• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3929 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۳ مهر

تحقق وعده رشد 20 ميليون تني توليد فولاد

گروه اقتصادي

اشتغال‌زايي يكي از اهداف اصلي دولت طي سال‌هاي اخير بوده است، در اين راستا نيز برنامه‌هاي متعددي در جهت افزايش توليد و صنعتي شدن استان‌هاي مختلف براي افزايش اشتغال‌زايي استاني در دستور كار قرار گرفت؛ موضوعي كه با رويكردهاي اقتصادي دولت شناخته مي‌شود و معاون اول رييس‌جمهور درباره آنها از راهبردهاي اساسي دولت نام مي‌برد و مي‌گويد: «دولت دكتر روحاني دو راهبرد اساسي را در پيش گرفته است و هر دو راهبرد را به طور جدي دنبال مي‌كند؛ يكي از اين راهبردها اين است كه بايد به دنيا نشان دهيم كه ما كشوري هستيم كه براي پيچيده‌ترين مسائل بين‌المللي راه‌حل داريم و قادريم از طريق گفت‌وگو و در پاي ميز مذاكره حقوق ملت ايران را به اثبات برسانيم و راهبرد دوم دولت اداره امور اقتصادي كشور به نحو مطلوب بود. دولت اطلاع دارد كه مردم از بيكاري رنج مي‌برند و وضعيت معيشتي آنها مناسب نيست. ما بايد تلاش كنيم كه اقتصاد كشور بزرگ شود و با اشتغال‌زايي و افزايش درآمد مردم، زندگي شرافتمندانه‌اي براي آنها مهيا‌سازيم.
جهانگيري كه در آيين افتتاحيه كارخانه آهن‌اسفنجي ميانه به استان آذربايجان شرقي رفته بود با بيان اينكه سال گذشته رشد اقتصادي ايران بالاي 12 درصد و بالاترين رشد اقتصادي در سطح دنيا بود، مي‌افزايد: «وقتي كه اين آمارهاي رسمي اعلام مي‌شد، عده‌اي درباره اين ارقام ترديد داشتند اما به تازگي صندوق بين‌المللي پول كه مقر آن در امريكاست اعلام كرد كه ايران در سال 2016 از رشد بالاي 12 درصد برخوردار بوده است. در سه ماهه نخست سال جاري نسبت به سه ماهه نخست سال قبل نيز رشد اقتصادي بالاي 7 درصد بوده و ايجاد شغل در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل 703 هزار نفر بوده است. متاسفانه بعضي‌ها مي‌خواهند با هر موفقيت ملت ايران مخالفت كنند و تحمل اينكه شادي و موفقيت‌هاي ملت ايران را ببينند ندارند.»
در همين رابطه دولت قصد دارد تا ميزان توليد فولاد كشور را به 55 ميليون تن برساند هدفي كه تا پيش از اين از سوي بسياري از فعالان و توليدگران بخش فولاد به ديد شك نگريسته مي‌شد و حتي برخي تصميم‌گيري‌هاي صنعتي از سوي مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز موجب شد تا موج انتقاد و اعتراض به افزايش توليد فولاد كشور بيشتر شود و كفه ترازوي نرسيدن به هدف توليدي فولاد سنگين‌تر از كفه ترازوي تحقق اهداف صنعتي باشد.
 موضوعي كه با بلاتكليف ماندن واحدهاي فولادي كه در دولت نهم با عنوان هشت طرح فولادي استارت اجرايي شدن آنها زده شده بود بيش از پيش مورد توجه قرار گرفت. اما در يكي، دو سال گذشته و با اجرايي شدن برجام و ورود سرمايه‌گذاران خارجي و تمايل براي سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي فولادي، كشور جان تازه‌اي گرفت و كمي متفاوت شد. در يكي دو سال گذشته با افتتاح كارخانه‌هاي فولادي و خودكفايي در برخي تجهيزات و بخش‌هاي فولادي استارت رسيدن به هدف بلند نظرانه توليد 55 ميليون تن فولاد زده شده است به گونه‌اي كه ديروز در آيين افتتاح كارخانه آهن‌اسفنجي ميانه ظرفيت توليد فولاد كشور از سوي معاون اول رييس‌جمهور 35 ميليون تن خوانده شد. جهانگيري در اين مراسم با يادآوري اينكه ظرفيت توليد فولاد كشور در سال 57، 570 هزار تن بود، گفت امروز ظرفيت فولاد به 35 ميليون تن رسيده و دولت براي رسيدن به ظرفيت 55 ميليون تن برنامه‌ريزي كرده است. وي با اشاره به ظرفيت بالاي توليد محصولات پتروشيمي و توسعه بنادر كشور گفت: همه اين دستاوردها در شرايطي ايجاد شده كه دشمنان ملت ايران لحظه‌اي دست از دشمني برنداشته‌اند.  جهانگيري اقتصاد مقاومتي را مهم‌ترين پروژه پيش روي كشور توصيف كرد و گفت: اقتصاد مقاومتي فقط براي دوران سخت و تحريم‌ها نيست بلكه مهم‌ترين پيام اقتصاد مقاومتي اين است كه اقتصاد كشور را به جايگاهي برسانيم كه هيچ تكانه و تنشي نتواند به آن آسيب برساند و اين راهبردي است كه به صورت جدي دنبال مي‌شود. معاون اول رييس‌جمهور با بيان اينكه برخي صنايع نظير پتروشيمي، خودرو و فولاد جزو صنايع پيشران هستند و با راه‌اندازي آنها بخش‌هاي متعدد پايين دست نيز به حركت در مي‌آيد افزود: كشور مملو از استعدادها و ظرفيت‌هاي فراوان براي راه‌اندازي صنايع پيشران است. ايران بهترين ذخاير سنگ آهن را دارد و نخستين كشور از نظر ذخاير گازي است و گاز در واحدهاي توليد فولاد مي‌تواند نقش ماده اوليه را ايفا كند و از اين طريق آهن‌اسفنجي توليد شود. وي با يادآوري توانمندي و تخصص نيروي انساني كشور گفت: ايران در همه رشته‌هاي صنعتي و به خصوص فولاد بهترين و قوي‌ترين متخصصين را دارد و واحدهاي توليد آهن‌اسفنجي كه تاكنون توسط يك شركت امريكايي احداث مي‌شد و دانش فني اين صنعت متعلق به امريكا بود، امروز واحد احياي مستقيم و توليد آهن‌اسفنجي با اتكا به توان داخلي ساخته شده و دانش فني آن نيز در اختيار ايران قرار دارد؛ ضمن آنكه 90 درصد تجهيزات نيز در داخل كشور تامين مي‌شود. معاون اول رييس‌جمهور از تلاش‌هاي قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا (ص) تشكر كرد و افزود: اينكه برخي مي‌گويند دولت اقتصاد را به سپاه داده سخني جفا و غيرمنصفانه است چرا كه دولت به ميزاني كه بخواهد پروژه‌ها و طرح‌ها را در اختيار سپاه قرار مي‌دهد. البته سپاه و قرارگاه سازندگي از توانمندي خوبي برخوردار است و قرارگاه سازندگي مجموعه‌اي متعلق به ملت ايران است كه قادر است كارهاي بزرگي انجام دهد و دولت نيز نمي‌تواند اين توانمندي و ظرفيت را ناديده بگيرد.
عوارض صادراتي را اصلاح كنيد
در اين مراسم وزير صنعت، معدن و تجارت هم با تاكيد بر اينكه در تلاش هستيم تا مصرف سرانه فولاد را در كشور ارتقا دهيم، گفت: ستاد عالي پيگيري مسائل فولاد همه طرح‌هاي فولادي كشور را به دقت مورد پيگيري جدي قرار مي‌دهد تا به نتايج مطلوب و اهداف تعيين شده دست پيدا كنيم. صادرات محصولات فولادي از برنامه‌هاي مهم دولت است و براي اينكه بتوانيم به هدف‌گذاري انجام شده براي توليد 55 ميليون تن فولاد در كشور دست پيدا كنيم بايد حداقل 15 ميليون تن صادرات فولاد داشته باشيم؛ ضمن آنكه اصلاح عوارض صادراتي براي دستيابي به ارزش افزوده بالاتر نيز امري ضروري است كه به حمايت جدي دولت نياز دارد.
محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: ملت ايران پايدار خواهد ماند حتي اگر ترامپ رييس‌جمهوري امريكا با همه قدرت و توان خود به ميدان بيايد. سپاه بازوي توانمند نظام و ملت ايران براي اداره كشور بوده و همچنان به آن تكيه خواهيم زد. همان‌طور كه امام راحل فرمودند اگر سپاه نبود كشور هم نبود ما نيز با پيروي از فرامين امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب از اين نهاد مقدس حمايت خواهيم كرد.
 محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن وتجارت گفت: برنامه رسيدن به ظرفيت 55 ميليون تن ظرفيت فولاد تا افق 1404 بر اساس پيوست‌هاي سند چشم‌انداز در دستور كار ما است. در دولت يازدهم پيشرفت‌هاي خوبي در عرصه فولاد به دست آمد كه از 23 ميليون تن توليد فولاد خام در سال 92 به حدود 31 ميليون تن در پايان سال 95 رسيديم. صادرات فولاد از جمله برنامه‌هاي مهم دولت دوازدهم است و اين در حالي است كه ميزان صادرات فولاد در 5 ماهه اول 96 نسبت به 5 ماهه اول 95 بيش از 40 درصد رشد داشت كه اين نويدي براي صنعت فولاد كشور است. تلاش مي‌كنيم با استفاده از تمامي فرصت‌هاي موجود مانند دسترسي به آب‌هاي آزاد و موقعيت جغرافيايي و با كيفي كردن محصولات و افزايش رقابت‌پذيري، حرف‌هاي جديدي در اين عرصه بزنيم كه از سال 96 اين مهم را در دستور كار قرار داديم.
سال 92 تا 96 نقطه اوج تلاش در جهت تامين توازن چرخه فولاد
وزير صنعت، ‌معدن و تجارت با اشاره به تلاش دولت يازدهم براي برقراري توازن در چرخه فولاد يادآور شد: از سال‌هاي 92 تا 96 بيشترين تلاش براي تامين توازن در چرخه فولاد از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد كه در همين راستا سطح فعاليت‌هاي گندله‌سازي با حمايت دولت تا 90 درصد افزايش يافت و سطح فعاليت‌هاي نورد از 26 درصد رشد تجاوز نكرد تا توازن منطقي در توليد به دست آيد. عدم توازن در چرخه توليد فولاد يكي از مهم‌ترين مشكلات حوزه فولاد كشور است كه به اين موضوع در يك دوره‌اي بي‌توجهي شده و هم‌اكنون در تامين منابع اصلي مانند گندله، كنسانتره، سنگ آهن، آهن‌اسفنجي، شمش و فولاد داراي ظرفيت متوازن نيستيم و تلاش مي‌كنيم با ايجاد مشوق براي سرمايه‌گذاران آنها را به سمت راه‌اندازي كارخانه‌هاي كنسانتره و گندله آهن براي ايجاد ارزش افزوده در دولت دوازدهم هدايت ‌كنيم.
افزايش توليد سنگ آهن به 75 ميليون تن
 وزير صنعت، ‌معدن و تجارت در ادامه مراسم افتتاح فولاد ميانه گفت: در توليد سنگ آهن از حدود 63 ميليون تن در سال 92 به 75 ميليون تن توليد در حال حاضر رسيديم اما براي دسترسي به 150 ميليون تن توليد سنگ آهن در كشور راه درازي در پيش داريم. با افتتاح طرح‌هاي فولادي تا پايان امسال 20 ميليون تن به ظرفيت فولاد كشور اضافه خواهد شد و با جديت تعريف پروژه‌هاي جديد فولاد خام به خصوص در سواحل بندرعباس و مكران را نيزدر دستور كار داريم.  شريعتمداري تاكيد كرد: در اصلاح تعرفه‌هاي زنجيره توليد فولاد و عوارض صادراتي براي رسيدن به ارزش افزوده بيشتر و همچنين تامين زيرساخت‌هاي لازم براي صنعت فولاد مانند آب، برق و ريل، نيازمند حمايت دولت دوازدهم هستيم و به همت، پايمردي و تلاش نيروهايي كه دل در گرو جمهوري اسلامي دارند تمامي مشكلات اساسي از جلوي راه برداشته خواهد شد.

 

بايد متحد و منسجم باشيم

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور همچنين در مورد گفته‌هاي اخير ترامپ نيز گفت: مهم‌ترين كاري كه بايد در برابر شيطنت‌هاي امريكا در پيش بگيريم اين است كه بايد در داخل كشور منسجم و متحد باشيم تا در اين شرايط مديريت كشور با روحيه، شجاعانه و با جسارت تصميمات كارشناسانه و علمي اتخاذ كند. مشخص بود كه سخنان ترامپ از روي عصبانيت است چرا كه او در زمان تبليغات رياست‌جمهوري سخناني گفت اما بعدا با واقعيت‌هاي اداره كشور و مسائل بين‌المللي روبه‌رو شد و متوجه شد كه تمام سخناني كه براي اخذ رأي از مردم به زبان آورده با واقعيت‌ها مغاير است. وي با اشاره به اعتراض‌هاي ترامپ به دولت پيش از خود تصريح كرد: ترامپ به دولت پيش از خود انتقاد مي‌كرد كه داعش ايجاد كردند و 7 هزار ميليارد دلار پول امريكا را در منطقه خاورميانه هزينه كردند. ترامپ معتقد بود كه امريكا در جريان برجام در مقابل ايران عقب‌نشيني كرده و مي‌گفت كه اگر من رييس‌جمهور شوم خيلي كارها انجام خواهم داد و اكنون كه مدتي از رياست‌جمهوري او سپري شده، هيچ حرف منطقي از او شنيده نشده و كسي جز نفرت، تهمت، بدبيني، دروغ و توهين حرف ديگري از او نشنيده است.
معاون اول رييس‌جمهور سخنان ‌جمعه‌شب گذشته ترامپ را تكرار اتهامات ناروا، ناصحيح و دروغ نسبت به ملت ايران كه ملتي متمدن، تاريخ ساز و اثرگذار در تمدن جهاني هستند، دانست و خاطرنشان كرد: يك شخص معمولي وقتي مي‌خواهد درباره منطقه‌اي سخنراني كند حداقل سعي مي‌كند كه نام آن منطقه را ياد بگيرد اما رييس‌جمهور امريكا بر خلاف تمام اسناد معتبر بين‌المللي، خليج فارس را كه قرن‌هاست با اين نام در اسناد بين‌المللي ثبت شده است، با نام جعلي به كار برده است.
جهانگيري با يادآوري ياوه‌گويي و اظهارنظر ترامپ درباره رابطه ملت ايران با نظام و رهبري گفت: ملت ايران در طول 37 سال پس از انقلاب اسلامي، بر اساس باورهايي عميق توانسته‌اند با وجود مخالفت‌هاي قدرت‌هاي بزرگ و به خصوص امريكا، مسير خود را به خوبي طي كند كه در رأس اين باورها رابطه صميمانه ملت و مقام معظم رهبري بوده است.
وي همچنين با اشاره به اظهارنظر مغرضانه ترامپ درباره سپاه پاسداران اظهار داشت: سپاه از جمله نهادهايي است كه با تمام وجود ايستادند و از نظام و ملت دفاع كردند. مگر ملت ايران فراموش مي‌كند كه سپاه در دوران دفاع مقدس چه نقشي داشته است. دشمنان ملت ايران داعش را ايجاد كردند كه امنيت ايران را به خطر بيندازد اما سپاه ايستادگي كرد و امنيتي مثال زدني در ايران برقرار ساخته است.
معاون اول رييس‌جمهور خطاب به سران امريكا تصريح كرد: تصور مي‌كنيد كه با چند سخن دروغ مي‌توانيد در مسائل ايران تاثير بگذاريد و به رابطه مستحكم ملت و رهبري نظام آسيب برسانيد؟ملت ايران، ملتي به تمام معنا مستقل است و از استقلال سياسي، فرهنگي و اقتصادي برخوردار است و با عزم و اراده محكم خود به الگويي تبديل شده كه مي‌توان از كشورهاي ديگر مستقل بود و در مسير توسعه حركت كرد. البته شما قلدر و زورگو هستيد و گاهي مي‌توانيد زور بگوييد اما اينكه چقدر زورگويي شما اثرگذار خواهد بود را بايد بعدا بررسي كنيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون