• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3395 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ آبان

زير ذره بين اقتصاد

كاهش سود بانكي براي صادرات |مديركل دفتر خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت قيمت كالاي صادراتي را يك چهارم قيمت كالاي وارداتي و كمتر از 500 دلار عنوان و اعلام كرد: چهار مقوله كاهش سود تسهيلات بانكي شامل كاهش هزينه حمل كالاهاي صادراتي، كمك هزينه به تبليغات و برندسازي، كاهش هزينه‌هاي بازاريابي و حضور توليدكنندگان در نمايشگاه‌هاي خارج از كشور و قرارداد عامليت بانك‌ها در حال انجام است. فرهاد نوري، اظهار كرد: تحريك تقاضا آغاز شده است و سال آتي سالي بسيار اميدواركننده براي كشور در بحث توسعه صادارت است. در حال حاضر قيمت كالاي صادراتي يك چهارم قيمت كالاي وارداتي است، يعني كمتر از 500 دلار لذا لازم است قيمت‌ها به نفع صادرات تغيير كند. روند بسترسازي براي صادرات آغاز شده اما هنوز راضي‌كننده نيست.

 

فرصت طلايي براي صادرات گاز مايع |رييس اتاق مشترك ايران و افغانستان گفت: تركمنستان به دليل تعميرات داخلي پالايشگاه‌ها و فرارسيدن فصل سرما فرصت طلايي ايران براي صادرات گاز مايع است. محمود سيادت، با بيان اينكه شرايط فعلي فرصتي طلايي براي استفاده وزارت نفت از بازار سوختي تركمنستان است، عنوان كرد: به دليل ترميم پالايشگاه‌هاي گاز تركمنستان، بالا بودن قيمت گاز به علت فرارسيدن فصل سرما و محدوديت‌هاي صادراتي اين كشور افزايش صادرات گاز مايع به تركمنستان بايد برنامه اصلي وزارت نفت باشد. وي با بيان اينكه شرايط صادرات فرآورده‌هاي نفتي از ايران در مقاطع مختلف زماني تغيير كرده است، اظهار كرد: از حدود 10 سال قبل، صادرات گازوييل به اين كشور به شكل بازارچه‌اي و براي مصرف مرزنشينان بود و شكل تجاري نداشت.

 

پيشنهادات ويژه براي بهبود اوضاع بورس|رييس سابق سازمان بورس با تاكيد بر اينكه بايد يك دوره اعتماد‌سازي در بازار سرمايه اتفاق بيفتد، سه پيشنهاد براي جذب منابع و برگشت اعتماد به بورس ارايه داد. علي صالح‌آبادي، مديرعامل بانك توسعه صادرات در خصوص علت روند نزولي بورس تهران گفت: در حال حاضر برخي عوامل كلان مانند ركود اقتصادي، كاهش قيمت جهاني نفت، كالا و تاثير آن در بودجه دولت و تصميماتي كه در خصوص خوراك پتروشيمي‌ها و بهره مالكانه معادن اتخاذ مي‌شود در بورس اثرگذار است. وي با بيان اينكه در اين شرايط حتما بايد دوره‌اي از اعتمادسازي در بازار سرمايه اتفاق بيفتد تا بتوانيم با اتخاذ راهكارهايي اعتمادها رابه سمت بازار سرمايه جلب كنيم، گفت: در اين شرايط حداقل انجام سه اقدام ضرورت دارد. وي در اين خصوص توضيح داد: يكي از اقدامات اساسي كه بايد هرچه زودتر عملياتي شود، سهام خزانه اسلامي است كه در قانون ارتقاي نظام تامين مالي ديده و تصويب شده است زيرا در اين سهام، خود شركت‌ها مي‌توانند سهام خود را خريد و فروش كرده و آن را بازارگرداني كنند.

 

سرمايه‌گذاري 50 شركت پرتغالي در ايران|رييس اتاق بازرگاني پرتغال از حضور 50 شركت پرتغالي براي سرمايه‌گذاري در ايران خبر داد. «پائولونونس د آلميدا» با اشاره به فرصت‌هاي فراهم شده در پي توافق كشورهاي 1+5 با ايران و همچنين سابقه قديمي روابط پرتغال و ايران گفت: طي سال‌هاي اخير تراز تجاري دو كشور در سطح بسيار پاييني بوده است اما با توافق حاصل شده فرصت‌هاي بزرگي براي از سرگيري روابط اقتصادي ميان دو كشور و سرمايه‌گذاري به وجود آمده است. آلميدا همچنين درباره بخش‌هاي اقتصادي كه امكان سرمايه‌گذاري در ايران را دارند، گفت: بخش كشاورزي و مواد غذايي، توريسم، معدن و همچنين زغال سنگ از جمله بخش‌هايي هستند كه قابليت سرمايه‌گذاري را دارند.

 

تهران هم به جمع مناطق ويژه اقتصادي مي‌پيوندد| استاندار تهران درباره اولويت‌هاي اين استان براي جذب سرمايه‌هاي خارجي با اشاره به بازار 20 ميليون نفري براي سرمايه‌گذاري گفت: اولويت‌هاي استان تهران براي جذب سرمايه شامل بازسازي و نوسازي صنايع، محيط زيست و صنايع با تكنولوژي بالا مي‌شود. حسين هاشمي اظهاركرد: همچنين به فاصله 100 كيلومتر از پايتخت، جمعيت به 20 ميليون نفر مي‌رسد كه اين به معناي وجود يك بازار قوي سرمايه‌گذاري است. در استان تهران دو منطقه براي تسهيل در سرمايه‌گذاري و مشاركت در آن در نظر گرفته شده است، يكي از اين مناطق منطقه ويژه اقتصادي در جنوب تهران نزديك به فرودگاه امام است و منطقه ديگر منطقه آزادي است در نزديكي همانجا. وي با اشاره به اينكه سرمايه‌گذاراني كه علاقه‌مندند خارج از مناطق ويژه نيز فعاليت كنند مورد حمايت استانداري قرار مي‌گيرند، درباره اولويت‌هاي جذب سرمايه استان تهران تصريح كرد: بازسازي و نوسازي صنايع تهران اولويت اول است كه ورود بخش خارجي به اين مساله مي‌تواند در تسريع اين امر و ايجاد توليدات مورد نياز كشور كمك كند.

 

عراق و كشورهاي عربي مشتري مبلمان ايراني|نمايشگاه مبلمان و دكوراسيون با حضور ۱۴۵توليدكننده داخلي و با تخفيف ۵ تا ۲۵ درصدي در مصلاي امام خميني تهران برپا شد. صفر حسن‌زاده، مدير اجرايي نمايشگاه تخصصي مبلمان و دكوراسيون، با بيان اينكه اين نمايشگاه در مساحتي حدود 10 هزار متر مربع فضاي نمايشگاهي برگزار مي‌شود، گفت: 145 توليد‌كننده داخلي آخرين توليدات مبلمان و لوستر خود را كه مطابق با طرح‌هاي داخلي است، در معرض ديد خريداران قرار مي‌دهند. وي در مورد مشاركت توليد‌كنندگان مبلمان در طرح خريد كالا كه براي خروج از ركود پيش‌بيني شده است، اظهار كرد: مشكلي در طرح خريد كالا ديده نمي‌شود، اما تاكنون برنامه‌ريزي از سوي اتحاديه براي مشاركت در اين طرح صورت نگرفته است. وي در مورد صادرات مبلمان هم به اين نكته اشاره كرد كه توليدات ايراني به كشورهاي حاشيه خليج فارس و عراق صادر مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون