• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3236 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت

تقسيم يمن، شرط عربستان براي توقف جنگ

در حالي كه مذاكرات براي توقف حملات هوايي عربستان به يمن هنوز راه به جايي نبرده، منابع عربي خبري به نقل از محمد بن سلمان، پسر پادشاه سعودي و جانشين وليعهد عربستان منتشر مي‌كنند كه نگراني‌ها نسبت به تجزيه يمن را افزايش مي‌دهد.
اين گزارش‌ها كه به نقل از پايگاه وقت و روزنامه لبناني خبر پرس منتشر مي‌شوند، از موافقت عربستان با آتش‌بس در يمن به شرط تجزيه اين كشور خبر داده‌اند. بر اساس خبرهايي كه اين رسانه‌ها منتشر كرده‌اند محمدبن سلمان وزير دفاع و جانشين وليعهد عربستان در نخستين موضع‌گيري پس از كسب عنوان جديد حكومتي خود گفته است: رياض آماده اعلام آتش‌بس و توقف حمله به يمن است، مشروط بر اينكه استان حضرالموت در اختيار عربستان قرار گيرد.
وي با يادآوري اينكه عربستان تمامي زيرساخت‌ها و تاسيسات يمن را مورد هدف قرار داده و مرحله نخست حملات خود را به پايان رسانده است، از نياز رياض به دسترسي به درياي عرب به عنوان يكي از اهداف اصلي حمله نام برده و افزوده است: تجزيه يمن با الحاق استان حضرالموت به عربستان و اتصال اين كشور به درياي عرب از طريق بندر مكلا شرط اصلي براي آغاز آتش‌بس و هر گونه مذاكره است.
گفته مي‌شود طرح احداث خط لوله نفت از طريق خاك يمن و استان حضرالموت و رساندن نفت خام از طريق بندر المكلا به آب‌هاي آزاد و اقيانوس هند، از توافقات قبلي رياض با دولت عبدربه منصور هادي رييس‌جمهوري مستعفي يمن بوده است. اما سقوط دولت منصور هادي و قدرت گرفتن حوثي‌هايي كه مخالف سعودي‌ها هستند، اين نقشه‌ها را برهم زده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون