• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3323 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ شهريور

موهبت نروژي براي طلاي سياه ايران

 

بعد از صحبت‌هاي بسياري كه در خصوص همكاري‌هاي نفتي ايران و كشورهاي ديگر مطرح مي‌شد، به نظر مي‌رسد كه آرام آرام كشورهاي مطرح نفتي در حال ورود به ايران هستند اما اين‌بار به جاي صادرات و واردات در پي انتقال تكنولوژي و مراودات نفتي كلان با ايران‌اند. يك شركت نروژي اعلام كرده است كه براي انتقال تكنولوژي در حوزه نفت، قصد ورود به ايران را دارد.

آن طور كه اخيرا عنوان شده، نروژ از ديگر كشورهاي بزرگ نفتي است كه قصد ورود به ايران را دارد. اهميت ورود نروژ به نفت ايران از آن جايي است كه تجربه استفاده از درآمدهاي نفتي براي اين كشور مي‌تواند درس بزرگي براي ايران باشد. برخلاف بيشتر كشورهاي نفتي دنيا كه درآمدهاي حاصل از فروش نفت خود را صرف هزينه‌هاي جاري مي‌كنند، نروژ مشغول پس‌انداز كردن پول حاصل از فروش نفت خام و گاز در يك صندوق مستقل است. بر اين اساس، گفته مي‌شود كه ارزش منابع مالي اين صندوق حدود ۸۰۰ ميليارد دلار برآورد شده است و خود صندوق، معادل يك درصد مجموع سهام جهاني را در اختيار دارد. منابع اين صندوق به اندازه‌اي است كه اگر سهم هر شهروند نروژي با كرون، واحد پول آن كشور، محاسبه و پرداخت شود، همه آنها ميليونر مي‌شوند. اين مساله به معناي سرمايه‌گذاري عظيم از طريق درآمدهاي نفتي به جاي صرف آن براي منابع جاري است. با چنين تجربه‌هايي، مي‌توان به اهميت همكاري ايران با كشورهايي مانند نروژ پي برد. برهمين اساس اين كشور اعلام كرده است كه قصد دارد مانند ديگر كشورهاي نفتي، بعد از لغو تحريم‌ها به ايران وارد شود كه اين مساله بيشتر مربوط به انتقال تكنولوژي در حوزه نفت است.

آن‌طور كه خبرگزاري فارس روايت كرده، شركت نفتي نروژي DNO كه فعاليت‌هاي نفتي گوناگوني را در سطح خاورميانه در دست دارد طي روزهاي گذشته از آمادگي خود براي ورود به صنعت نفت ايران خبر داده است. اين شركت كه در حال حاضر پروژه استخراج ۱۵۳ هزار بشكه روزانه در كردستان عراق را در دست دارد اعلام كرده است با لغو تحريم‌ها به صنعت نفت ايران ورود خواهد كرد. فعاليت‌هاي اين شركت نروژي پيش از اين در سومالي، عمان، يمن، تونس و امارات بوده است و حالا ايران نيز وارد ليست همكاران احتمالي اين كشور شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون