• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3423 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۳ دي

زير ذره بين اقتصاد

براي نفت نبايد تصميم فله‌اي گرفت| مشاور عالي شركت ملي نفت با اشاره به اينكه اجبار دولت به ادغام دو وزارتخانه نفت و نيرو و تشكيل وزارت انرژي مي‌تواند فرصت را از دو وزارتخانه بگيرد، گفت: بهترين پيشنهاد اين است كه دولت را مجاز به ايجاد وزارت انرژي كنيم نه مكلف به آن. سيد عماد حسيني، با اشاره به اينكه موضوع تشكيل وزارت انرژي زواياي مختلفي داشته و به بررسي‌هاي زيادي نيازمند است، اظهار كرد: اين موضوع از گذشته مطرح شده و با توجه به ظرفيت‌هاي دو وزارتخانه و ساختار آن از گذشته، ادغام اين دو شرايط سختي دارد. وي با اشاره به اينكه طبق ساختار تعريف شده در دو وزارتخانه نفت و نيرو، ادغام اين دو از گذشته، دولت قبل و برنامه پنجم توسعه مطرح بوده است، عنوان كرد: در برنامه پنجم توسعه تكليف شده بود كه تعداد وزارتخانه‌ها به 17 وزارتخانه كاهش پيدا كند اما در آن زمان اولويت ادغام نفت و نيرو نبود. از سوي ديگر دولت قبلي نيز تصميم اشتباهي گرفته بود و مي‌خواست وزارت نفت با آن حجم از كار را در وزارت نيرو ادغام كند كه طرحي غلط و شكست‌خورده بود.

آغاز شراكت جديد بين ايران و تركيه |دبيركل شوراي مشترك بازرگاني ايران و تركيه از شراكت جديد ايران و تركيه در توليد و صادرات محصولات چرمي خبر داد و ظرفيت‌هاي همكاري ايران و تركيه براي صادرات مشترك در اين صنعت را تشريح كرد. سيد جلال ابراهيمي اظهار كرد: طي روزهاي اخير از اتحاديه صادركنندگان كيف و چرم، اتحاديه توليدكنندگان صنعت چرم و همچنين فدراسيون توليدكنندگان ماشين آلات صنعت چرم تركيه براي همكاري‌هاي جديد به تهران و تبريز آمدند. ايران و تركيه مي‌توانند در صنايع چرمي مختلف و توليدات جانبي اين صنعت با همكاري و شراكت يكديگر صادرات مشترك داشته باشند. ابراهيمي با بيان اينكه ايران قدمت طولاني در توليد چرم دارد و از پيشروان صنعت پوست و چرم است، ادامه داد: كارخانه‌هاي چرم تبريز مدتي است كه توليدات خود را به خارج از كشور صادر مي‌كنند. هم اكنون بيشترين توليدات پوست به شكل سالامبور از كشور خارج مي‌شود. پوستي كه بعد از آلايش و پاك‌سازي با كمترين ارزش افزوده صادر مي‌شود و براي كارخانه‌هاي چرم و چرم‌سازان فقط ضايعات و فضولات با كمي كارمزدباقي مي‌گذارد در حالي كه متخصصان اين صنعت در ايران جزو پيشتازان محسوب مي‌شوند.

پروژه توسعه پايدار و فقرزدايي با همكاري سازمان ملل كليد خورد|پروژه بانكداري سبز در راستاي توسعه پايدار و رشد فراگير با همكاري دفتر عمران سازمان ملل متحد به عنوان اولين پروژه مشترك سازمان ملل متحد و ايران اجرايي مي‌شود. هدف اين پروژه كه با همكاري دفتر عمران سازمان ملل انجام مي‌شود ارتقاي نقش سيستم اعتباري بانك و بهبود روند اختصاص منابع با رويكرد اطمينان از رشد فراگير و توسعه پايدار و با به كارگيري شاخص‌هاي محيط زيستي است.  پروژه مشترك فقرزدايي و بانكداري پيوندي با همكاري صندوق بين‌المللي توسعه كشاورزي (ايپاد) و پروژه مركز تعالي بانوان با همكاري اتحاديه اعتبارات روستايي و كشاورزي آسيا و اقيانوسيه با هدف افزايش اعتبار منطقه‌اي در بخش تامين مالي روستايي، ارتقاي تخصص كاركنان، توسعه ظرفيت‌هاي سازماني و ايجاد زمينه نوآوري و خلاقيت از ديگر پروژه‌ها محسوب مي‌شود.

انتقاد از سود 5/18 درصدي وام مسكن|معاون وزير راه و شهرسازي گفت: نرخ بهره 5/18 درصدي تسهيلات مسكن بسيار بالاتر از نرخ تورم كشور است و در استطاعت اكثر دهك‌هاي درآمدي جامعه نيست. حامد مظاهريان در واكنش به آغاز اعطاي تسهيلات ۶۰ ميليون توماني مسكن از روز سه‌شنبه اول دي از طريق اوراق حق تقدم تسهيلات مسكن بانك مسكن اظهار كرد: سياست كلان و رسمي وزارت راه و شهرسازي در حوزه مسكن گسترش بازار رهن است و هدف اين است تا بتوانيم منابع مالي متنوع و گسترده‌تري را به بازار مسكن منتقل كنيم. وي گفت: در اين راهبرد، تلاش اين است تا مردم متناسب با سطح درآمدي خود پس‌انداز داشته باشند و از سوي مقابل هم بانك‌ها پيشنهادهاي مختلفي در سطوح مالي گوناگون داشته باشند تا سپرده‌گذاران در بانك‌ها (مردم) با استفاده از پس‌انداز خود به همراه پيشنهادات تسهيلاتي بانك كه بايد تا ۵۰ درصد ارزش ملك را شامل شود، وارد بازار مسكن و خانه‌دار شوند. وي تاكيد كرد: از نظر وزارت راه و شهرسازي اين وضعيت حداقل شرايطي است كه بايد در بازار مسكن فراهم باشد يعني همه اقشار بتوانند به بانك مراجعه كرده و تا سقف ۵۰ درصد يك واحد مسكوني كه احتياج دارند را با كمك تسهيلات مسكن، خريداري كنند.

جلسات مديران ارشد گازپروم در تهران|نخستين جلسه مشترك هماهنگي ميان شركت ملي گاز ايران و شركت گازپروم روسيه در چارچوب توافق‌هاي به عمل آمده در تهران آغاز به كار كرد. مدير امور بين‌الملل شركت ملي گاز ايران اظهار كرد: در اين نشست مشترك، دوطرف زمينه‌هاي مورد توافق از جمله مهندسي، اجرا، عمليات، بازرگاني و پژوهش را به بحث و بررسي خواهند گذاشت. عزيزالله رمضاني تصريح كرد: شركت گازپروم روسيه در چند نشست و گفت‌وگو با مقام‌هاي شركت ملي گاز ايران اين زمينه‌هاي همكاري را كه در قالب پنج كارگروه تعريف شده است، بررسي خواهد كرد. وي تصريح كرد: در اين نشست مشترك، يك تيم ٢٥ نفره به مديريت آلكساندرمدودوف، معاون شركت گازپروم روسيه به بحث درباره موارد يادشده خواهند پرداخت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون