• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3356 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۹ مهر

كسب‌وكارهاي اينترنتي: يك مقدمه كوتاه

علي نعمتي‌شهاب٭ / در سال‌هاي اخير نقش فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يكي از اصلي‌ترين عوامل توسعه اقتصادي و اجتماعي در جوامع مختلف مورد توجه قرار گرفته است. فناوري اطلاعات و ارتباطات با فراهم آوردن امكان دسترسي همگان به دانش و اطلاعات تخصصي موجب افزايش آگاهي كارآفرينان و افزايش مهارت‌هاي آنها براي راه‌اندازي كسب‌و‌كار خود شده است. اين فناوري همچنين توانمندي‌ها و فرصت‌هاي جديدي را در اختيار كارآفرينان قرار داده و زمينه را براي توسعه و شكوفايي ايده‌هاي جديد و جذاب با هزينه بسيار كم و در گستره بسيار بزرگ (از طريق شبكه‌هاي ارتباطي گسترده نظير اينترنت) مساعد كرده است. يكي از جدي‌ترين زمينه‌هاي كسب‌و‌كارهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشور، كسب‌و‌كارهاي اينترنتي هستند.

كسب‌و‌كار اينترنتي به‌معني فروش محصولات يا خدمات در اينترنت و كسب درآمد از اين راه است. امروزه ده‌ها ميليون نفر از مردم كشور از اينترنت به‌صورت مستمر استفاده مي‌كنند و بسياري از آنها در طول سال حداقل يك خريد اينترنتي دارند.

كسب‌و‌كارهاي دنياي مجازي به روش‌هاي متنوعي از امكانات ايجاد شده توسط اينترنت براي توليد و عرضه‌ و فروش محصولات و خدمات خود ـ اعم از فيزيكي و ديجيتال ـ بهره‌برداري مي‌كنند. ضمنا نبايد فراموش كرد كسب‌وكار اينترنتي شامل خدمات به ساير كسب‌و‌كارهاي اينترنتي هم مي‌شود؛ از جمله: خدمات طراحي و توسعه سايت‌هاي اينترنتي و فروشگاه‌هاي مجازي، بازاريابي اينترنتي، شبكه‌هاي اجتماعي، آموزش و مشاوره و... همگي گستردگي كارآفريني در عصر كسب‌و‌كارهاي اينترنتي را نشان مي‌دهند. اينترنت و شبكه‌هاي مجازي بازاري مستقل از مكان و زمان و بازاري بدون مرز را ايجا كرده‌اند كه مي‌توان به‌راحتي در آنها به تجارت و كسب درآمد پرداخت. اين حوزه جديد و جذاب بيش از هر گروهي مناسب جوانان متخصص و ايده‌پردازي است كه دسترسي چنداني به پيش‌شرط‌هاي راه‌اندازي كسب‌وكار ـ به‌ويژه سرمايه و ارتباطات كاري ـ ندارند. سرمايه شما به عنوان يك جوان براي تاسيس يك كسب‌وكار اينترنتي بيش از هر چيزي نوآوري و تخصص شماست. شما با يك ايده نوآورانه كه مي‌تواند يك مساله يا مشكل را از طريق اينترنت براي مردم جامعه حل كند شروع مي‌كنيد، براي آن مشكل راه‌حلي در قالب يك محصول يا خدمت طراحي و توليد مي‌كنيد و سپس با عرضه آن محصول يا خدمت از طريق اينترنت به جامعه، به درآمدزايي مي‌پردازيد. شما بدين‌ترتيب قدم در راه كارآفريني خواهيد گذاشت!

خوب است در اينجا تعريفي هم از كارآفريني را با هم مرور كنيم: «كارآفريني نتيجه فعاليت فرد كارآفرين است. كارآفرين فردي نوآور و خلاق است كه با پذيرش ريسك‌هاي موجود بر سر راه آغاز و توسعه كسب‌و‌كار، ايده‌هاي خود را به واقعيت تبديل مي‌كند و از اين راه به ارزش‌آفريني و توليد ثروت براي خود و جامعه و كشور مي‌پردازد.»

شايد مهم‌ترين واژه در اين تعريف «ارزش‌آفريني» باشد. منظور از ارزش، پول نيست بلكه «ارزش» اشاره به اين دارد كه شما بايد بتوانيد با راه‌اندازي كسب‌وكار اينترنتي‌تان، يك مشكل يا مساله را براي عموم مردم، قشر خاصي از جامعه (به‌ويژه جواناني مثل خودتان!) يا سازمان‌ها و كسب‌وكارها حل كنيد.

درباره «ارزش‌آفريني» در يادداشت بعدي مفصل توضيح خواهم داد. فعلا پيشنهاد مي‌كنم تا هفته آينده به‌دنبال مساله‌اي بگرديد كه فكر مي‌كنيد برايش مي‌توانيد راه‌حلي پيدا كنيد!

٭ مشاور كسب‌وكار

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون