• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3236 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت

عمليات شبه‌انتحـاري در تگزاس

اقدام مسلحانه دو فرد عليه يك گروه ضد اسلامي در قلب امريكا موجب تبادل آتش مرگبار شد. اين عمليات مرگبار در ايالت تگزاس امريكا صورت گرفت كه طي آن دو فرد در اقدامي شبه‌انتحاري به نمايشگاهي در گارلند ايالت تگزاس حمله كردند اما به سرعت توسط نيروهاي امنيتي محل هدف قرار گرفته و جان خود را از دست دادند. اما موضوعي كه اين حادثه را از حوادث مشابه در امريكا متمايز مي‌ساخت موضوع اثرهاي نمايش گذاشته در اين نمايشگاه بود. بر اساس گزارش رسانه‌هاي امريكايي در اين مكان كاريكاتورهاي موهن ضد اسلامي به نمايش گذاشته شده بود .
حادثه زماني رخ داد كه همزمان با آغاز برپايي اين نمايشگاه دو مرد مسلح به ورودي ساختمان مركز كارتيس كارول نزديك شدند و بلافاصله شروع به تيراندازي كردند. به گفته مقامات پليس ايالت تگزاس مهاجمان سوار بر خودرويي به اين ساختمان نزديك شده بودند و پس از اقدام آنها به تيراندازي، ماموران حاضر در محل نيز شروع به تيراندازي كردند و مهاجمان را از پاي درآوردند. به گفته شهردار گارلند، مظنون اول فورا كشته شد و مظنون دوم هم ابتدا مجروح شد اما پس از آن به ضرب گلوله مجدد پليس جان خود را از دست داد. در اين بين در جريان تيراندازي يك مامور پليس از ناحيه پا مجروح شد كه حال وي مساعد گزارش شده است.
بر اساس گزارش‌ها ماموران پليس، مركز كارتيس كالول يعني محل برگزاري نمايشگاه را پس از اين رويداد تخليه كرده و ۲۰۰ فرد حاضر در اين مركز را به جاي امن منتقل كرده‌اند. جو هارن، سخنگوي پليس گارلند با بيان اينكه ساختمان‌هاي اطراف تخليه شده است، از تفتيش همه رهگذران منطقه و حتي سوپرماركت‌هاي واقع در كنار محل حادثه خبر داده است.

نمايشگاه توسط چه گروهي برگزار شده است؟
موضوعي كه حادثه ايالت تگزاس را به حادثه شارلي ابدو نزديك كرده است، موضوع آثار اين نمايشگاه است. در اين نمايشگاه ۳۵۰ كاريكاتور موهن ضد اسلامي از سراسر جهان كه براي شركت در مسابقه سازمان ارسال شده بود، در معرض نمايش قرار داشت. قرار بود به برنده اين مسابقه جايزه‌اي نقدي بالغ بر ۱۰ هزار دلار تعلق گيرد. سازمان محافظه‌كار «ابتكار عمل دفاع از آزادي امريكا» كه به گرايش‌هاي ضداسلامي شهرت دارد، متولي نمايشگاه بوده و همزمان نشست و سخنراني‌هايي ترتيب داده بود كه همگي عليه اسلام بود. به همين خاطر نيز اين نمايشگاه تحت تدابير شديد امنيتي برگزار شد. گيرت ويلدرز، سياستمدار هلندي كه از منتقدان سرسخت اسلام و نفوذ آن به اروپا محسوب مي‌شود نيز مهمان اين نمايشگاه بود. او پيش از وقوع اين حادثه در حاشيه نمايشگاه سخنراني كرده بود.
انگيزه مهاجمان
سخنگوي پليس گفته است كه قبل از برگزاري نمايشگاه تهديد قابل اعتنايي صورت نگرفته بود و هنوز قطعي نيست كه تيراندازي با كنفرانس مرتبط بوده باشد. به نوشته سايت اينترنتي نشريه اشپيگل دست‌اندركاران برگزاري اين نمايشگاه ۱۰ هزار دلار براي تامين امنيت آن هزينه كرده و وظيفه نگهباني و حفاظت را به ۴۰ مامور واگذار كرده بودند. جو هارن، سخنگوي پليس گارلند در اين ارتباط گفته است: ما براي برخورد و دفع چنين حمله‌اي آماده بوديم.  از سوي ديگر خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه تروريست‌هاي داعش با ستايش از حمله به تجمع ضد اسلامي در تگزاس، مسووليت اين حمله را بر عهده گرفته‌اند. البته با توجه به اينكه شخصيت مهاجمان هنوز مشخص نشده است نمي‌توان به طور قطع اين افراد را سرسپردگان داعش دانست.

هويت مهاجمان
هنوز هويت مهاجمان شناسايي نشده است و پليس در تلاش براي تعيين هويت اين دو مهاجم است. اما اندكي پس از اين حادثه يكي از رهبران سرشناس مسلمان در دالاس در پيامي توييتري اعلام كرد: اين حادثه چيزي بود كه ما نمي‌خواستيم رخ دهد. به نظر مي‌رسد كه يك فرد تك‌رو دست به اين حمله زده باشد. ما موافق اين اتفاق نيستيم.

يادآوري
سوءقصد به مركز كارتيس كالول در گارلند به ياد آورنده حمله‌اي است كه در فوريه سال جاري در جريان نشستي در ارتباط با موضوع اسلام، كفر و آزادي بيان در كپهنگاك روي داده بود. به آن نشست هم جواني ۲۲ ساله حمله كرد و دو نفر را به ضرب گلوله كشت. در ماه ژانويه سال جاري نيز ۱‍۲ نفر بر اثر تيراندازي افراط گرايان در دفتر نشريه طنز شارلي ابدو در پاريس كه همچنين اقدام به انتشار كاريكاتور موهن كرده بود، كشته شدند.  لازم به ذكر است از حوادث مشابه كه توسط افراط‌گرايان در جاي جاي جهان رخ مي‌دهد و داعش مسووليت آنها را مي‌پذيرد اين‌گونه استنباط مي‌شود كه اين گروه تروريستي براي اهدافي چون ارعاب و نمايش قدرت از اجير كردن افراط‌گرايان محلي و تنظيم عمليات‌هاي محدود و مشابه استفاده مي‌كند.

لغو مقررات منع آمدو شد در بالتيمور

شهردار بالتيمور در ايالت مريلند امريكا ممنوعيت رفت و آمد شبانه در اين شهر را لغو كرد. استفاني رنخستينگز بليك، شهردار بالتيمور در توييتر خود نوشت كه همواره هدفش برقرار نبودن ممنوعيت رفت و آمد حتي براي يك شب بود.
بالتيمور در دو هفته اخير شاهد اعتراض‌هاي خياباني و درگيري با پليس در رابطه با كشته شدن يك متهم سياهپوست به نام فردي‌گري بوده است. حتي متهم شدن شش افسر پليس در رابطه با مرگ‌گري نيز سبب بازگشت آرامش به بالتيمور نشد و اعتراض‌ها با وجود ممنوعيت رفت و آمد ادامه داشت كه در برخي مواقع به درگيري معترضان با نيروهاي امنيتي انجاميد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون