• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

تصميم جديد وزارت‌نيرو براي استخراج‌كنندگان ارز مجازي

بهره‌گيري از برق ارزان ايران براي استخراج غيرقانوني ارز مجازي كه تبعاتي همچون آسيب رساندن به شبكه‌هاي برق را در پي دارد، وزارت نيرو را بر آن داشت تا اقدام به قطع برق انشعاب استخراج‌كنندگان ارز مجازي (ماينرها) براي حفظ پايداري شبكه كند. آمار و ارقام حاكي از آن است كه قيمت استخراج هر بيت‌كوين در جهان ۷۰۰۰ دلار است و براي هر بيت‌كوين ۷۲ هزار كيلووات ساعت برق مصرف مي‌شود كه به اندازه مصرف ۲۸ مشترك است. فرآيندي كه هزينه آن در ايران به دليل ارزان بودن قيمت برق براي سرمايه‌گذاران اين حوزه بسيار به صرفه بوده و به همين دليل اخبار از هجوم اين افراد به كشور حكايت دارد. در اين راستا چندي پيش، همايون حائري در يك نشست خبري با اشاره به مباحثي كه در مورد استفاده از برق براي استخراج ارز ديجيتالي مطرح شده است، گفت: برق در ايران بسيار ارزان است و با توجه به اين برخي از سرمايه‌گذاران بيت‌كوين هستند كه به كشور هجوم آورده‌اند. قيمت استخراج هر بيت‌كوين در جهان ۷۰۰۰ دلار است و براي هر بيت‌كوين ۷۲ هزار كيلووات ساعت برق مصرف مي‌شود كه به اندازه مصرف ۲۸ مشترك است. تعداد اين افراد به تازگي افزايش پيدا كرده و مي‌تواند به ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ مگاوات نيز برسد.

معاون برق و انرژي وزير نيرو از ارايه پيشنهاداتي توسط وزارت نيرو براي حل اين مساله خبر داد و گفت: وزارت نيرو پيشنهاد داده است كه بايد نرخ مناسبي براي اين افراد در نظر گرفته شود زيرا آنها دستگاه‌هايي را وارد كشور مي‌كنند و از حق مردم ما بهره‌مند مي‌شوند. ما تاكيد كرديم كه بايد نظارت آغاز شده و پايش صورت بگيرد. اين اقدامات از سال پيش آغاز شده و پيشنهاد كرده‌ايم كه تعرفه‌اي با نرخ صادراتي براي اين افراد در نظر گرفته شود. معاون برق و انرژي وزير نيرو با تاكيد بر اينكه وزارت نيرو مسوول تامين برق مردم است، گفت: بيت‌كوين هر مزايايي كه دارد، براي خودش دارد؛ اين افراد با دستگاه خودشان از برق مجاني ما استفاده مي‌كنند؛ در حالي كه بايد از ما اجازه بگيرند. زماني كه مردم با هفت درصد افزايش تحت فشار قرار مي‌گيرند، چرا بايد هزينه چنين چيزي را پرداخت كنند. در اين راستا، مصطفي رجبي‌مشهدي، سخنگوي صنعت برق در آخرين اظهارنظر خود گفته است كه انشعاب‌هاي برق كه به صورت غيرمجاز در اختيار استخراج‌كنندگان ارز مجازي (ماينرها) قرار گرفته است، در راستاي حفظ پايداري شبكه قطع مي‌شود.

او با تاكيد بر اينكه اكنون كه هيچ تعرفه قانوني براي اين گروه از مصرف‌كنندگان تعريف نشده و توانير به لحاظ قانوني اجازه ارايه خدمات و واگذاري انشعاب به اين دسته را ندارد، اظهار كرد: براساس ماده قانوني مذكور، موظف به قطع برق اين مصرف‌كنندگان تازه وارد به شبكه هستيم. رجبي مشهدي با بيان اينكه استفاده‌هاي غيرمجاز از شبكه برق باعث افت ولتاژ شبكه‌هاي توزيع مي‌شود و احتمال آسيب ديدن وسايل برقي مردم را افزايش مي‌دهد، تاكيد كرد: در حقيقت صنعت برق براي حمايت از حقوق مصرف‌كنندگاني كه انشعاب‌هاي قانوني و مجاز دارند مجبور به قطع برق استخراج‌كنندگان ارزهاي مجازي يا ساير استفاده‌كنندگان غيرمجاز از شبكه است. به دليل برق بسيار زيادي كه براي استخراج ارز مجازي مورد نياز است، اين كار ممكن است به شبكه‌هاي برق نيز آسيب وارد كند كه در اين شرايط نيز خسارت وارده به شبكه، از مالك انشعاب‌هايي كه امتياز استفاده از برق را به صورت غيرمجاز در اختيار ديگران قرار داده‌اند، قابل دريافت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون