• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3395 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ آبان

طيب‌نيا اعلام كرد

نوسانات اخير ارزي مقطعي است

وزير اقتصاد در حالي نوسان‌هاي اخير در بازار ارز را مقطعي خواند كه در روزهاي گذشته بازار ارز با تحولات جديد روبه‌رو شد و قيمت هر دلار حتي روي 3600 تومان را نيز ديد.

وي نوسانات اخير در بازار ارز را به دليل افزايش نرخ ارز فصلي دانست و گفت: كاهش نرخ سود بانكي در دستور كار شوراي پول و اعتبار است.

علي طيب‌نيا در حاشيه همايش استحكام ساخت دروني قدرت ملي جمهوري اسلامي ايران در دانشگاه دفاع ملي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه به دنبال اجراي دقيق نرخ سود ۲۰ درصدي هستيم، گفت: هرچند كاهش نرخ سود به صورت جدي دنبال مي‌شود اما ابتدا قرار است مصوبه قبلي شوراي پول و اعتبار درباره نرخ سود ۲۰ درصدي كه هنوز به صورت كامل محقق نشده را اجرايي كنيم.

وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينكه بر همين اساس قرار است بانك مركزي نظارت خود بر بانك‌ها را افزايش دهد، تصريح كرد: همچنين بانك مركزي حضور خود در بازار بين بانكي ارتقا داده؛ به نحوي كه نرخ سود حدود 5/9 درصد در بازار بين بانكي امروز به حدود ۲۵ يا ۲۶ درصد رسيده است. اين امر به دليل حضور جدي بانك مركزي در بازار بين بانكي بوده و انتظار داريم كه اين روند كاهشي ادامه يابد. وي گفت: همزمان با اعمال نظارت بيشتر و اتخاذ سياست‌هاي مجموعه قبلي بسته كاهش نرخ سود شوراي پول و اعتبار، قرار است كاهش نرخ سود در دستور كار اين شورا قرار گيرد. فكر مي‌كنيم نرخ سودي كه اكنون در اقتصاد كشور حاكم است به هيچ‌وجه با مقتضيات بخش واقعي اقتصاد تناسب و هماهنگي ندارد؛ بنابراين باتوجه به كاهش نرخ تورم، بايد شاهد كاهش نرخ سود در آينده باشيم. طيب نيا همچنين با بيان اينكه در حوزه سياست‌هاي پولي، مجموعه‌اي از سياست‌ها طراحي شده كه مربوط به كاهش نرخ سپرده قانوني بانك‌ها از 5/13 درصد به ۱۰ درصد بود كه براي بانك‌هاي منضبط اين نرخ كاهش مي‌يابد، افزود: به ازاي هر واحد كاهش ۷ تا ۸ هزار ميليارد تومان به قدرت وام‌دهي بانك‌ها افزوده مي‌شود و منابع آن به سمت واحدهاي توليدي مي‌رود. وزير اقتصاد در مورد اجراي تسهيلات خريد كالا عنوان كرد: اين موضوع مربوط به مباحث اجرايي تسهيلات بوده و بايد بانك مركزي به صورت دقيق توضيح دهد.

وي درباره نوسانات نرخ ارز در بازار گفت: نوسانات ارزي فصلي بوده و براساس تحليل بانك مركزي، ميزان تقاضا به دليل نزديك شدن به ژانويه افزايش يافته، همچنين تقاضاي ارز از سوي اتباع خارجي در بازار محسوس است، اما تغييرات جدي در بازار رخ نداده و در فصول سال شاهد نوسانات نرخ ارز هستيم.

وزير امور اقتصاد و دارايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا اين موضوع ارتباطي به خروج ارز از كشور به دليل صدور ويزاي اربعين مي‌تواند باشد، اظهار داشت: مجموعه‌اي از اين عوامل به صورت فصلي تقاضاي ارز را افزايش داده و فكر نمي‌كنيم قابل ملاحظه باشد. آنچه براي ما در بازار ارز مهم بوده ثبات پايدار بوده و اينكه جلوي التهابات و تلاطم آن گرفته شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه يكي از مباحث مربوط به استحكام ساخت دروني قدرت ملي بوده كه تاثير اساسي در ثبات ملي دارد مربوط به مسائل اقتصادي است، افزود: اگر بتوانيم سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي را به درستي اجرا كنيم كه مبتني بر ظرفيت‌هاي داخلي و با بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود در عرصه بين‌الملل باشد طبيعي است وابستگي اقتصاد به حداقل ممكن مي‌رسد و مي‌توان امنيت ملي را ارتقا بخشيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون