• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3236 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت

اعتراض به خشونت پليس اسراييل

اعتراض عليه نژادپرستي به داخل سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين و تا تل‌آويو كشيده شده است. اعتراض‌هاي خشمگينانه ساكنان اين منطقه پس از انتشار يك ويديو آغاز شده است. ويديو درباره رفتار خشونت‌آميز پليس اسراييل با داماس پاكادا، سربازي اتيوپي‌تبار است. انتشار اين ويديو خشم يهوديان رنگين‌پوست سرزمين‌هاي اشغالي به ويژه اتيوپي‌تبارها را برانگيخته است تا جايي كه راهپيمايي‌هاي ‌اعتراض‌آميز آنها به درگيري با نيروهاي پليس اسراييل كشيده شده است. موضوع خشم برانگيز براي اتيوپيايي‌ها اين است كه قبل از آن نيز يك شهروند اسراييلي-  اتيوپيايي ادعا كرده بود كه كاركنان اداره مهاجرت شهر به دليل بي‌اعتبار دانستن مداركش به او حمله كرده و او را مجروح ساخته‌اند.
مجموع اين عوامل موجب شكل‌گيري موجي از خشم و اعتراض در فلسطين اشغالي شده كه به خشونت گراييده است. يكي از گسترده‌ترين آنها روز يكشنبه با حضور حدود 10 هزار نفر برگزار شد. در اين راستا گزارش‌ها از به كارگيري ماشين‌هاي آب‌پاش و گاز اشك‌آور و فلفل توسط پليس عليه معترضان حكايت دارد. بنا بر گزارش‌ها، شركت‌كنندگان در راهپيمايي هم با پرتاب سنگ و اشياي ديگر به سوي پليس به خشونت نيروهاي امنيتي پاسخ داده‌اند. به گزارش خبرگزاري فرانسه در درگيري‌هاي اخير دست‌كم ۴۶ نيروي امنيتي و ۷ تظاهرات‌كننده زخمي شده‌اند. پيش‌تر نيز تظاهرات‌هاي ديگري برگزار شده بود كه در اثر آن ده‌ها نفر زخمي و صدها نفر بازداشت شدند.
هنوز چشم‌اندازي براي اعتراض‌هاي آغاز شده در تل‌آويو وجود ندارد اما بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل در بيانيه‌اي خواستار پايان اعتراض‌ها شده است. همزمان منابع اسراييلي از ديدار نتانياهو با سرباز مضروب، داماس پاكادا و تني چند از نمايندگان جامعه اتيوپي‌تبار اسراييل خبر داده‌اند. يادآوري مي‌شود در اسراييل بيش از ۱۳۵ هزار يهودي اتيوپيايي‌تبار زندگي مي‌كنند. اين دسته از شهروندان اسراييل به طور عمده در جريان دو موج مهاجرتي، يكي در سال ۱۹۸۴ و ديگري سال ۱۹۹۱ به فلسطين اشغالي آمده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون