• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3368 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۳ مهر

«رساله صد فرمان» براي آنكه بخوانيد و بخنديد و فكر كنيد

 

مجموعه ۱۰‌جلدي نثر و شعر كوتاه طنز از شاعران و طنزپردازان معاصر در قالب يك مجموعه چندي پيش منتشر شد. در اين مجموعه سعي شده تا نمونه‌هاي خوبي از جريان طنز كوتاه ادبي و ژورناليستي ايران تهيه شود. موجز و كوتاه بودن مطالب از جمله ويژگي‌هاي اين آثار است و در بخش شعر تك‌بيت و رباعي و در بخش نثر فرم كوتاه‌نويسي مد نظر نويسندگان بوده است.

در «مجموعه قاف لبخند» سعي شده تا نمونه‌هاي خوبي از جريان طنز كوتاه ادبي و ژورناليستي ايران تهيه شود. بناي ناشر در توليد و انتشار اين آثار، موجز و كوتاه بودن آنها بوده و به همين خاطر در بخش شعر، تك‌بيت و رباعي و در بخش نثر، فرم كوتاه‌نويسي مد نظر بوده است.

يكي از اين 10 جلد كتاب رساله صد فرمان نوشته جلال سميعي، طنزپرداز و نويسنده خلاق است. اگر عبيد زاكاني در رساله صد پند كوشيد با بيان واقعيت‌هاي تلخ به زبان شيرين، آيينه‌اي پيش‌روي مردمان عصر بگذارد، جلال سميعي هم در رساله صد‌فرمان دقيقا كوشيده است چنين كاري انجام دهد. او سعي كرده هم وجاهت ادبي و خلاقيت نثر خود را حفظ كند و هم تلنگري بر اتفاقات اجتماعي و سياسي داشته باشد. نوشته‌هايش در عين سادگي انسان را به تفكر وادار مي‌كند. لبخند بر لبان مي‌نشاند اما لبخند تلخ و مانند كسي كه حرفي مي‌زند در جمع اما بلافاصله خودش را جمع و جور مي‌كند. فرمان‌هايش البته سن و سال ندارد، شايد مخاطبش جوان باشد اما گاهي براي پابه سن گذاشته‌ها هم آموزنده خواهد بود.

در پشت جلد اين كتاب به‌جاي مقدمه آمده است: «اگر عبيد زاكاني در رساله صد پند كوشيد با بيان واقعيت‌هاي تلخ به زبان شيرين آيينه‌اي پيش‌روي مردمان عصر بگذارد جلال سميعي هم در رساله صد‌فرمان دقيقا كوشيده است چنين كاري بكند. صد‌فرمان جلال سمعيي را بخوانيد و با رعايت نكات امنيتي به كار ببنديد.»

او در فرمان‌هايش پندهاي اخلاقي را با زبان ساده و آرام به مخاطب منتقل مي‌كند. مثل فرمان اولش «طلبكار نباشيد. خدا طلبكاران را دوست ندارد» يا فرمان 59 كه مي‌نويسد: «زياد نباشيد تا كم نشويد».

نويسنده در بخش‌هايي هم به مسائل سياسي و اجتماعي ناخواسته يا خواسته نقبي مي‌زند از هيچ ديوار بالا نرويد. شايد ديوار سفارت باشد (فرمان پنجم) يا بزرگ هيچ گروهي نشويد كوچك مي‌شويد (فرمان نهم).

«بيت بازي» اثر سعيد بيابانكي، «رساله صد فرمان» نوشته جلال سميعي، «اصن يه وضي» نوشته رضا ساكي، «مركز مشاوره» نوشته حسام‌الدين مقامي‌كيا، «بي‌سر و ته» نوشته عليرضا لبش، «بسته پيشنهادي» نوشته اميد مهدي‌نژاد، «ابوي فدوي» نوشته احمد ملكوتي‌خواه، «نوستالژيكاتور» نوشته ندا شاه‌نوري، «از اون لحاظ» نوشته عبدالله مقدمي و «رباعيات زنجيره‌اي» اثر شهرام شكيبا، از كتاب‌هاي اين مجموعه 10جلدي هستند كه توسط نشر قاف با عنوان
«قاف لبخند» منتشر شده‌اند.

جلال سميعي اما كتاب ديگري هم دارد با نام «چگونه نقاش شويم». او در اين كتاب با قلم خود و با زبان كنايه و طنز و تصوير‌سازي ابوالفضل محترمي لحظه‌هايي را براي تفكر فراهم آورده است. كتاب در قالب 30گام و 30تصوير نوشته شده است.

نقاش غير‌عمد باشيد مداد را‌برداريد و با چشم بسته خط‌هايي روي كاغذ بكشيد. فرويد معتقد بود بسياري از كارهاي ما در بزرگسالي واكنش ضمير ناخودآگاه ما به اتفاق‌هاي دوران كودكي هستند. خوشبختانه شما نقاش كلاسيك نيستيد و در نقاشي غير عمد نا‌خود‌آگاه شما نمي‌تواند واقعيت‌هاي راز‌هاي كودكي شما را به تصوير بكشد.

اين كتاب تو‌سط دفتر پژوهش و نشر حوزه هنري استان تهران منتشر شده است. اين كتاب‌ها را بخريد و بخوانيد. لذت ببريد و تفكر كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون