• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3336 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۶ شهريور

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اعلام كرد

براي سال آينده سه سناريو طراحي كرده‌ايم

گروه اقتصادي | محمدباقر نوبخت از تدوين سه برنامه براي سال آينده خبر داد و گفت: اگر شرايط به سمت شكست مذاكرات برود، برنامه براي شرايط بدبينانه پيش‌بيني شده است و اگر شرايط به سمت موافقت كامل پيش برود، شرايط خوشبينانه را دنبال خواهيم كرد.

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي با اشاره به اينكه در حال حاضر تمركز روي برنامه‌ريزي شرايط خوشبينانه است، گفت: اما اگر در هر لحظه شرايط عوض شود ما هم برنامه خود را تغيير مي‌دهيم. بنابراين همه اينها در تناظر يك به يك است. ضمن اينكه آن دو برنامه را هم داريم. از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي پذيرفته نيست كه منتظر اتفاق باشد، بلكه همه موارد را بايد پيش‌بيني كند. بنابراين از سال آينده كه آغاز برنامه ششم است، هدف رشد شتابان، پايدار و اشتغالزاي هشت درصدي است كه بايد به طور متوسط در سال‌هاي برنامه داشته باشيم. ضريب جيني كه نوعي عدالت و توزيع درآمد‌ها را نشان مي‌دهد نيز حداكثر بايد 34 صدم باشد.

محيط زيست را دريابيم

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور در جمع نمايندگان رسانه‌هاي گروهي وقتي از اولويت‌ها و برنامه‌هاي اورژانسي دولت سخن گفت، نقبي به اقتصاد زد. وي گفت: بحران‌هايي كه بايد به صورت اورژانسي بدان رسيدگي شود، بحران آب، درياچه اروميه، بختگان، هيرمند و هامون است و اتفاقاتي كه در اين رابطه افتاد، نشان مي‌دهد كه بايد محيط زيست را دريابيم.

او در ادامه اظهاراتش اشاره‌اي به ريزگردها نيز داشت و گفت: بايد براي ريزگردهايي كه به پايتخت ايران رسيده فكر اساسي كنيم از اين رو در برنامه ششم براي مسائلي چون صندوق‌هاي بازنشستگي و محيط زيست كه مي‌توانند مشكل‌آفرين شوند، توجه ويژه صورت گرفته است. وي افزود: از ديگر موضوعات با اولويت برنامه ششم، فناوري اطلاعات و ارتباطات است كه نياز است كار ويژه روي آن صورت بگيرد. ممكن است در حوزه صنعت از كشورهاي پيشرفته عقب باشيم، اما درفناوري اطلاعات آنها عمر زيادي ندارند و مي‌توانيم به آنها برسيم.

نوبخت تصريح كرد: البته زيرساخت‌ها هم در كشور فراهم است و مي‌توانيم براي رشد اقتصادي از بخش فناوري اطلاعات و ارتباطات استفاده كنيم.

او از ديگر بخش‌هاي با اولويت سرمايه‌گذاري براي دستيابي به رشد اقتصادي هشت درصدي را توسعه ترانزيت، بهره‌برداري از ميادين مشترك نفت و گاز، سرمايه‌گذاري در محورهاي البرز، زاگرس و سواحل مكران ذكر كرد و گفت: اگرچه در حال حاضر به صورت موردي در اين بخش‌ها كار مي‌شود، اما هدف اين است كه به صورت متمركز در اين حوزه‌ها كار كنيم. برنامه ما اين است كه در سواحل مكران متمركز شويم.

برنامه‌هاي دولت در پساتحريم

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور با بيان اينكه دولت براي بعد از تحريم‌ها روي سه موضوع متمركز خواهد شد، گفت: بايد توجه داشت كه بخشي از منابع كشور آزاد مي‌شود، در نتيجه بايد منابعي كه آزاد مي‌شود را در توسعه كشور سرمايه‌گذاري كنيم. دوم، بعد از برداشته شدن تحريم‌ها فرصت لازم به وجود مي‌آيد كه نفت بيشتري را صادر كنيم، از اين رو صادرات نفت فرصت ديگري به ما بدهد كه منابع حاصل را در بخش‌هاي زيربنايي سرمايه‌گذاري كنيم.

او با بيان اينكه در سال 90 حدود 120 ميليارد دلار درآمد ارزي ناشي از فروش نفت داشتيم كه حتي اين عدد نمي‌تواند به‌تنهايي جهشي در توسعه ايجاد كند، عنوان كرد: اگر بستري ايجاد شود كه 800 هزار ميليارد تومان نقدينگي موجود در اقتصاد كه در اختيار بخش خصوصي است، به حوزه سرمايه‌گذاري بيايد، كمك بزرگي به توسعه كشور خواهد شد.

وي ادامه داد: اين 800 هزارميليارد تومان به صورت پول و شبه پول در جريان است و هر وقت احساس كند در يكي از بازارها بازده چشمگيري وجود دارد به آن سمت حركت مي‌كند و همين حركت باعث افزايش قيمت در آن بخش خواهد شد؛ وقتي اين عدد مي‌تواند مشكل‌زا باشد كه به عنوان نقدينگي و عامل افزايش تقاضاي كل ديده شود.

رييس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور يادآور شد: در حالي كه اگر اقتصاد به يك ثباتي برسد كه اين نقدينگي به جاي اينكه به سمت تقاضا در بازارهاي مختلف برود، به سمت عرضه به توليد هدايت شود، آنگاه دقيقا شرايط را برعكس مي‌كند و همين نقدينگي كه ما از آن به عنوان يك عامل منفي در افزايش تورم ياد مي‌كنيم مي‌تواند به عنوان يك عامل مثبت در كاهش تورم مورد توجه قرار بگيرد.

او سومين تمركز دولت در دوران پساتحريم را استفاده از فضايي دانست كه پس از برداشته شدن محدوديت در نقل و انتقالات ارزي ايجاد مي‌شود. نوبخت در اين خصوص گفت: برداشته شدن محدوديت‌ها در نقل و انتقالات ارزي كمك مي‌كند كه فضاي مناسب‌تري براي سرمايه‌گذاري به وجود آيد، به همين دليل هم اين روزها هيات‌هاي بلندپايه خارجي براي مذاكرات اقتصادي يكي پس از ديگري به ايران سفر مي‌كنند.

سخنگوي دولت همچنين گفت: البته آنها{هيات‌هاي خارجي} براي هدف خودشان به ايران مي‌آيند اما تلاش ما اين است كه در اين بخش نيز سياست برد- برد را در دستور كارمان قرار بدهيم.

فاينانس، يوزانس، باي بك

وي ادامه داد: هدف دولت اين است كه سرمايه‌گذاري خارجي به صورت مستقيم يا به شيوه‌هاي فاينانس، يوزانس و باي بك باشد تا همراه اين سرمايه‌گذاري، زمينه ورود تكنولوژي و دانش روز فراهم شود. اين موضوع به ميزان تسلط ما به مذاكرات اقتصادي وابسته است؛ آنها ممكن است براي دستيابي به بازار ما به ايران سفر كنند، اما ما بايد بتوانيم از مذاكره با آنها به نفع خودمان بهره بگيريم. ضمن اينكه درراستاي اقتصاد مقاومتي هدف دولت تمركز بر افزايش صادرات است.

نوبخت با بيان اينكه براي صادرات به بازار نياز داريم، اضافه كرد: الان بازارها بين كشورها تقسيم شده است. بنابراين اگر مي‌خواهيم در راستاي اقتصاد مقاومتي به صادرات غير نفتي اهميت بيشتري بدهيم، بايد به فكر بازارهاي جديد باشيم. البته هيات‌هاي اقتصادي كه به ايران مي‌آيند، مي‌توانند در يافتن بازارهاي جديد به ما كمك كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون