• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5428 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۷ بهمن

نامزدهای جمهوري‌خواه در انتخابات 2024 امریکا

محمدحسين لطف‌الهي

نيكي هيلي، فرماندار پيشين كاروليناي جنوبي و سفير سابق ايالات متحده در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه 14 فوريه از آغاز به كار كارزار خود براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري به عنوان يكي از كانديداهاي حزب جمهوري‌خواه خبر داد.

انتخابات مقدماتي هنوز در مراحل اوليه است و ممكن است ماه‌ها طول بكشد تا شركت‌كنندگان نهايي در اين رقابت مشخص شوند و كانديداها سفرهاي انتخاباتي خود به ايالت‌هاي كليدي نظير آيووا، نيوهمپشاير يا كاروليناي جنوبي را آغاز كنند. تا آن زمان، نيكي هيلي ممكن است براي مدتي طولاني تنها كانديداي رسمي در درون حزب جمهوري‌خواه باشد كه خود را در معرض رقابت با دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده قرار داده است. با اين وجود، در حالي كه رقابت رسمي و آشكار در حزب جمهوري‌خواه ممكن است براي ماه‌ها محدود به اين دو نفر باشد، بسياري از افراد هستند كه از آنها به عنوان كانديداهاي احتمالي نام برده مي‌شود و عملكرد و موضع‌گيري‌هاي‌شان به دقت از سوي رسانه‌ها و بدنه حزب دنبال مي‌شود.
در ادامه نگاهي خواهيم داشت به تمام كساني كه از آنها به عنوان كانديداهاي احتمالي حزب جمهوري‌خواه در انتخابات مقدماتي نام برده مي‌شود. 
دونالد ترامپ:  رييس‌جمهور پيشين ايالات متحده در نوامبر 2022 از آغاز به كار رسمي كارزار انتخاباتي خود براي سال 2024 خبر داد. اين خبر در حالي اعلام شد كه تنها چند روز از مشخص شدن نتايج انتخابات مياندوره‌اي كنگره مي‌گذشت و جمهوري‌خواهان به‌رغم كسب اكثريت مجلس نمايندگان عملكرد بسيار ضعيف‌تري نسبت به پيش‌بيني‌هاي اوليه داشتند. بسياري از جمهوري‌خواهان، رويكردهاي دونالد ترامپ و تداوم زيرسوال بردن سلامت انتخابات در امريكا از سوي او و هوادارانش را از جمله دلايل عملكرد ضعيف جمهوري‌خواهان در اين انتخابات معرفي مي‌كردند. كارشناسان معتقدند ترامپ از زمان شكست در انتخابات رياست‌جمهوري 2020 هيچ‌گاه عملا كارزار انتخاباتي خود را تعطيل نكرد و به اظهارنظرها، موضع‌گيري‌ها، تبليغات و سفرها با انگيزه انتخاباتي ادامه داد.

 نيكي هيلي:  نيكي هيلي كارزار انتخاباتي خود را روز سه‌شنبه 14 فوريه آغاز كرد. اين اقدام در تناقض با موضع‌گيري پيشين او بود كه گفته بود در برابر دونالد ترامپ قرار نخواهد گرفت. او در اعلاميه آغاز رسمي كارزار انتخاباتي خود گفت: «زمان آن رسيده كه نسل جديدي از رهبران مسووليت سازماندهي مالي، ايمن ساختن مرزها و قدرتمندتر ساختن كشور و تقويت غرور ما را دنبال كنند.»

 ران ديسانتيس: فرماندار كنوني ايالت فلوريدا پس از پيروزي در انتخابات ايالتي و شكست دادن رقيب قدرتمند خود از حزب دموكرات از نگاه بسياري از كارشناسان و محافظه‌كاران در امريكا مهم‌ترين گزينه جايگزيني دونالد ترامپ به حساب مي‌آيد. احتمالا تا ماه‌ها بعد ديسانتيس از آغاز رسمي يك كارزار انتخاباتي يا اعلام كانديداتوري خودداري خواهد كرد اما كتاب خاطرات او احتمالا همين ماه منتشر مي‌شود و تحليلگران مي‌گويند مشاوران سياسي ديسانتيس از هم‌اكنون در حال فراهم كردن پيش‌زمينه‌هاي لازم براي آغاز يك كارزار انتخاباتي موفق هستند.

 مايك پنس: معاون پيشين رييس‌جمهور امريكا از زمان روي برگرداندن از ترامپ در 6 ژانويه 2021 و همراه نشدن با ادعاهاي او در خصوص وقوع تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري 2020، مسير جديدي را در عرصه سياست آغاز كرد. او آشكارا گفت كه معتقد است حزب جمهوري‌خواه از دونالد ترامپ عبور خواهد كرد. او در ژانويه 2023 در گفت‌وگو با CBS اظهار كرد: «من فكر مي‌كنم ما رهبري جديدي در حزب جمهوري‌خواه و در ايالات متحده خواهيم داشت.» پنس در ايالات متحده به عنوان چهره‌اي مذهبي، محافظه‌كار و پرولايف شناخته مي‌شود. پرولايف به كساني مي‌گويند كه با اعطاي حق سقط جنين به زنان مخالفند.

 تيم اسكات: سناتور ايالت كاروليناي جنوبي در صورتي كه رسما پا به رقابت‌هاي انتخاباتي بگذارد، دومين كانديدا از اين ايالت در سال 2024 خواهد بود. او مدت‌هاست كه در حال فراهم آوردن پيش زمينه‌هاي سياسي لازم براي ورود به انتخابات است و اقدامات زيادي از جمله استخدام چند مشاور خبره براي جمع‌آوري كمك‌هاي مالي و طراحي استراتژي انتخاباتي كرده است. او قرار است به زودي براي حضور در رويدادي كه موضوع آن «ايمان به امريكا» اعلام شده در ايالت آيووا حضور پيدا كند. آيووا از اولين ايالت‌هايي است كه انتخابات مقدماتي حزب جمهوري‌خواه در آنجا برگزار خواهد شد.

 گلن يانگ‌كين: فرماندار ويرجينيا با پيروزي در انتخابات ايالتي سال 2021 به جمهوري‌خواهان نشان داد كه با تمركز روي برخي موضوعات خاص در انتخابات كه براي مردم عادي اهميت زيادي دارد، مي‌توان رقباي قدرتمند از حزب دموكرات را شكست داد. كارشناسان معتقدند او جاه‌طلبي‌هايي بسيار فراتر از فرمانداري ويرجينيا دارد. او در ماه‌هاي گذشته تلاش داشت تا محدوديت سقط جنين بعد از 15 هفته نخست بارداري را در ويرجينيا به تصويب برساند، اما پيروزي دموكرات‌ها در انتخابات سناي ايالتي باعث شد اين تلاش او بي‌ثمر باقي بماند.

 كريس سونونو: فرماندار نيوهمپشاير اقدامات مشخصي در سطح فدرال انجام نداده، اما اقدامات او در سطح ايالتي توجه بسياري از جمهوري‌خواهان را در امريكا به خود جلب كرده است. او به عنوان فرماندار نيوهمپشاير اين مزيت را دارد كه انتخابات مقدماتي حزب جمهوري‌خواه از اين ايالت آغاز خواهد شد. 

 كريستي نوئم: فرماندار داكوتاي جنوبي عملكرد مقتدرانه‌اي در انتخابات مياندوره‌اي ماه نوامبر داشت و توانست كمك‌هاي مالي زيادي را براي خود جمع‌آوري كند. با اين وجود او در ماه ژانويه در گفت‌وگويي اعلام كرد كه «من قانع نشده‌ام كه نياز است به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري در رقابت‌ها حضور يابم.»

 گرگ ابوت: فرماندار ايالت تگزاس در ماه نوامبر توانست با پيروزي در انتخابات براي سومين دوره فرماندار تگزاس شود. سي‌ان‌ان نوشته است كه بعيد به نظر مي‌رسد او تا ماه مه 2023 اقدامي در راستاي انتخابات رياست‌جمهوري انجام دهد. او در ماه ژانويه به فاكس‌نيوز گفت كه انتخابات سال 2024 چيزي نيست كه در حال حاضر روي آن تمركز كنم و تمام تمركز من روي تگزاس است.

 لري هوگان: فرماندار سابق مريلند يكي ديگر از رقباي احتمالي ترامپ در 2024 خواهد بود. او هم به فاكس‌نيوز گفته بود كه حضور در انتخابات رياست‌جمهوري 2024 را در ذهن خواهد داشت و آن را به‌طور جدي بررسي خواهد كرد.

 كريس كريستي: فرماندار سابق نيوجرسي يي از چندين جمهوري‌خواهي است كه در سال 2024 همراه با پنس، هيلي، اسكات، سونونو و برايان كمپ، فرماندار جورجيا براي شركت در يك گردهمايي خصوصي اهداكنندگان مالي حزب جمهوري‌خواه در تگزاس حضور يافت. او معتقد است ترامپ نمي‌تواند بايدن را در سال 2024 شكست دهد. 

 تد كروز: سناتور ايالت تگزاس و كانديداي انتخابات مقدماتي سال 2016 حزب جمهوري‌خواه هنوز موضع مشخصي درباره حضور مجدد در انتخابات 2024 اتخاذ نكرده و تصميم‌گيري در اين خصوص را به آينده موكول كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون