• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5291 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۸ شهريور

رييس‌جمهوري در دومين نشست خبري خود به پرسش «اعتماد» پاسخ داد

4مطالبه از احياي برجام

اول«تضمين‌هاي اطمينان‌آور» دوم «راستي‌آزمايي»، سوم «رفع تحريم‌ها» و چهارم «بسته‌شدن ادعاهاي پادماني»

گروه سياسي

 14ماه پس از نخستين نشست رسانه‌اي رييس‌جمهور با خبرنگاران و در شرايطي كه فضاي عمومي كشور طي يك سال اخير با دامنه وسيعي از رخدادها، تحولات و موضوعات مختلف مواجه شده بود، سيد ابراهيم رييسي يك‌بار ديگر، رو به روي خبرنگاران داخلي و خارجي قرار گرفت تا به پرسش‌هاي مطرح شده از سوي آنان پاسخ دهد. نشستي كه در آن دامنه وسيعي از موضوعات مختلف از «فرجامِ برجام» وموضوع « گشت ارشاد» و ملاقات با بايدن گرفته تا ماجراي «پهناي باند اينترنت»، «تورم»، «مشكل مسكن»، «ارتباط با عربستان» و.... مطرح شد و رييس‌جمهور با سعه‌صدر و روي گشاده به آنها پاسخ گفت. خبرنگار اعتماد اما در جريان طرح پرسش از ابراهيم رييسي با بازخواني اولويت‌هاي رييس‌جمهوري در حوزه‌هاي اقتصادي و ديپلماسي در مقايسه با مسائلي چون، «فعاليت‌هاي مدني»، «مطالبات احزاب»، «مسائل فرهنگي و هنري» به دنبال يافتن پاسخي براي اين پرسش بود كه «آيا بهتر نبود، پرونده مذاكرات هسته‌اي كشورمان در اسفندماه سال99 بسته مي‌شد و اگر بنا به هر دليلي سياست‌گذاران تصميم گرفته‌اند، مذاكرات را طي يكسال گذشته تداوم بخشند، ارزش افزوده ايران از اين استمرار مذاكراتي چه بوده است؟»  رييس‌جمهور در پاسخ به پرسش اعتماد، هرچند ترجيح داد تا ابتدا از تلاش‌هايش براي حل مشكلات اهالي فرهنگ و هنر و فعالان مدني سخن بگويد و دستاوردهايش در حوزه فرهنگ را مرور كند، اما پاسخ به بخش دوم پرسش «اعتماد» در خصوص چرايي فرسايشي شدن مذاكرات را تا پايان نشست به تاخير افكند. رييسي در بخش پاياني اين گفت‌وگوي رسانه‌اي با اشاره به ارزش افزوده‌اي كه آن را از دل مذاكرات طلب مي‌كند، خاطرنشان كرد: « ما تاكيد داريم كه در توافق، اول تضمين‌هاي اطمينان‌آور و دوم راستي‌آزمايي عيني و عملي و سوم رفع تحريم‌ها به صورت معنادار و پايدار و چهارم بسته‌شدن ادعاهاي سياسي درباره پادمان كه به نظر ما پايه و اساسي هم ندارد، انجام شود.» 

حمايت از فرهنگ براي دولت مهم است
رييس‌جمهوري در پاسخ به پرسش خبرنگار «اعتماد» در اين خصوص كه در شرايطي كه موضوعات مرتبط با بهبود فعاليت‌هاي مدني، رشد احزاب و آزادي‌هاي فرهنگي و هنري براي شما اولويت نبوده و اقتصاد و ديپلماسي را اولويت اصلي خود عنوان كرده‌ايد، آيا بهتر نبود مذاكرات در سال99 به سرانجام مي‌رسيد؟ و اگر ضرورتي براي ادامه مذاكرات وجود داشت، لطفا بفرماييد، ايران طي يك‌سال گذشته چه ارزش افزوده‌اي از مذاكرات برداشت كرده است؟ گفت: «در خصوص بخش نخست سوال شما در خصوص توجه به مسائل فرهنگي و توجه به مطالبات اصحاب هنر و فرهنگ؛ (بايد بگويم) اگر به عملكرد پيشينيان (دولت‌هاي قبل) توجه كنيد و عدد و رقم بگيريد و ببينيد، آيا نشست‌هاي بنده با اصحاب فرهنگ و هنر بيشتر بوده يا پيشينيان، (متوجه واقعيت خواهيد شد) اين آمار فقط در خصوص شخص من است و آقاي وزير فرهنگ و ارشاد و ساير بخش‌هاي فرهنگي جاي خود دارند. بايد ديد زماني كه از رييس‌جمهوري بايد تقسيم شود بين بخش‌هاي مختلف، آيا در خصوص توجه به اهالي فرهنگ و هنر و فرهيختگان كم گذاشته شده است.»
رييس‌جمهوري ادامه داد: «من فكر مي‌كنم اگر فقط عدد نشست‌هاي بنده را طي يك سال گذشته بگيريد قابل قياس با روساي جمهور پيشين نيست. عدد اين نشست‌ها را آقاي وزير فرهنگ و ارشاد در اختيار شما و ساير رسانه‌هاي قرار مي‌دهند، تا فقط (حجم) نشست‌هايي كه من با شعرا، معلمان، اساتيد، فرهيختگان دانشگاهي و... و بازديد از مراكز هنري، هنرهاي تجسمي و نشست با بخش‌هاي مختلف و توجه مادي و مالي از آنها (داشته‌ام) مشخص شود. (بايد بدانيد) هرگز قبل از اين دولت، اين ميزان توجه وجود نداشته است. البته هر دولتي به اندازه خودش كار كرده است. اما ميزاني كه در اين دولت به دليل وضعيت كرونايي از منظر مالي و توجه به خواسته‌هاي هنرمندان و فرهنگيان توجه شد، قابل قياس با گذشتگان نخواهد بود. اين روند جدا از تلاش‌هايي است كه وزير فرهنگ و ارشاد در اين زمينه داشته‌اند. رييسي در ادامه پاسخ به «اعتماد» با اشاره به دامنه وسيع حمايت‌هاي دولت و رييس‌جمهور از هنرمندان و اهالي فرهنگ و فعالان مدني گفت: «فرصتي كه در اين مدت اختصاص داده‌ام به علم، فناوري، فرهنگ، مسائل اخلاقي و معنوي جامعه بسيار بالا بوده است. البته اين جزو وظايف ماست. درست است كه مسائل اقتصادي در كشور ما مهم است، اما ما را از توجه به ساير امور از جمله فرهنگ غافل نكرده است. اضافه كنم بر اين تعداد، مصوبات سفرهاي استاني را. در سفرهاي استاني در كنار توجه به مساله معيشت، بيكاري، مسكن و... به مسائل فرهنگي و... نيز توجه شده است. البته توجه دادن شما هم موجب تقدير است كه توجه مي‌دهيد تا به اين مسائل توجه شود، اما مرتب جهت استحضار جنابعالي و رونوشت هم جهت اطلاع همه كساني كه مي‌خواهند رونوشت دريافت كنند كه توجه اين دولت به مسائل فرهنگي، توجه جدي بوده است و مسائل اقتصادي دولت را بازنداشته از مسائل فرهنگي، توصيه مي‌كنيد كه بيشتر توجه شود از توصيه شما ممنونم.» هرچند رييس‌جمهوري ترجيح داد در خصوص بخش دوم پرسش خبرنگار «اعتماد» سكوت كند اما در پايان اظهاراتش با اشاره به ارزش افزوده‌اي كه دولت از دل مذاكرات برجامي طلب مي‌كند، گفت: «ما تاكيد داريم كه در توافق، اول تضمين‌هاي اطمينان‌آور و دوم راستي‌آزمايي عيني و عملي و سوم رفع تحريم‌ها به صورت معنادار و پايدار و چهارم بسته‌شدن ادعاهاي سياسي درباره پادمان كه به نظر ما پايه و اساسي هم ندارد، انجام شود.»
تلاش براي مقابله با فساد
قبل از پرسش‌هاي خبرنگاران، رييس‌جمهوري در خصوص مهم‌ترين موضوعات كشور صحبت كرد. اوتصريح كرد: ستيز با فساد رويكرد ماست، بايد با كساني كه با رشوه و ساير موارد نظام اداري ما را با فساد همراه مي‌كنند، مقابله شود. حتي در مواردي كه نه فساد، بلكه تخلف صورت گرفته است هم به دنبال نظارت و كنترل و مقابله بوديم و البته وظيفه ضديت با فساد در هر سازماني اول از همه خود همان سازمان و دولتمردان بايد باشند و در اين مورد آنچه كه وجود داشته با آن برخورد شده است. ساختارهاي فسادزا در دولت بايد اصلاح شود تا جلوي توليد پرونده‌هاي متعدد را بگيريم، البته آنچه شكل بگيرد به آن رسيدگي مي‌شود. ما بايد ساختارها را اصلاح كنيم كه اساساً چنين اتفاقاتي نيفتند. برخلاف وجود موانع ما بايد آن موانع را رفع كنيم و بدانيم كه به تعبير رهبري انقلاب، هيچ مشكلي در كشور نيست كه حل‌شدني نباشد. پس ما با روحيه جهادي به دنبال حل مشكلات باشيم. نگاه به درون نه بيرون براي حل مشكلات مدنظر بوده است تا بدانيم بيگانگان براي ما مشكلي حل نمي‌كنند و براي هيچكس هم حل نكرده‌اند. ما بايد به درون و ظرفيت‌هاي داخلي و اتكا به نيروهاي كشور 
 توجه داشته باشيم و مثل برخي دولت‌ها منتظر تغيير نگاه بيگانگان نباشيم. رييس دولت سيزدهم با بيان اينكه دولت معتقد است كه بايد از همه ظرفيت‌ها در كشور استفاده شود، يادآور شد: ما گفته‌ايم هركس بناي كار و تلاش دارد به حساب بيايد، اما آنكس كه روحيه كار و تحول ندارد جاي خود را به افرادي بدهد كه اين روحيه را دارند.
هيچ نگراني 
درباره‌ كالاهاي اساسي وجود ندارد
رييس‌جمهوري همچنين در خصوص آمار تورم شهريورماه 1401 نيز مواردي را مطرح كرد. او گفت: ما در حالي سال ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتيم كه مشكل كسري بودجه بدون استقراض از بانك مركزي و خلق پول حل شد. اما چطور حل شد؟ چون درآمد ايجاد شد. در مساله تورمي كه قريب به ۶۰ درصد در شهريور ۱۴۰۰ بود با اولين اقدام دولت سيزدهم به محدوده‌هاي كمتري رسيد كار به جايي رسيد كه اقدامات دولت در اسفند ۱۴۰۰ و فروردين ۱۴۰۱ به كاهشي شدن تورم انجاميد و تورم را به حدود ۳۵ درصد كاهش داد.
رييس دولت سيزدهم ادامه داد: بعد از آن با تورم ۱۲ درصدي در خرداد ۱۴۰۱ مواجه شديم كه با اصلاح اقتصادي رخ داد و البته آن تغييري كه داده شد تغيير بزرگي بود. در نهايت كار به شكلي پيش رفت كه تورم به ۴۰.۵ درصد رسيده است. كالاهاي اساسي امروز هيچ نگراني درباره‌اش وجود ندارد، در حالي كه در گذشته برخي از آنها در حالت قرمز قرار داشت.
گشت ارشاد مديران راه‌اندازي شده است
رييس‌جمهور در ادامه اين نشست خبري كه به پاسخگويي به سوالات خبرنگاران اختصاص داشت، در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه قول داديد گشت ارشاد براي مديران راه‌اندازي مي‌كنيد، اما گشت ارشاد اجتماعي بيشتر در جامعه منعكس و ديده شده است، براي گشت ارشاد مديران چه كرديد؟ گفت: من وعده كردم و عمل كردم و زيرنظر بازرسي رياست‌جمهوري اين گشت ارشاد براي مديران تشكيل شد و بعضي از تخلفات به محض گزارش شدن نتيجه‌اش در حد بركناري بوده است، حتي در سطح معاون وزير. موردهايي در رابطه با فساد اعلام شده و خود دولت آنها را به قوه قضاييه معرفي و تحويل داده است. اين دستور فقط براي يقه گرفتن نيست، براي اين است كه اگر دستگاهي توجه نكند، ارشاد و حضور بازرسان آنها را متوجه عمل‌شان كند. دولت مساله نبودن كجي و روابط ناسالم را پيگيري مي‌كند. وي درباره امنيت اجتماعي و گشت ارشاد در جامعه نيز تاكيد كرد: عفيفه بودن زن ايراني براي امروز نيست. الان هم در جامعه مدار قانون است، هيچ كس حق كار سليقه‌اي يا فراقانوني ندارد. ملاك قانون است و احترام به قانون براي همه ضروري است و معتقدم قانون محوري، همه مسائل را حل مي‌كند.

سلاح هسته‌اي جايي در دكترين دفاعي ما 
ندارد
رييسي در پاسخ به سوال خبرگزاري تسنيم مبني بر اينكه واكنش دولت به تهديدات رژيم صهيونيستي درباره فعاليت هسته‌اي ايران چيست، اظهار كرد: اقدامات هسته‌اي و داشتن فناوري هسته‌اي حق ملت ماست و بارها تاكيد كرديم كه سلاح هسته‌اي جايي در دكترين دفاعي ما ندارد. رهبري انقلاب اعلام كرده‌اند كه سلاح هسته‌اي حرام است و اين امر جايگاهي در دكترين دفاعي ما ندارد. اين صنعت هسته‌اي‌ كه در بسياري از فناوري‌ها لازم است و اين دانش در كشور ما امروز برخلاف خواست رژيم صهيونيستي، بومي شده است و ترورها و خرابكاري‌ها و اقدامات اين رژيم و تهديدات آنان هم راه به جايي نبرده است. امروز رژيم صهيونيستي وضع خود را ببيند كه با همه حرف‌هايي كه مي‌زند مي‌تواند امنيت خود را تامين كند. رژيم صهيونيستي امروز حريف موشك‌هاي نقطه‌زن مي‌شود؟ يا ديروز حريف سنگ‌هاي مردم فلسطين مي‌شد؟ آيا امروز در برابر مقاومت مردم غزه مي‌تواند بايستد؟ چه برسد به مقاومت در برابر مردم بزرگ و سلحشوران ايراني. رييسي در پاسخ به پرسش روزنامه خراسان درباره امكان براي بازنگري دولت در برخي وعده‌هاي خود در حوزه اقتصادي از جمله اشتغال 1ميليون نفري، ساخت سالانه 1ميليون مسكن و... اظهار كرد: رفع بيكاري ضرورت كشور و نياز جدي كشور است، نه يك وعده تبليغاتي تا ديگران ما را ببينند يا به ما توجه كنند. اگر اين اتفاق رخ ندهد و يك ميليون شغل شكل نگيرد ما شاهد افزايش بيكاري هستيم. مسكن زمين مي‌خواهد كه در حاشيه شهر زمين دولتي وجود دارد، دوم تسهيلات و سوم مصالح است كه مشكلي در آن نداريم و تسهيلات هم در اختيار دولت است و كار آن آغاز شده و در دست ساخت در بخش‌هاي مختلف كشور است. البته معنايش اين نيست كه همه مسكن را هم خود دولت بسازد. بخش خصوصي را هم بايد در اين زمينه مشاركت داد، بنابراين ما در اين وعده خود تجديدنظر نمي‌كنيم و نخواهيم كرد. ما مصمم هستيم كه آن را انجام دهيم و آن را قابل اجرا مي‌دانيم. بانك زمين هم داريم.
مذاكره براي رفع تحريم‌هاست
وي در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاري فرانسه مبني بر اينكه شما درباره فعاليت در حوزه خنثي‌سازي تحريم‌ها و رفع تحريم‌ها وعده داديد، با اين نرخ تورم بالا در ايران باور داريد خنثي‌سازي تحريم‌ها موثر بوده است و آيا به ديپلماسي براي رفع تحريم‌ها باور داريد؟ اظهار كرد: خنثي‌سازي تحريم‌ها را دنبال مي‌كنيم و قرارگاهي براي آن تشكيل داديم با معاون اول رييس‌جمهور. همچنين رفع تحريم‌ها را با وزارت خارجه و از طريق مذاكرات دنبال مي‌كنيم. در خنثي‌سازي تحريم‌ها خيلي از تحريم‌هايي كه ما را محدود مي‌كرد، محقق نشد و محدوديتي را براي خود در اين رابطه به رسميت نمي‌شناسيم. سطح تعامل ما با كشورهاي منطقه تا ۵ برابر افزايش يافته است و صادرات نفت ما امروز در وضعيتي است كه احساس مي‌كنيم بايد آنچه در توان داريم را بگذاريم و چه صادرات نفتي و غيرنفتي را ادامه مي‌دهيم. نسبت به بلوكه كردن پول‌هاي ايران كه اقدامي ظالمانه و غيرقانوني است برخي پول‌ها را آزاد كرديم و برخي با اقدمات غيرقانوني امريكا در محدوديت است. براي برداشتن تحريم‌ها ما ميز مذاكره را ترك نكرديم، مذاكره براي رفع تحريم‌هاست و آنهايي كه به تعهد خود پشت پا زدند بايد برگردند و تعهداتشان را عمل كنند. ما تاكيدمان در اين مذاكرات رفع تحريم‌هاست. مذاكرات هم در همين چارچوب با محوريت رفع تحريم‌ها انجام مي‌شود. ما بر راستي‌آزمايي اطمينان بخش و تضمين‌هاي اعتمادآفرين در مذاكرات تاكيد كرديم. همچنين تاكيد داريم كه مسائل پادماني حتما حل و فصل شود و اين يك ركن در مذاكرات است و بدون آن سخن از توافق معنا ندارد. توافق بايد همراه باشد با حل و فصل مسائل پادماني و نكاتي كه ايران به عنوان راهبرد دنبال مي‌كند. ما از تحقق منافع ملت ايران كوتاه نيامده و نخواهيم آمد.
زيرساخت‌هايي كه درگذشته بايد 
در حوزه اينترنت ايجاد مي‌شد، ايجاد نشد
رييس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار آفتاب يزد كه پرسيد وعده انتخاباتي شما ارزان شدن اينترنت و افزايش سرعت آن بوده است چه شد؟ گفت: قبلا گفتم و الان هم دنبال مي‌كنم و وزير را مسوول كردم كه دو گزارش در ماه ارايه كند، در شوراي عالي فضاي مجازي. از ابتداي دولت در يك سال گذشته فيبر نوري كه سرعت را تا ده برابر بالا ببرد را شاهد بوديم كه يك و نيم ميليون محيط خانه يا كسب و كار دسترسي پيدا كردند به آن و تا پايان سال ۵ ميليون امكان دسترسي‌شان ايجاد مي‌شود و تا پايان دولت ان‌شاء‌الله ۲۰ ميليون خانواده يا محيط كسب و كار دسترسي‌شان فراهم مي‌شود و سرعت را حداقل ده برابر مي‌كند و امروز با توجه به اينكه كسب و كار و زندگي مردم در اين فضا هست، حتما ايجاد اين دسترسي به زيرساخت‌ها ضروري است. كارهايي بايد در سنوات گذشته انجام مي‌شد براي زيرساخت‌ها كه انجام نشده است. اگر زيرساخت‌ها كامل شده بود، امروز مشكل نداشتيم، مشكلات امروز به دليل اين است كه زيرساخت‌هايي كه بايد در حوزه اينترنت و ارتباطات ايجاد مي‌شد، ايجاد نشده است. حالا ما بايد عقب‌ماندگي‌ها را جبران كنيم. با همكاري بخش خصوصي تلاش داريم كه اين كار را پيش ببريم و اين پيگيري و تلاش روزانه است و ان‌شاءالله تا آخر دوره نواقص برطرف مي‌شود. همچنين دسترسي دهك‌هاي پايين به اينترنت هم انجام شد و وزير هم اعلام كردند كه نسبت به سه دهك اول دسترسي رايگان شد. ما بنا داريم صادق‌الوعده باشيم كه ان‌شاءالله خواهيم بود. رييس‌جمهوري در پاسخ به پرسش سي‌بي‌اس نيوز درباره اينكه آيا وي حاضر است در جريان سفر به نيويورك اگر از او خواسته شود يا امريكا بخواهد با بايدن ملاقات كند يا به صورت غيررسمي حاضر است به بايدن سلام كند يا با او دست بدهد، تصريح كرد: «من در نشست قبلي در پاسخ به سوال مشابه گفتم خير. بازهم خير را تكرار مي‌كنم. هيچ فايده‌اي مترتب بر ملاقات ما و ايشان نيست، نه براي ملت ايران و نه براي ما و نه براي منافع ملت بزرگ ايران و برنامه‌اي هم براي اين ملاقات وجود ندارد و نخواهد داشت.»


   هيچ نگراني درباره‌ كالاهاي اساسي وجود ندارد
   اگر در گذشته تصميم‌گيري‌ها بجا بود امروز شاهد برخي مشكلات نبوديم
   براي تنش آبي برنامه‌ريزي كرده‌ايم
   دولت ۴۰ درصد از فروش نفت را به صندوق توسعه مي‌ريزد
   سلاح هسته‌اي جايي در دكترين دفاعي ما ندارد
   به رژيم صهيونيستي مي‌گويم كه فاصله بين تصميم و اقدام را ببيند
   در وعده ساخت مسكن تجديدنظر نمي‌كنيم و نخواهيم كرد
   مذاكره براي رفع تحريم‌هاست
   از آتش‌بسي كه صيانت از حقوق مردم را تضمين كند استقبال مي‌كنيم
   زيرساخت‌هايي كه در گذشته بايد در حوزه اينترنت ايجاد مي‌شد، ايجاد نشد
   هيچ فايده‌اي مترتب بر ملاقات روساي جمهور ايران و امريكا نيست
   برنامه جامع براي همكاري ايران و روسيه وجود دارد
   در توجه به علم، فرهنگ، اخلاق و مسائل معنوي جامعه وقت زياد گذاشتيم
   افزايش حقوق كارگران امسال مسبوق به سابقه نبوده است
   روابط بين ايران و عربستان در گرو اجراي تعهداتي از جانب عربستان است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون