معاون وزير نفت:
پيشنهاد افزايش ۲ تا ۵درصدي نرخ بنزين در برخي جايگاهها
معاون وزير نفت با تاكيد بر اينكه در صورت اجراي طرح برندسازي هزينه سوختگيري بسيار اندك افزايش خواهد يافت، گفت: پيشنهاد شركت ملي پالايش و پخش اين است كه هزينه سوختگيري در جايگاههاي درجه۱، پنجدرصد قيمت بنزين مصوب افزايش يابد. عباس كاظمي در گفتوگويي با اشاره به اينكه اكثر مردم از سرويسدهي جايگاهها رضايت ندارند، گفت: برندسازي جايگاههاي سوخت با هدف تشويق جايگاهدار براي بهبود فيزيكي ساختمان جايگاه و دادن خدمات مطلوبتر به مشتريان مطرح شد. اينگونه ميان جايگاهداران براي دادن خدمت رقابت ايجاد خواهد شد. به گزارش تسنيم، وي با تاكيد بر اينكه طرح برندسازي جايگاهها با هدف افزايش كيفيت خدمات، نه قيمت بنزين است، گفت: كيفيت فرآوردهها نيز بر اساس استانداردهاي مصوب كشور توسط شركت ملي پالايش و پخش در سه سطح معمولي با اكتان 87، بنزين يورو4 با اكتان 91 و بنزين سوپر با اكتان 95 تضمين ميشود. وي با بيان اينكه جايگاهداران هميشه از وضعيت كارمزدهاي پرداختي و سوددهي خود ناراضي هستند، گفت: هماكنون چهارهزار جايگاه تكمالكيتي در كشور وجود دارد كه فعاليت آنها تحت نام يك برند منجر به بهبود كيفيت خدمات جايگاهها خواهد شد، اينگونه در صورتي كه مشتريان نسبت به خدمات و كميت و كيفيت سوخت عرضه شده اعتراض داشته باشند، شركت ملي پخش بهراحتي ميتواند با صاحب برند برخورد كند. مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش در پاسخ به اين سوال كه «جايگاهدار بابت كدام خدمات از مشتريان هزينهاي اضافه بر قيمت بنزين دريافت ميكند؟» توضيح داد: در حال حاضر مردم مجبور هستند براي سوختگيري مسافتهاي طولاني را طي كنند تا به جايگاه سوخت برسند، اين گلايه بارها از سوي مردم مطرح شده است. كاظمي با اظهار اينكه در واقع طرح برندسازي جايگاه با هدف اقتصادي شدن جايگاههاي سوخت مطرح شده است، گفت: بهدنبال اين هستيم در كلانشهرها كه قيمت زمين بالاست و سرمايهگذار بهدليل وضعيت بد اقتصادي جايگاهداري حاضر به سرمايهگذاري در اين بخش نيست، تشويق به سرمايهگذاري در بخش ساخت جايگاه سوخت شود. وي با بيان اينكه در واقع طرح برندسازي و جايگزيني حقالعملكاري بهجاي پرداخت كارمزد در واقع امتيازي است به جايگاهداران تا اقتصاد اين بخش توجيهپذير باشد، گفت: اين كار در اصفهان انجام شده است؛ سرمايهگذار طي شش ماه 50 جايگاه سوخت ساخته است كه 20 باب آن پايان دي ماه به بهرهبرداري ميرسد. معاون وزير نفت در پاسخ به اين سوال كه آيا اين طرح موجب ايجاد صف در جايگاه درجه سه بهدليل ارزان بودن هزينه سوختگيري نميشود، گفت: قطعا با اجراي اين طرح شاهد صفهاي طولاني در برخي جايگاهها نخواهيم شد؛ چون مردم حاضر نيستند هشت كيلومتر رانندگي كنند تا به جايگاه درجه برسند.
كاظمي با اظهار اينكه هزينههاي مصرفكننده بر اساس انتخاب جايگاهدار ــ درجه يك تا سه و مقدار مصرف تعيين ميشود، گفت: در حال حاضر دولت اين هزينه را پرداخت ميكند. وي با تاكيد بر اينكه هزينه حقالعملكاري جايگاههاي سوخت بسيار كم است، گفت: «پيشنهاد» شركت ملي پالايش و پخش اين است كه هزينه سوختگيري هر ليتر بنزين در جايگاههاي درجه «يك» پنج درصد قيمت بنزين مصوب باشد؛ اين رقم براي جايگاههاي درجه «دو» و «سه»، بهترتيب سه و دو درصد است، البته اين تنها يك پيشنهاد است و تاكنون رقمي در اين زمينه تصويب نشده است.