• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3236 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت

عمليات انتحاري پس از شكست مذاكرات


نشانه‌هاي شكست مذاكرات صلح ميان دولت افغانستان با طالبان در خيابان‌هاي كابل خودنمايي مي‌كنند. نخستين نشانه آن سوءقصدي انتحاري بود كه بامداد روز گذشته در جنوب غرب كابل پايتخت افغانستان روي داد كه در آن دست‌كم يك نفر كشته و ۱۰ نفر زخمي شدند. در  مورد چگونگي اين سوءقصد اخبار گوناگوني منتشر شده است. طبق گزارشي كه خبرگزاري آلمان منتشر كرده است، عامل سوء قصد خودروي خود را در جريان اين حمله به اتوبوسي كه حامل كارمندان دادستاني كل بود، زده و باعث اين انفجار شده است.
اما روايت خبرگزاري فرانسه چيز ديگري است. به گزارش اين خبرگزاري كه به نقل از نجيب دانش، سخنگوي وزارت كشور افغانستان تنظيم شده، عامل اين حمله با پاي پياده در منطقه‌اي كه دادستاني كل افغانستان قرار دارد، در حركت بوده و دست به اين سوءقصد انتحاري زده است. نجيب دانش همچنين در سخنان خود از انتقال زخمي‌شدگان به بيمارستان‌ها و مراكز درماني خبر داده است.  احمد رشيد، يكي از كارمندان دولت كه شاهد وقوع حادثه بود نيز به خبرگزاري فرانسه گفته است، شيشه‌هاي خانه‌ها و مغازه‌هايي كه در نزديكي محل وقوع اين سوء قصد قرار داشتند، بر اثر شدت انفجار شكستند.
اما نكته مهم‌تر اين است كه با وجود خبرهايي كه درباره مذاكرات شوراي صلح افغانستان و طالبان در قطر وجود داشت، طالبان مسووليت اين سوءقصد را برعهده گرفته و بر خلاف اعلام مقامات دولتي از كشته و زخمي شدن ۴۰ نفر در جريان اين حلمه انتحاري خبر داده است. بسياري از كارشناسان معتقدند كه اين اقدام طالبان در راستاي شكست مذاكرات ميان دولت و اين گروه تروريستي بوده كه بي‌نتيجه پايان يافته است. به گفته يكي از سخنگويان طالبان، تا زماني كه نيروهاي خارجي به‌طور كامل از افغانستان خارج نشوند، طالبان دست از مبارزه نخواهند كشيد. اما با وجود شكست مذاكرات اخير، خبرگزاري رويترز به نقل از سخنگوي طالبان گزارش داد كه گفت‌وگوهاي مقامات دولت افغانستان و طالبان به احتمال قوي در ماه آينده در امارات متحده عربي ادامه خواهد يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون