• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3956 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۲۵ آبان

گزارش «اعتماد» از مشكلات تيم‌هاي فوتبال ايران با الزامات AFC

واعظ آشتياني: نيازمند رنسانس مديريتي هستيم

گروه ورزش

پس از كش و قوس‌هاي فراوان و فشار كنفدراسيون فوتبال آسيا براي دريافت مجوز حرفه‌اي از سوي باشگاه‌هاي ايراني در نهايت مدارك سه باشگاه به AFC ارسال شد اما در اين ميان شبهات زيادي پيرامون پرداخت نشدن بدهي اين باشگاه‌ها وجود دارد چرا كه اين قضيه قوت مي‌گيرد كه شايد باز هم مسوولان فوتبال ايران براي دريافت مجوز حرفه‌اي به جاي تسويه‌حساب‌هاي مالي باشگاه‌ها دست به سند‌سازي زده‌اند. حدود دو ماه و نيم كش‌و‌قوس بر سر الزامات AFC در باشگاه‌هاي ايراني در فوتبال ايران وجود داشت؛ مساله‌اي كه يكي از مهم‌ترين موضوعات آن تسويه حساب‌هاي مالي با طلبكاران بود. با وجود اينكه باشگاه‌هاي ايراني غالبا ميلياردها تومان به مربيان و بازيكنان مختلف بدهكار هستند، اما هر ساله مديران فوتبال ايران به تهيه اسنادي مالي، تراز باشگاه‌ها را طوري به AFC ارسال مي‌كردند كه نشان مي‌داد اين باشگاه‌ها هيچ كدام بدهكار نيستند اما امسال كنفدراسيون فوتبال آسيا كه از اين سندسازي‌ها مطلع شده بود فشار زيادي بر فدراسيون فوتبال وارد كرد تا اين فدراسيون سخت‌گيري بيشتري نسبت به رعايت كردن قوانين AFC از سوي باشگاه‌ها داشته باشد. با وجود اينكه چندين و چند نوبت مهلت از سوي AFC به باشگاه‌هاي ايراني داده شد تا مدارك خود را كه مهم‌ترين آن تسويه‌حساب‌هاي مالي بود ارايه كنند اما هر دفعه به خاطر مشكلاتي كه وجود داشت اين باشگاه‌ها نمي‌توانستند رضايت طلبكاران خود كه عمدتا خارجي بودند را جلب كنند اما در نهايت وزارت ورزش و جوانان طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد با حذف نفت تهران از ليگ قهرمانان آسيا، استقلال، پرسپوليس و تراكتورسازي بدون مشكل مدارك خود را به AFC ارسال كرده‌اند و نگراني درباره حذف اين سه باشگاه وجود ندارد. اين در حالي است كه اين وزارتخانه توضيح دقيقي درباره نحوه پرداخت بدهي‌هاي اين باشگاه‌ها ارايه نكرده است.

شايد در نگاه اول خودمان را مجاب كرده و اين حرف را باور كنيم كه وزارت ورزش و جوانان مساله بدهي باشگاه‌ها را حل كرده اما با گذشت زمان مشخص شد فقط مساله بدهي مربيان و بازيكنان خارجي حل شده اما افراد زيادي هنوز از باشگاه‌هاي ايراني علي‌الخصوص استقلال و پرسپوليس طلبكار هستند بطوري كه اميرحسين صادقي كه چند سالي از استقلال طلبكار بود با ارسال شكواييه‌اي به AFC رسما خواستار دريافت مطالباتش شد. حال به خاطر ارسال اين نامه مشخص شد كه مساله بدهي باشگاه‌ها چندان هم رتق و فتق نشده است.

براي بررسي بيشتر اين مساله با اميررضا واعظ‌آشتياني كه سابقه مديريت در باشگاه استقلال را دارد، همكلام شديم تا بيشتر پيرامون اين مساله با او صحبت كنيم.

 

مدارك مورد نياز جهت دريافت مجوز حرفه‌اي باشگاه‌هاي ايراني به AFC ارسال شد كه يكي از آن مدارك تسويه حساب مالي با طلبكاران بود اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد هنوز باشگاه‌هاي بزرگ تهراني با طلبكاران ايراني خود تسويه حساب نكرده‌اند. فكر مي‌كنيد تا چه زماني باشگاه‌هاي ما دست به سندسازي بزنند؟

براي بدهي باشگاه‌ها ابتدا بايد بررسي كنيم و ببينيم چه اتفاقي رخ داده كه باشگاه‌هاي ايراني بدهكار شده‌اند؟ من فكر مي‌كنم مساله دو دليل عمده دارد. يكي از آنها اين است كه وزارت ورزش و جوانان با وجود اينكه اعلام شده باشگاه‌ها بايد بر اساس قوانين تجارت اداره شوند و هيات‌مديره و بازرس قانوني داشته باشند، اما اين اتفاق رخ نداده و باشگاه‌هاي ايراني بدون اينكه مشخص شود دقيقا چقدر درآمد داشته‌اند و چقدر بدهكار بوده‌اند، به كارشان ادامه مي‌دهند. بايد از همان ابتدا بررسي مي‌كرديم و مي‌ديديم باشگاه‌هاي ما چقدر سود و زياد دارند و آيا ترازنامه مالي آنها مثبت است. لذا هيچ كدام از باشگاه‌هاي ايراني اين رويه را انجام ندادند اما درباره نكته دوم بايد بگويم فدراسيون فوتبال در قبال باشگاه‌ها به وظيفه قانوني خود عمل نكردند. فدراسيوني كه به صورت باز اداره شده هميشه نسبت به باشگاه‌ها نگاهي منفعت‌طلبانه داشته است. در صورتي كه فدراسيون فوتبال يكي از وظايفش اين است كه در حال حاضر كه فوتبال ما حرفه‌اي شده است، سالانه گزارش عملكرد و همين طور نتيجه بررسي مجامع را اخذ كند تا ببيند وضعيت باشگاه‌ها چگونه است. اما متاسفانه همانطور كه گفتم رفيق‌بازي و باندبازي اجازه نمي‌دهد اين اتفاق رخ دهد. بازيكنان و مربياني كه از باشگاه‌ها طلبكار بودند دست‌شان به هيچ جا نمي‌رسد چرا كه كميته انضباطي الزامات مشخصي براي پرداخت بدهي باشگاه‌ها ندارد.

البته مربيان و بازيكنان خارجي كه به مجامع خارجي شكايت مي‌كنند به راحتي به حق‌شان مي‌رسند.

بله، درست است. به خاطر اينكه فيفا و AFC قاطع برخورد مي‌كنند و با كسي تعارف ندارند اما در ايران كميته انضباطي برخورد قاطعي انجام نمي‌دهد و به همين خاطر مربيان و بازيكنان ايراني نمي‌توانند به حق‌شان برسند. متاسفانه برخي از دوستان سرشان را زير برف كرده‌اند و نمي‌بينند. در اين دنيا كه رسانه حرف اول را مي‌زند، همه از همه‌چيز خبر دارند. فكر مي‌كنند با سندسازي مي‌توانند به AFC دروغ بگويند.

حالا كه دولت قصد دارد بدهي باشگاه‌ها را پرداخت كند، فكر مي‌كنيد مشكلات حل مي‌شود؟

ما به يك رنسانس مديريتي نياز داريم. تا زماني كه اين رنسانس مديريتي شكل نگيرد و اين قضيه ادامه داشته باشد باز هم شاهد مشكلات موجود خواهيم بود. دولت مي‌خواهد از پول بيت‌المال بدهي باشگاه‌ها را بدهد در حالي كه به لحاظ قانوني حق هزينه كردن در ورزش علي‌الخصوص فوتبال را ندارد؛ پس از كجا و بر اساس چه قانوني مي‌خواهد اين پول را بدهد؟ به جاي اين كارها بهتر است بروند مديران قبلي را كه مديران استقلال و پرسپوليس را انتخاب كردند كه حاصل آن، اين بدهي‌ها شد را بازخواست كنند و بگويند شما بر چه اساس و چه منطقي هزينه كرديد؟ وقتي مديران ما فقط وضع موجود را نگاه كنند و به دنبال همين خط حركت كنند، ما شاهد مشكلات اينچنيني خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون