• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3939 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ آبان

«ائو» را روي پرده گروه هنر و تجربه ببينيد

تجربه‌اي متفاوت از مرگ در سينما

الهام نداف

 

«سايه» كه به خاطر ازدواج، از شش سال پيش ارتباطش با خانواده‌ قطع شده است، زماني به خانه‌ پدري مي‌رسد كه ماموران دانشگاه علوم پزشكي، جسد پدرش را، براساس وصيت او به اتاق تشريح منتقل مي‌كنند. اما دختر نمي‌تواند با اين وصيت نامتعارف كنار بيايد و اين تازه آغاز ماجراست.
اصغر يوسفي‌نژاد داستان نخستين فيلم بلند سينمايي‌اش را با ضربه مهلك «مرگ» پيش مي‌برد؛ مرگي كه قرار است گره اصلي داستان را بسازد و در ادامه پرده از اصرارهاي دختر براي كالبد شكافي نشدن جسد پدرش بردارد. كارگردان كه خود آذري است، «ائو» را در 47 سالگي ساخته است. او پيش از اين كارمند صداوسيماي تبريز بوده و كارش را از مطبوعات سينمايي و صفحه معرفي كتاب مجله گزارش فيلم و ماهنامه فيلم در دهه هفتاد شروع كرده است. يوسفي‌نژاد پيش‌از ساخت اين اثر سينمايي، چند فيلم مستند و كوتاه و دو فيلم تلويزيوني در كارنامه كاري خود داشت و در نهايت تصميم گرفت در رونمايي از نخستين فيلم سينمايي‌اش، متفاوت عمل كند. بزرگ‌ترين تفاوت اين فيلم، استفاده كارگردان از بازيگران بومي و به كار بردن زبان آذري است. يوسفي‌نژاد بي‌ترس و واهمه از ديده نشدن، همه انرژي خود را صرف داستان كرد و همين هم برگ برنده «ائو» است.
فيلم با تركيبي از بازيگران تئاتر منطقه آذربايجان و نابازيگر در تبريز ساخته‌شده و انتخاب جغرافيا و استفاده از زبان تركي، سهم بسزايي در باورپذيري فيلم دارد. اما اين نقاط مثبت از زاويه ديگر مي‌تواند فهم داستان «ائو» را تا انداز‌ه‌اي سنگين كند. انتخاب يك فضاي پرتنش، بازي‌هاي ناتوراليستي، پلان‌هاي طولاني و دنبال كردن زيرنويس فارسي كار را براي مخاطب سخت مي‌كند. اين سختي اما با دنبال كردن داستان، شيرين مي‌شود و يوسفي‌نژاد از انتخاب‌هايش راضي است: «يك‌بخشي از اين انتخاب ريسك است، اما صد درصد نيست. من سال‌هاست پتانسيل جايي كه زندگي مي‌كنم را مي‌شناسم و با اعتماد به سراغ دوستان رفتم. در كارهاي تلويزيوني كه انجام دادم هم غالبا با زبان فارسي كاركرده و از بازيگران حرفه‌اي بهره گرفتم، اما اين كار با يك شناخت بود و تنها از اين منظر ريسك است كه مقبوليت آن در بدنه سينما به چه شكل است كه خوشبختانه از آن سمت نيز با استقبال مواجه شد.»
«ائو» نخستين بار در بخش ملي سي و پنجمين جشنواره فيلم فجر رونمايي شد و توانست نظر منتقدان و اهالي رسانه را به خود جلب كرد. علاوه بر اين يوسفي‌نژاد اين شانس را داشت تا فيلم خود را در جشنواره جهاني فجر در معرض ديد مخاطبان و مهمانان خارجي قرار دهد. برگزيده شدن به عنوان اثر برتر سي و پنجمين جشنواره جهاني فيلم فجر و دريافت جايزه «خلاقيت و استعداد درخشان» از يازدهمين جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران، تنها بخشي از افتخارآفريني «ائو» است. اين فيلم با بازي محدثه حيرت، رامين رياضي، غلامرضا باقري، صديقه درياني، نرجس دل‌آرام، پريناز پاشازاده و... علاوه بر نمايش در ايران، برنامه‌ حضور در جشنواره‌هاي بين‌المللي را نيز دارد. علاقه‌مندان به سينما و فيلم‌هاي تجربي در تهران مي‌توانند پنجشنبه چهارم آبان، ساعت 20:30 در سينما فرهنگ يا ساعت 16 در پرديس كورش به تماشاي «ائو» بنشينند. اين فيلم علاوه بر تهران امروز ساعت 17:15 در پرديس هويزه مشهد، ساعت 19 در سينما سوره شهر اصفهان، پرديس گلستان شيراز و تماشاخانه پارس كرمان و همچنين ساعت 17 در سينما هنروتجربه بابل روي پرده مي‌رود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون