• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3939 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ آبان

مرور خاطرات كودكي در خانه هنرمندان

سحر طاعتي

 

همه دهه شصتي‌ها خاطرات مشتركي از كارتون‌هاي دوره كودكي خود دارند؛ كارتون‌هايي كه در تاريخ تلويزيون براي‌شان ماندگار شده است، به گونه‌اي كه با شنيدن نخستين موتيوهاي موسيقي تيتراژ، عكس‌هاي شخصيت‌هاي كارتون‌ها نه تنها اسم كارتون بلكه شخصيت‌ها و داستان آن انيميشن براي‌شان زنده مي‌شود؛ شخصيت‌هايي چون حنا، كوزت، ژان والژان، پرين، انريكو، فرانچي، كپل، نارنجي، سرمايي و...
اما اين روزها نبود شخصيت‌هاي ماندگار در انيميشن براي نسل جديد، گويي به حسرتي تبديل شده است؛ غافل از اينكه، انيماتورهايي كه در گوشه استوديوي خود مشغول ساخت شخصيت‌هاي كارتوني‌اند كه شايد چيزي كمتر از كارتون‌هاي دوره دهه 60 نداشته باشند. آنها در سكوت و خلوت خود انيميشن مي‌سازند و با وجود راه‌يابي برخي از آنها به ليست بلند اسكار و گرفتن جوايزي از جشنواره‌هاي داخلي، تنها برخي از آنها راهي شبكه‌هاي تلويزيوني كودك مي‌شوند.
يكي از اين گروه‌ها استوديو گنبد كبود است كه اين روزها براي نشان دادن خودشان در قاب‌هاي كوچك و بزرگ به گالري نامي خانه هنرمندان رفته‌اند، با رنگ و لعابي كه چشم هر بيننده‌اي را به خود جلب مي‌كند. اين آثار در مواجه با مخاطب شعار 10 سال روند توليدشان را يادآور مي‌شوند: «ما خاطره مي‌سازيم».
در اين نمايشگاه 40 اثر از مراحل اوليه توليد انيميشن‌، مانند استوري‌برد، طراحي‌شخصيت و ايده‌هاي اوليه بصري از توليدات اين استوديو به نمايش درمي‌آيد.
روبي، پيلگون، جوجه، تاتا، تاتي، استريپي‌، آقا طلا، هاپي، كيج كا و... كه هر كدام شخصيت‌هاي خاص انيميشن‌هاي استوديو گنبد كبود هستند، بازي‌شان با موسيقي درآميخته و قرار است كه خاطراتي را براي نسل جديد و قديم بسازند.
در واقع اين تابلوها كه استوري برد، طراحي شخصيت و ايده‌هاي اوليه بصري را دربردارد، بازگو‌كننده جريان پوياي انيميشن‌سازي در ايران است؛ جرياني كه شايد رسانه ملي كمترين توجه را در بخش توليدات كودك به
آن نشان مي‌دهد؛ هرچند كه 7 قسمت كارتون «روبي و جوجه‌ها» نوروز امسال از تلويزيون پخش شد، اما جاي خالي چنين كارتون‌هايي در برنامه‌هاي كودك خالي است.
استوديو گنبد كبود جوايز متعددي در جشنواره‌هاي مختلف كسب كرده است كه مي‌توان به جايزه بهترين متحرك‌سازي از جشن خانه سينما و دو جايزه بخش ملي و بين‌المللي بهترين اثر تلويزيوني دهمين جشنواره پويانمايي تهران اشاره كرد.
امروز پنجشنبه 4 آبان،‌ آخرين روز بازديد از نمايشگاه استوديو گنبد كبود است كه درخانه هنرمندان برپا شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون