• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3939 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۴ آبان

همكاري مشترك شاملو و شهبازيان دوباره بازنشر شد

مهمان «كاشفان فروتن شوكران»

ندا آل طيب

 

«... كاشفان چشمه/ كاشفان فروتن شوكران/ جويندگان شادي/ در مجري آتش‌فشان‌ها/ شعبده‌بازان لبخند/ در شبكلاه درد/ با جا پايي ژرف‌تر از شادي/ در گذرگاه پرندگان/ در برابر تندر مي‌ايستند/ خانه را روشن مي‌كنند/ و مي‌ميرند»
طنين آن صداي جادويي كه بي‌شك هديه‌اي بود خداوندي، همچنان در گوش ماست و يكي از بي‌شمار خاطره‌هاي مشترك‌مان. مهم نيست چند ساله باشيم، مهم نيست در كدام شهر زيسته باشيم، مهم نيست در گردهمايي‌هاي خياباني حضور داشته‌ايم يا بيشتر خلوت نشين بوده‌ايم... تنها اگر شعر دوست داشته باشيم، حتما دست‌كم قطعاتي از آلبوم «كاشفان فروتن شوكران» را به ياد داريم، مهم نيست كه دغدغه اجتماعي و جنبش‌هاي دانشجويي را داشته باشيم يا چندان در قيد و بند اين مسائل نباشيم، اگر لحظه‌اي دل‌مان به لرزش آمده باشد و شوقي عاشقانه در وجودمان زبانه كشيده باشد، «كاشفان فروتن شوكران» را زمزمه كرده‌ايم كه احمد شاملو در اين مجموعه براي هر كسي تحفه‌اي دارد؛ از فريادهاي اعتراضي و دانشجويي تا نجواهاي عاشقانه: «... آه پيش از آنكه در اشك غرقه شوم/ از عشق/ چيزي بگو... »
شاعري كه نام هنري «الف. بامداد» را برگزيده بود، با اين مجموعه هم اعتراض‌هاي جواني‌مان را همراهي كرد و هم تنهايي‌هاي عاشقانه‌مان را آهنگين ساخت.
جوانان و نوجوانان ديروز حتما نوار كاستي را به ياد دارند كه به نام «كاشفان فروتن شوكران» كه با صداي احمد شاملو و موسيقي فريدون شهبازيان منتشر شده بود و حالا اين آلبوم ديگر بار منتشر شده و در واقع باز نشر شده است. در چند روز اخير اين آلبوم با نام «كاشفان فروتن شوكران ۱» از سوي موسسه فرهنگي هنري «ني داوود» باز نشر شده است. اين آلبوم كه در اين سال‌ها چندين بار باز نشر شده است، بردارنده مجموعه‌اي از بهترين شعرهاي شاملوست؛ از اشعار سياسي و اجتماعي تا عاشقانه و در مجموع شامل ۱۷ قطعه است با نام‌هاي «از مرگ»، «كيفر»، «از زخم قلب آبايي»، «مرگ وارطان»، «عشق عمومي»، «ساعت اعدام»، «از عموهايت»، «مرثيه»، «خطابه تدفين»، «با چشم‌ها... »، «شبانه ۱»، «شبانه ۲»، «سرود ابراهيم در آتش»، «ميلاد»، «شكاف»، «من مرگ را... » و «عاشقانه» كه از طريق «ريتمو» در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
احمد شاملو علاوه بر دكلمه شعرهاي خودش، تعدادي از اشعار شاعران كلاسيك را هم خوانش كرده بود. او كه دلبسته مولانا و حافظ بود، مجموعه‌اي از شعرهاي اين دو شاعر را دكلمه كرد و در اين ميان از خيام هم غافل نشد و رباعي‌هاي او را نيز اجرا كرد و دكلمه همين رباعي‌ها، همكاري ديگر شاملو و شهبازيان را رقم زد. آنان در مجموع در سه آلبوم شعر و موسيقي همكاري داشتند؛ رباعيات خيام (با صداي محمدرضا شجريان و دكلمه شاملو)، «كاشفان فروتن شوكران ۱ و ۲» (دكلمه و اشعار احمد شاملو).  هجده سالي مي‌شود كه جمع بزرگي از هنرمندان و علاقه‌مندان، احمد شاملو را در آرامگاه امامزاده طاهر كرج به خاك سپردند اما گذر ساليان بار ديگر براي حاضران و غايبان آن روز تابستاني ثابت كرد كه «تنها صداست كه مي‌ماند» و حالا بازنشر آلبوم شعر و موسيقي «كاشفان فروتن شوكران 1» مجالي خواهد بود براي ما تا در گير و‌ دار ازدحام و شلوغي‌هاي روزمره دمي بياساييم و در روزهاي پاياني هفته گوش‌مان را به مهماني مشترك شاملو و شهبازيان دعوت كنيم آن هم در روزهاي رنگين پاييزي حتي گيرم كه اين پاييز هنوز چندان هم رنگ و رخ خزان نداشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون