• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

رايزني با سعودي‌ها براي حذف محدوديت‌هاي پروازي ايران در حج

گروه اقتصادي| مدير عمليات حج تمتع از پيگيري و مذاكره با دستگاه‌هاي مسوول از جمله وزارت حج عربستان در ارتباط با محدوديت ايجاد شده مبني بر انجام پروازهاي حج توسط هواپيماهاي ملكي ايران‌اير خبر داد و اعلام كرد كه سازمان حج و زيارت در حال رايزني براي حذف اين محدوديت است تا ايران‌اير بتواند از ظرفيت يك شركت هواپيمايي ايراني ديگر براي جابه‌جايي مسافر استفاده كند.

از سوي سازمان حج و زيارت و سازمان هواپيمايي كشوري پيگيري و مذاكره با دستگاه‌هاي مسوول عربستاني از جمله وزارت حج اين كشور در ارتباط با برداشتن محدوديت ايجاد شده مبني بر انجام پروازهاي حج صرفا توسط هواپيماهاي ملكي ايران‌اير در حال انجام است تا بتوان در كنار هواپيماهاي پهن پيكر هما، از ظرفيت يك شركت هواپيمايي ايراني ديگر براي جابه‌جايي حجاج استفاده كرد. حسن قاسمي قائم‌مقام مديرعامل شركت هواپيمايي ايران‌اير در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا سعودي‌ها طبق قوانين بين‌المللي مي‌توانند با اعمال محدوديت تعيين كنند كه صرفا يك شركت هواپيمايي ايراني بايد پروازهاي حج را انجام دهد و حتي نمي‌تواند از كمك ساير شركت‌هاي هواپيمايي ايران استفاده كند، تصريح كرد: اين موضوعي است كه با سازمان حج و زيارت در ارتباط با آن صحبت كرده‌ايم و تنها مراجعي كه مي‌توانند با سعودي‌ها در اين رابطه رايزني كنند سازمان هواپيمايي كشوري و سازمان حج و زيارت هستند.

وي ادامه داد: رايزني‌ها ادامه دارد و در حال مذاكره با وزارت حج عربستان سعودي هستيم.

براساس اين گزارش؛ در سال جاري ۸۶ هزار و ۵۵۰ زاير ايراني براي انجام فريضه حج تمتع به عربستان سعودي سفر خواهند كرد. طي ساليان گذشته ۵۰ درصد پرواز حجاج ايراني توسط شركت‌هاي هواپيمايي عربستاني و ۵۰ درصد ديگر توسط شركت‌هاي هواپيمايي ايراني انجام مي‌شد كه ۲۵ درصد پروازها توسط ايران‌اير و ۲۵درصد نيز توسط هواپيمايي ماهان بود.

در دو سال گذشته با توجه به محدوديت به وجود آمده توسط ماهان‌اير، ۲۵درصد پروازهاي ايراني از سوي قشم‌اير انجام مي‌شد كه در سال جاري طرف سعودي اعلام كرد در عمليات حج جمهوري اسلامي ايران شركت نمي‌كند. علاوه بر اين سعودي‌ها به سازمان حج و زيارت اعلام كردند كه پروازهاي حج سال ۱۳۹۸ صرفا بايد توسط هواپيماهاي ملكي ايران‌اير انجام شود.

همچنين در سال ۱۳۹۷ تعلل‌هايي از سوي سعودي‌ها انجام شد و در حالي كه شركت‌هاي هواپيمايي ايراني آماده تقبل ۵۰ درصد سهم عربستان براي جابه‌جايي حجاج ايراني بودند سرانجام نزديك به آغاز عمليات حج اعلام شد كه ۵۰ درصد سهميه انتقال حجاج براي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و ۵۰ درصد براي طرف سعودي است.

پروازهاي حج تمتع در سال جاري بطور رسمي از ۱۷ تيرماه به منظور انتقال زايران به مدينه و جده از طريق ۱۷ فرودگاه در ايران انجام مي‌شود و ۸۶ هزار و ۵۵۰ زائر در ۵۷۳ كاروان به حج تمتع مي‌روند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون