• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3281 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۹ تير

آنكارا براي اهداف خود در سوريه چند طرح روي ميز دارد

طرح جنگ در نشست شوراي امنيت ملي تركيه

همه شواهد حكايت از آن‌دارند كه اتاق جنگ در آنكارا تشكيل شده است اما اينكه فرمان آتش چه زماني صادر مي‌شود را نشست شوراي امنيت ملي تركيه تعيين مي‌كند. اين خبر ديگر در حد گمانه‌زني نيست. مقامات تركيه در اظهارات گوناگون به اين گمانه زني‌ها درباره حمله احتمالي تركيه به سوريه مهر تاييد زده‌اند. از سويي داوداوغلو، نخست‌وزير تركيه اعلام كرده كه آنكارا براي هر گونه تهديد امنيتي در مرزهاي خود آمادگي دارد و از سوي ديگر مولود چاووش اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در پاسخ به سوالات مطرح شده درباره طرح حمله به سوريه، اذعان كرده كه هرگونه اطلاعيه لازم درباره اين مساله پس از نشست شوراي امنيت ملي تركيه منتشر خواهد شد.

مقامات تركيه مدعي‌اند عمليات احتمالي در سوريه واكنشي به افزايش نگراني‌ها در خصوص تحولات اخير در شهر مرزي كوباني در سوريه است كه امنيت آنكارا را تهديد مي‌كند. اين در حالي است كه نيروهاي كرد سوريه پس از روزها نبرد، اخيرا با عقب راندن تروريست‌هاي داعش بار ديگر كنترل شهر كوباني را در اختيار گرفته‌اند و از اين رو ناظران بر اين باورند كه آنكارا بيش از آنكه نگران حضور داعش در مرزهاي خود باشد از پيشروي نيروهاي كرد به سوي مرزهاي تركيه بيم دارد. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه نيز به شكلي شفاف هشدار داده است كه آنكارا هرگز اجازه تشكيل يك كشور كرد را در طول مرزهاي جنوبي خود نخواهد داد.

اگر چه تصميم نهايي آنكارا در نشست فوق‌العاده شوراي امنيت ملي تركيه تعيين مي‌شود كه رياست آن را اردوغان
بر عهده داشت، روزنامه حريت در تشريح طرح احتمالي آنكارا گزارش مي‌دهد كه به احتمال زياد دولت تركيه خواستار حمايت فعال‌تر ارتش تركيه در حمايت از «ارتش آزاد سوريه» عليه دولت دمشق، كردهاي سوريه و تروريست‌ها در خاك سوريه است. اما هنوز ارتش تركيه پاسخ قطعي به اين درخواست‌ها نداده است. پيش‌تر گفته مي‌شد ژنرال نجدت اوزل، رييس ستاد كل ارتش تركيه با توجه به سياست‌ها و قوانين بين‌المللي و واكنش نامشخص دولت بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه، روسيه، ايران و امريكا انجام اين دستور را به تعويق انداخته است. بر اساس اين گزارش نخست‌وزير تركيه از ارتش خواسته است تدابيري از آتش توپخانه‌اي دوربرد عليه مواضع داعش گرفته تا عمليات‌هاي هوايي و ورود نيروهاي زميني به خاك سوريه براي تضمين امنيت مرز تركيه - سوريه در نظر داشته باشد.

صرف نظر از اينكه هر نوع اقدام نظامي تركيه در مرزها و خاك سوريه چه پيامدهايي خواهد داشت، اكنون اين سوال ايجاد شده كه تركيه از چه ناحيه‌اي قصد ورود به سوريه را دارد و درصدد پيشروي تا كجاست. برخي گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه احتمالا با توجه به مواضع مقامات ترك، هر نوع طرح نظامي آنكارا شامل پيشروي در مناطقي است كه كردها در اختيار دارند.

لازم به ذكر است ترك‌ها پيش‌تر درصدد بودند كه منطقه حايل با سوريه را در امتداد مرز استان هاتاي به عمق 20 كيلومتر در داخل خاك سوريه ايجاد كنند و مرز احتمالي اين منطقه حايل مناطقي مثل جسر الشغور و سلقين و در شمال عفرين و اعزاز و در شرق اطراف استان حسكه و مناطق تحت كنترل نيروهاي كرد را تشكيل مي‌داد. به نوشته مطبوعات تركيه، اكنون اين طرح بار ديگر به عنوان جايگزيني براي جنگ تمام‌عيار تركيه در خاك سوريه تقويت شده است. ارتفاع اين ديوار احتمالي كه در مرزهاي اين منطقه حايل احداث خواهد شد، چهار متر خواهد بود و يك جاده موازي با آن در داخل خاك تركيه احداث خواهد شد كه هزينه ساخت آن 10 ميليون دلار ارزيابي شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون