• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3938 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳ آبان

محسن هاشمي :

نمي‌توانيم بر عملكرد مالي شهرداري نظارت كنيم

گروه اجتماعي| ديروز و در جلسه علني شوراي شهر تهران بار ديگر موضوع نظارت بر عملكرد مالي شهرداري تهران از همان ابتداي جلسه با سخناني كه رييس شورا در اين زمينه كرد، دوباره مطرح شد. محسن هاشمي‌رفسنجاني با بيان اينكه شوراي شهر تهران كه نهادي 20 ساله است، وظيفه سياستگذاري و نظارت و فعاليت مديريت شهري را برعهده دارد، گفت: تا پيش از تشكيل شوراهاي اسلامي شهر و روستا، نهاد مديريت شهري منتسب به وزارت كشور بود و مانند ساير دستگاه‌هاي منتسب به دولت، تحت نظارت مجلس شوراي اسلامي قرار داشت.

رييس شوراي شهر تهران، ري و تجريش اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي جهت نظارت بر عملكرد دستگاه‌هاي تحت نظارت خود علاوه بر ابزارهاي سوال و استيضاح، عملكرد مالي دستگاه‌هاي تحت بودجه عمومي كشور را از طريق ديوان محاسبات بررسي مي‌كند. هاشمي‌ افزود: البته اين ديوان در گذشته با تاخيري چندساله عملكرد دستگاه‌ها را در راستاي بودجه مصوب بررسي مي‌كرد كه امروز به صورت روزآمد اين عملكرد را بررسي و در صورت انحراف در تخصيص و استفاده از بودجه به آنها تذكر مي‌دهد. بعد از پايان سال نيز گزارش تفريغ بودجه و حسابرسي دستگاه‌هاي دولتي را ارايه كرده و تخلفات و انحرافات را پيگيري مي‌كند.

وي در ادامه با ذكر اينكه، نهاد شوراي شهر تاكنون فاقد اين ابزار نظارتي بوده است، گفت: به عنوان مثال در سال‌هاي اخير كه حسابرسي از عملكرد شهرداري تهران و سازمان‌ها و شركت‌هاي وابسته به آن انجام مي‌شده تنها ابزار شورا براي پيگيري تخلفات، اعلام به مجمع عمومي آن دستگاه بوده است. وي سپس با طرح سوالي خطاب به اعضا گفت: حالا، شورا بايد مشخص كند آيا مي‌خواهد ابزاري نظارتي، نظير ديوان محاسبات را براي نظارت بر عملكرد مديريت شهري ايجاد كند يا خير؟ يا اينكه مي‌خواهد بررسي عملكرد مديريت شهري را نيز به ديوان محاسبات مجلس واگذار كند؟ شايد هم نظر شما اعضا اين باشد كه معاونت برنامه‌ريزي و پايش شورا را براي انجام اين وظيفه فعال كنند؟

هاشمي‌ با بيان اينكه يكي از 4 راهكار فوق يا روش‌هاي ديگر بدون انجام مطالعات جامع امكان‌پذير نيست، گفت: پس از اين تصميم راهبردي، مي‌توان در مورد بررسي تخلفات احتمالي دوره‌هاي قبلي مسووليت شورا، يعني شهرداران 20 سال گذشته نيز تصميم‌گيري كرد.

محسن هاشمي در حاشيه شانزدهمين جلسه شورا در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه صبحگاهي اعضاي شورا با نجفي شهردار تهران گفت: در اين جلسه موارد و مسائل مختلفي مطرح شد كه از آن جمله مي‌توان به تشكيل ستادي براي درآمدهاي شهرداري تهران اشاره كرد.

 

دانش‌آموزان تهراني به دوستان‌شان بيش از خانواده اعتماد دارند

ديروز همچنين شوراي شهر ميزبان مديركل آموزش و پرورش تهران بود تا اعضا از چند و چون وضعيت مدارس شهرشان مطلع شوند. عباسعلي باقري در ابتداي گزارش خود با اشاره به آسيب‌هاي اجتماعي موجود در سطح مدارس پايتخت، گفت: در حال حاضر رفتار پرخطر در ميان پسران ما در مقطع متوسطه اول 7/19 درصد است. خشم بالا در ميان دخترهاي ما 6/19 درصد است كه اين ارقام نشان مي‌دهد وضعيت خوبي وجود ندارد. حدود 66 درصد از دانش‌آموزان ما در پاسخ به اين سوال كه اگر مشكلي براي شما پيش بيايد چه كسي به شما كمك خواهد كرد به جاي خانواده، همسالان و دوستان خود را معرفي كردند كه اين نشان از اين دارد كه بچه‌هاي ما نقش خانواده را كمرنگ مي‌بينند.

وي به وجود 4 هزار و 89 مدرسه در شهر تهران اشاره كرد و افزود: اين مدارس شامل مدارس دولتي و غيردولتي هستند كه از اين ميان 18 درصد دانش‌آموزان شهر تهران در مدارس غيردولتي مشغول به تحصيل هستند. در شهر تهران حدود يك ميليون و 82 هزار و 136 دانش‌آموز مشغول به تحصيل هستند و در مقابل 58 هزار و 967 نفر كاركنان مجموعه آموزش و پرورش شهر تهران را تشكيل مي‌دهد. اين در حالي است كه در چهار سال آينده قريب به 25 هزار نفر از همكاران ما در آموزش و پرورش بازنشسته مي‌شوند و سالي كمتر از 1000 نفر به مجموعه وارد مي‌شود. ظرف چهار سال آينده يكي از آسيب‌هاي اساسي ما همين موضوع است كه اميدواريم حل و فصل شود.

وي به اينكه در شهر تهران 700 مدرسه در بافت فرسوده قرار گرفته‌اند كه با كوچك‌ترين آسيبي فرومي‌ريزند و يك‌هزار مدرسه مقاوم‌سازي مي‌خواهد، تاكيد كرد: در سال 1400 در مقطع ابتدايي به 264 مدرسه جديد نياز خواهيم داشت. امروز در شهر تهران 73 درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتي و 18 درصد در مدارس غيردولتي مشغول به تحصيل هستند. همچنين تعدادي مدارس خاص ديگر نيز در اين شهر فعاليت مي‌كنند. 25 درصد دانش‌آموزان ما در شهر تهران در مقطع متوسطه 16 درصد در نظري و پنج درصد در فني و حرفه‌اي و كار و دانش مشغول به تحصيل هستند اما شهر تهران يكي از فقيرترين شهرها به لحاظ فضاي آموزشي است. بيشتر دانش‌آموزان ما در اين شهر در كلاس‌هاي 33 تا 37 نفره حضور دارند.

باقري در خصوص سرويس مدارس نيز گفت: بايد از شهرداري تهران و مصوبه‌اي كه توسط شوراي اسلامي شهر تهران ابلاغ شد، تشكر كنم كه سرويس مدارس استثنايي را متقبل شد. بچه‌هاي معلول و كم‌توان ما در اين حوزه خدمت مناسبي را دريافت كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون