• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4395 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱ تير

رييس كل بانك مركزي اعلام كرد

شوك جديد به نرخ ارز وارد نمي‌شود

رييس كل بانك مركزي سه مسير تامين كسري بودجه را تشريح و اعلام كرد: از اقداماتي كه موجب شوك جديد به قيمت‌ها آن هم در دوره زماني كه اثر شوك ارزي به تدريج تخليه مي‌شود، پرهيز خواهد شد.

عبدالناصر همتي، رييس كل بانك مركزي با تشريح سه مسير تامين كسري بودجه دولت، در يادداشتي در صفحه خود در فضاي مجازي اعلام كرد: ارتباط با مردم و فعالان اقتصادي، شفافيت در سياست‌گذاري و اجرا و پاسخگويي در قبال مردم، اجزاي اصلي يك حكمراني خوب براي بانك‌هاي مركزي مدرن است.

در شرايط پيچيده‌اي كه اقتصاد كشور با آن روبرو است، تلاش داشته‌ام براي برون‌رفت از وضعيت سخت و پيچيده ولي گذراي اين روزها، موارد يادشده را سرلوحه فعاليت‌هاي بانك مركزي قرار دهم.

تجربه ساماندهي بازار ارز و برقراري ثبات نسبي در اقتصاد كشور كه نااميدي طراحان حداكثر فشار اقتصادي را در پي داشت، خود محصول همين ديدگاه بوده و لذا، طبيعي است كه همين رويه براي نحوه تامين كسري بودجه ۹۸ اعمال شود.

تلاش براي جلوگيري از پولي شدن تامين كسري بودجه و در كنار آن، پرهيز از اقداماتي كه موجب شوك جديد به قيمت‌ها، در دوره زماني كه اثر شوك ارزي به تدريج تخليه مي‌شود، بخشي از اين سياست است؛ لذا تصميم دولت و مجموعه نظام بر تامين كسري بودجه از سه طريق عمده شامل تلاش براي استفاده از مسيرهاي مختلف صدور بيشتر نفت، انتشار اوراق دولتي و برداشت از منابع صندوق توسعه ملي، متمركز است.

با وجود اينكه بانك مركزي دوره سختي را طي مي‌كند، ليكن در خصوص غلبه بر مشكلات، با برنامه‌هاي در دست اقدام بسيار اميدوارم؛ همان‌گونه كه در سه ماهه گذشته نزديك ۵ ميليارد دلار براي تامين كالاهاي اساسي و دارو و بيش از ۶ ميليارد دلار از طريق نيما و واردات در مقابل صادرات تامين شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون