• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5428 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۷ بهمن

مقام معظم رهبري در ديدار هزاران تن از مردم تبريز:

اظهار تعظيم به ملت پرعظمت ايران به علت خلق ۲۲ بهمنِ تاريخي امسال

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي روز گذشته در ديدار هزاران تن از مردم تبريز، مردم آذربايجان را پرچمدار اتحاد و آزادي ايران خواندند و با اظهار تعظيم به ملت پرعظمت ايران به علت خلق ۲۲ بهمنِ تاريخي امسال تاكيد كردند: اين حماسه حقيقي، پرشور و پرمحتوا نتيجه منحرف نشدن و استقامت ملت در خط انقلاب است و اين راه پيشرفت و اقتدار، با اتحاد ملي و با نگاه انقلابي و نه ارتجاعي به مشكلات، يعني تكيه بر همتي كه دستاوردها را به وجود آورده، ادامه خواهد يافت كه فعاليت جهادي و شبانه‌روزي همه مسوولان براي رشد اقتصادي و علاج دشواري‌ها به ويژه تورم، زمينه‌ساز آن خواهد بود.
رهبر انقلاب در تبيين ابعادي از حركت بسيار ارزشمند ملت در ۲۲ بهمن، با اشاره به «تبليغات پر سر و صداي دشمنان، مشكلاتي كه مردم با همه وجود حس مي‌كنند، هواي سرد و ديگر عوامل كاهنده انگيزه‌ها» گفتند: مردم با ايمان و بصيرت، همه اينها را ناديده گرفتند و همه باهم از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ايران عزيز به ميدان آمدند و صداي بلند خود را به گوش همه رساندند كه فقط خداوند شكور قادر است شكر واقعي اين حركت عظيم ملي را به ‌جا آورد.
ايشان راهپيمايي «شنبه تاريخي ملت» را مصداق استمرار استقامت ملي خواندند و با اشاره به انحرافات تدريجي از خط اصلي حركت در انقلاب‌ها گفتند: در انقلاب اسلامي هم برخي‌ها به دلايل مختلف با صراط مستقيم انقلاب زاويه‌دار شدند و كارشان به ضديت با اصل انقلاب و آرمان‌ها كشيده شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: برخلاف اين عناصر، ملت بدون احساس خستگي و نااميدي و بدون خوف از ضربات، تهديدات و عربده‌هاي دشمن، راه مستقيم را با حفظ هويت، شخصيت و عظمت خود ادامه داد و در همين مسير، ۲۲ بهمن امسال به خيابان‌هاي سراسر كشور آمد و با انگيزه‌هاي مختلف، استقامت پرمعنا و لج كردن با دشمن عنود را نشان داد.
رهبر انقلاب تلاش‌هاي دشمن و برخي عناصر در داخل را براي سست كردن عزم راسخ ملت و فراموش شدن راه انقلاب يادآور شدند و افزودند: از اهداف مهم اغتشاشاتِ پاييز اين بود كه مردم ۲۲ بهمن را از ياد ببرند كه در داخل هم برخي با استدلال‌هاي سست و سخنان غلط همين خط را در روزنامه‌ها و فضاي مجازي دنبال مي‌كردند كه البته مردم آنها را ناكام گذاشتند. حضور همراه با تحليل مردم از جمله ويژگي‌هاي راهپيمايي پر شكوه ۲۲ بهمن بود كه رهبر انقلاب آن را مورد تحسين قرار دادند. ايشان گفتند: از مصاحبه‌هاي مردم آشكار بود كه آنها با تحليل به راهپيمايي آمده‌اند و چون درك كرده بودند كه امريكا از حضور آنها بيمناك است، پرشور و شاد، با روحيه و انگيزه و با شعارهاي مضمون‌دار، جهت‌گيري اصلي خود يعني حمايت كامل از انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي را نشان دادند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: امپراتوري رسانه‌اي امريكا و صهيونيست سعي مي‌كند اين صداي رسا به گوش ديگر ملت‌ها نرسد اما آنها كه بايد بشنوند يعني دستگاه‌هاي سياست‌گذار در امريكا و انگليس و سرويس‌هاي جاسوسي دشمنان حتما اين صدا را شنيده‌اند. رهبر انقلاب به غوغاي تبليغاتي در فضاي مجازي و رسانه‌هاي دشمن در آستانه ۲۲ بهمن اشاره كردند و گفتند: صداي مخالف و معارض هم وجود داشت كه اين رسانه‌ها سعي كردند آن را بزرگنمايي كنند اما صدا و فرياد ملت بر همه صداهاي ديگر غلبه كرد. «تبيين دروغ بودن و سست بودن ادعاهاي دشمنان درباره جمهوري اسلامي» بخش ديگري از سخنان رهبر انقلاب بود. ايشان گفتند: گاهي با دروغ آشكار مي‌گويند نظام رو به قهقراست در حالي كه كشور با وجود مشكلات، با دو، سه دهه قبل كاملا متفاوت و خيلي جلو رفته است، گاهي هم مي‌گويند جمهوري اسلامي به بن‌بست رسيده، اگر اين ادعا درست است، كسي كه به بن‌بست رسيده خودش از پا مي‌افتد و به زمين مي‌خورد پس چرا اين همه براي به زمين زدن او هزينه مي‌كنيد؟
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به حملات و شبهات مكرر دشمن درباره ضرورتِ نداشتن توان نظامي ايران گفتند: اولا كشوري كه اين همه دشمن دارد بايد به فكر خودش و ملتش باشد همچنانكه اوايل انقلاب وقتي فهميدم عده‌اي مي‌خواهند هواپيماهاي اف ۱۴ را بفروشند به سرعت مصاحبه و افشاگري كردم و آن حركت ناكام ماند.
رهبر انقلاب تاكيد كردند: براساس عقل و شرع، جهات دفاعي را كاملا مورد توجه قرار داده‌ايم و براساس حكم قرآن، در آينده نيز هرچه مي‌توانيم در اين عرصه تلاش خواهيم كرد.
ايشان در همين زمينه افزودند: كشور در زمينه‌هاي ديگر از جمله صنعت، امور زيربنايي همچون جاده‌سازي و سدسازي و عرصه‌هاي ديگر، چندين برابر امور دفاعي كار و سرمايه‌گذاري كرده اما دشمن كه از تبليغاتش درباره پهپادهاي ايران، ترسش آشكار است، پيشرفت‌هاي ديگر را انكار و مسائل دفاعي را برجسته مي‌كند.
رهبر انقلاب در جمع‌بندي اين قسمت از سخنان‌شان گفتند: به فضل الهي ملت به وسوسه‌هاي بدخواهان اعتنا نكرده و نخواهد كرد و مي‌داند كه هر پيشرفت و حركتي براي قوي شدن ايران، دشمنان را خشمگين مي‌كند كه براساس آيه شريفه بايد به آنها گفت از اين خشم و غيظ بميريد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پيشرفت‌هاي كشور را يك واقعيت نشاط‌آفرين و تحسين‌برانگيز خواندند و خاطرنشان كردند: البته ما در تبليغات و كار رسانه‌اي ضعيف هستيم و به مهارت لازم براي نشان دادن اين پيشرفت‌ها دست نيافته‌ايم اما بازديدكنندگان از نمايشگاه‌ها يا دستاوردهاي ايران، از دستيابي به اين سطوح پيشرفت آن‌هم در شرايط تحريم اظهار شگفتي مي‌كنند، همچنان‌كه آن فرمانده موشكي صهيونيست نيز چند سال قبل گفت من با ايران دشمن هستم اما در مقابل توليد آن موشك پيشرفته به دست دانشمندان ايراني، كلاه از سر بر مي‌دارم.
ايشان تاكيد بر پيشرفت‌ها را به معني انكار ضعف‌ها ندانستند و گفتند: ضعف‌ها و كمبودهاي زيادي به دلايل مختلف در كشور وجود دارد كه بعضي از آنها مانند گراني، تورم و كاهش ارزش پول ملي براي مردم محسوس است و در بخش‌هاي ديگر مانند بخش‌هاي اداري هم ضعف‌هايي وجود دارد اما در مقابل اين ضعف‌ها، دو نوع نگاه مي‌توان داشت. رهبر انقلاب اسلامي افزودند: نگاه و رويكرد اول اين است كه با نگاه به دستاوردها، بفهميم اين توان وجود دارد كه با همان همتي كه به اين پيشرفت‌ها دست يافته‌ايم، امكان برطرف كردن ضعف‌ها نيز وجود دارد كه اين نگاه، نگاه انقلابي است. ايشان در تبيين نگاه ديگر كه از آن به «نگاه ارتجاعي» تعبير كردند، گفتند: با نگاه ارتجاعي به ضعف‌ها، اينگونه نتيجه گرفته مي‌شود كه فايده‌اي ندارد و نمي‌شود كاري كرد بنابراين بايد دست روي دست بگذاريم يا نِق بزنيم و ضعف‌ها را با صداي بلند مطرح كنيم و حتي مثل برخي‌ها اصل انقلاب و جمهوري اسلامي را انكار كنيم.
ايشان با طرح اين سوال كه «اگر ملتي ضعفي داشت آيا بايد دستاوردهايش را انكار كند؟ و كدام ملتي است كه ضعف ندارد؟» به وجود ضعف‌هاي مهم در كشورهاي بزرگ و پيشرفته دنيا مانند امريكا، انگليس و فرانسه از جمله در زمينه فقر و بيماري و تبعيض و نبود عدالت اجتماعي، اشاره كردند و افزودند: در اين كشورها نيز چندين برابر ايران ضعف وجود دارد اما راه‌حلِ برطرف كردن ضعف‌ها، تخريب اصل و ريشه‌ها نيست بلكه رويكرد درست، رفع ضعف‌ها بر اساس نگاه انقلابي است.
رهبر انقلاب با اشاره به دستيابي كشور به پيشرفت‌هاي غيرقابل باور، خاطرنشان كردند: در سال‌هاي اول انقلاب دستيابي به پيشرفت‌هايي مانند توليد چند ده ميليون تن فولاد حتي به ذهن كسي خطور نمي‌كرد اما اينگونه دستاوردها با همت مردم و جوانان و مسوولان خوبي كه داشتيم، ايجاد شد و امروز نيز اين همت‌ها وجود دارد.
ايشان رشد اقتصادي و مهار تورم را مهم‌ترين كارها خواندند و با تاكيد بر اينكه همه به خصوص مسوولان موظف به فعاليت جهادي و كار و پيگيري شبانه‌روزي هستند، گفتند: امور اقتصادي، امروز مهم‌ترين كارهاست زيرا بدون رشد اقتصادي كار كشور پيش نمي‌رود و لازمه رشد اقتصادي هم ثبات و مهار تورم و ثبات قيمت‌ها است. مساله تورم نيز علاج‌پذير است و بايد مسوولان بخش‌هاي مختلف آن را علاج كنند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، علاوه بر مسوولان، قشرهاي مختلف مردم از جمله دانشجو، استاد، عالِم ديني، كارگر، كاسب و دامدار را قادر به نقش‌آفريني در عرصه‌هاي گوناگون دانستند و افزودند: فعال سياسي هم مي‌تواند نقش‌آفرين باشد البته فعاليت سياسي، به نشستن و يافتن نقطه ضعفي در دولت يا دستگاه‌هاي ديگر و تمسخر و بزرگ‌نمايي آن در فضاي مجازي نيست بلكه فعاليت سياسي يعني تشريح فضاي سياسي دنيا و منطقه و تبيين اهداف دشمنان و جهت‌گيري‌هاي دوستان.
ايشان فعاليت‌هاي اجتماعي و خدماتي را از ديگر عرصه‌هاي نقش‌آفريني موثر مردم برشمردند و خاطرنشان كردند: ما بارها توانسته‌ايم به وسيله مردم، ضعف‌هاي بزرگ را برطرف كنيم كه نمونه آن قضيه كرونا و نقش‌آفريني مردم در كمك‌هاي مومنانه بود. همچنين شوق و حضور مردم در فعاليت‌هاي اجتماعي نشاط‌آفرين موجب پشتيباني و تامين پيشرفت كشور است.
رهبر انقلاب «اتحاد ملي» را عامل موثر ديگري در قوت كشور خواندند و تاكيد كردند: البته اختلاف نظر وجود دارد اما در مسائل جزيي نبايد تنازع صورت بگيرد مناظره و مباحثات حوزوي و دانشگاهي و در رسانه‌هاي عمومي، همراه با رعايت ادب و حرمت ديگران خوب است اما منازعه و دشمني كردن و آلوده كردن دهان به حرف‌هاي ناشايست خوب نيست.
ايشان گرايش عمومي ملت ايران را گرايشِ انقلاب دانستند و افزودند: عده‌اي در كشور هستند كه نظرات‌شان در برخي مسائل سياسي مخالف نظرات عموم مردم و مسوولان است اما اينها طرفِ ملت ايران نيستند؛ طرف ملت ايران، استكبار است و همه مراقب باشند كه به استكبار كمك نكنند و ابزار آن در مقابل اسلام و ايرانِ عزيز نشوند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، آينده را همچون هميشه روشن خواندند و گفتند: هرگاه افق روشني پيش روي كشور بوده پس از چندي، به آن دست يافته‌ايم چرا كه توانايي‌هاي ملت و ظرفيت‌هاي كشور بسيار بالا است بنابراين اين ملت به دستاوردهاي بزرگ‌تري نيز خواهد رسيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار همچنين با تجليل از ايمان و غيرت و صفاي مردم تبريز و آذربايجان، قيام ۲۹ بهمن تبريزي‌ها را «مقطعي تعيين‌كننده و روز ورق خوردن تاريخ ايران» دانستند و گفتند: اگر مردم تبريز در چهلم قيام مردم قم، به پا نمي‌خاستند آن قيام مهم فراموش مي‌شد اما تبريزي‌ها با تبديل حادثه قم به قيام و حركتي ملي كه در كمتر از يكسال بعد به سرنگوني رژيم استبدادي وابسته منجر شد، پرچم آزادي ايران را در دست گرفتند و مقطعي تاريخي به وجود آوردند.
ايشان اقدام حكومت مستبد در آوردن تانك به خيابان‌هاي تبريز را براي سركوب مردم و علما، نشانه دستپاچگي آن رژيم برشمردند و گفتند: مردم غيور تبريز از تانك هم نترسيدند و با ايستادگي و ايثار خون و جان خود، حركتي عظيم به وجود آوردند كه البته در تاريخ آذربايجان چندين بار ديگر سابقه دارد.
رهبر انقلاب حركت آذربايجاني‌ها از جمله مردم تبريز و اردبيل در آغاز دوره صفويه را زمينه‌ساز نجات ايران از تفرقه و ملوك‌الطوايفي دانستند و افزودند: آن حركت تاريخي، ايران را متحد و داراي حكومت مستقل و يكپارچه كرد بنابراين پرچم اتحاد ايران هم در دستان آذربايجاني‌ها است.
ايشان روايت درست تاريخ آذربايجان را جزو وظايف اهل فن و روايت بخش مهمي از تاريخ ايران خواندند و گفتند: در قضاياي تنباكو و مشروطه هم مردم اين منطقه قدرت ايمان و ايستادگي خود را نشان دادند همچنانكه در پيروزي انقلاب، دفاع مقدس، حوادث دهه‌هاي بعد و همين قضاياي اخير هم با بصيرت و استقامت در ميدان بوده‌اند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي آذربايجان را از لحاظ فرهنگي، مركز تمدن و فرهنگي غرب كشور خواندند و با اشاره به مشاهير فرهنگي اين خطه گفتند: خدمات بزرگ اين نام‌آوران به ادبيات و فرهنگ كشور قابل شمارش نيست.
رهبر انقلاب قيام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبريز را با توجه به اين سوابق، حادثه‌اي هويت‌ساز دانستند كه بايد از آن براي پيمودن راه روشن آينده درس گرفت.
در ابتداي اين ديدار، حجت‌الاسلام والمسلمين آل‌هاشم نماينده ولي‌فقيه در استان آذربايجان شرقي، ارتباط موثر و مستمر با نخبگان و جوانان، پيگيري حل مسائل فعالان اقتصادي، حضور بي‌واسطه در ميان مردم و مقابله فرهنگي و سياسي با جريان‌هاي دين‌زدا و تجزيه‌طلب را از جمله اقدامات نمايندگي ولي فقيه در استان بيان كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون