه‌اي سخنراني كند حداقل سعي مي‌كند كه نام آن منطقه را ياد بگيرد اما رييس‌جمهور امريكا بر خلاف تمام اسناد معتبر بين‌المللي، خليج فارس را كه قرن‌هاست با اين نام در اسناد بين‌المللي ثبت شده است با نام جعلي به كار برده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون